15 939 läst ·
14 svar
16k läst
14 svar
Hantverkare vägrar ge tillbaka nycklar!
Hej, jag har problem med hantverkare som jag anlitade för att bygga dörrar, golvsocklar och skåp till hallen. Vi sade även att elen skulle dras om i taket och ny induktionshäll installeras.
De var här i början på december och sa att de skulle ta någon vecka.
De gick väldigt fort men de dök upp på icke utsagd tid så var lite stökigt. Men fixade om elen, dock inte alls längs med taket som vi bestämt utan 20cm ner på väggen. Plattan åt fel håll. Här lade även elektriker plattan på mitt marmorsoffbord som blev repat. Även nymålade hallen fick jack och märken över nästan hela den.
Ja kontaktade dem och de sa att de skulle lösa allt. De vände på spisen men de är allt sen december.
Har ringt, skrivit hur många gånger som helst men får alltid svar att de ska fixa. Sen bad ja om nycklarna tillbaka och nu svarar de inte ens.
De har mina dörrar som skulle byggas om och mina nycklar. Har även lämnat en stege kvar.
Hur ska jag gå vidare nu, måste ju byta lås men blir väldigt dyrt att köpa nya dörrar, byta lås, fixa om hallen och så är ju bordet skadat.
Mvh Jonatan
De var här i början på december och sa att de skulle ta någon vecka.
De gick väldigt fort men de dök upp på icke utsagd tid så var lite stökigt. Men fixade om elen, dock inte alls längs med taket som vi bestämt utan 20cm ner på väggen. Plattan åt fel håll. Här lade även elektriker plattan på mitt marmorsoffbord som blev repat. Även nymålade hallen fick jack och märken över nästan hela den.
Ja kontaktade dem och de sa att de skulle lösa allt. De vände på spisen men de är allt sen december.
Har ringt, skrivit hur många gånger som helst men får alltid svar att de ska fixa. Sen bad ja om nycklarna tillbaka och nu svarar de inte ens.
De har mina dörrar som skulle byggas om och mina nycklar. Har även lämnat en stege kvar.
Hur ska jag gå vidare nu, måste ju byta lås men blir väldigt dyrt att köpa nya dörrar, byta lås, fixa om hallen och så är ju bordet skadat.
Mvh Jonatan
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Här beror ju rätt mycket på vad det är för sorts firma. Är det en väl etablerad firma som funnits länge så kan man agera på ett sätt. Är det en skuttfirma typ fuskbyggare i TV4, så får man inse att det gäller skademinimering.
I det första fallet så är det en firma som iofs. strular, men som knappast stänger för att du ställer ett krav. Då kan du skriva ett brev där du ger hantverkarna en frist på typ 2 - 3 veckor att åtgärda allt, annars kommer du att låta en annan firma åtgärda på deras bekostnad, inklusive fixa nya dörrar (kan bli väldigt dyrt om det var gamla fina dörrar, som kanske måste måttbeställas). och sedan ställer du krav på vad det kostade att fixa. En väg som kommer att ta lång tid, räkna med att ligga ute med kostnaden i minst ett år. Just dörrarna bör du kunna hämta med polishandräckning. I det här fallet bör du nog koppla in en besiktningsman, så att du kan få skadorna protokollförda,
Är det en mindre etablerad firma, så får du förutsätta att du aldrig kommer att få ut några pengar ifrån dem, jag hoppas att du inte har betalat något? Då gäller det nog att försöka få ut dörrarna, ev. med handräckning. Du kan givetvis ställa ekonomisk krav mot ett sådant företag. Men räkna inte med att få ut något.
I det första fallet så är det en firma som iofs. strular, men som knappast stänger för att du ställer ett krav. Då kan du skriva ett brev där du ger hantverkarna en frist på typ 2 - 3 veckor att åtgärda allt, annars kommer du att låta en annan firma åtgärda på deras bekostnad, inklusive fixa nya dörrar (kan bli väldigt dyrt om det var gamla fina dörrar, som kanske måste måttbeställas). och sedan ställer du krav på vad det kostade att fixa. En väg som kommer att ta lång tid, räkna med att ligga ute med kostnaden i minst ett år. Just dörrarna bör du kunna hämta med polishandräckning. I det här fallet bör du nog koppla in en besiktningsman, så att du kan få skadorna protokollförda,
Är det en mindre etablerad firma, så får du förutsätta att du aldrig kommer att få ut några pengar ifrån dem, jag hoppas att du inte har betalat något? Då gäller det nog att försöka få ut dörrarna, ev. med handräckning. Du kan givetvis ställa ekonomisk krav mot ett sådant företag. Men räkna inte med att få ut något.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Det kan kännas skönt att få stöd genom att prata med kommunens konsumentvägledare, eller kanske Hallå konsument, som kan konsumenttjänstlagen utan och innan samt vet vad det finns för påtryckningsmedel.
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Åk dit vid lunch eller när de slutar och ta med släpvagn, hämta tillbaka dina grejor..
Dessa jävla hantverkare, skulle bli gaalen! Sen att det tar massa tid till att fundera och jaga och ringa och vara hemma på bokade tider mm..
Dessa jävla hantverkare, skulle bli gaalen! Sen att det tar massa tid till att fundera och jaga och ringa och vara hemma på bokade tider mm..
Skriv till dem. Inte SMS eller mail, utan pappersbrev. Det brukar ta skruv bättre, och se till att spara kopior. Om det inte ger respons, skicka rek, så att du får mottagningskvitto.
Dokumentera allt.
Kontakta kronofogden och begär handräckning för att få tillbaka dina grejor. Ta pengabitarna i rätten.
Dokumentera allt.
Kontakta kronofogden och begär handräckning för att få tillbaka dina grejor. Ta pengabitarna i rätten.
Har du funderat på orsaken till att de behållt nycklarna ?H Humper skrev:Hej, jag har problem med hantverkare som jag anlitade för att bygga dörrar, golvsocklar och skåp till hallen. Vi sade även att elen skulle dras om i taket och ny induktionshäll installeras.
De var här i början på december och sa att de skulle ta någon vecka.
De gick väldigt fort men de dök upp på icke utsagd tid så var lite stökigt. Men fixade om elen, dock inte alls längs med taket som vi bestämt utan 20cm ner på väggen. Plattan åt fel håll. Här lade även elektriker plattan på mitt marmorsoffbord som blev repat. Även nymålade hallen fick jack och märken över nästan hela den.
Ja kontaktade dem och de sa att de skulle lösa allt. De vände på spisen men de är allt sen december.
Har ringt, skrivit hur många gånger som helst men får alltid svar att de ska fixa. Sen bad ja om nycklarna tillbaka och nu svarar de inte ens.
De har mina dörrar som skulle byggas om och mina nycklar. Har även lämnat en stege kvar.
Hur ska jag gå vidare nu, måste ju byta lås men blir väldigt dyrt att köpa nya dörrar, byta lås, fixa om hallen och så är ju bordet skadat.
Mvh Jonatan
Har de sagt något ?
Kan det vara så att du bestridit fakturan pågrundav felen och att de nu inte vill lämna nycklarna förrän de fått betalt ?
Hur man ska lösa nyckel problemet beror ju delvis på varför de inte lämnat tillbaka nycklarna.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Betänk att de kan ha gjort kopia på nyckeln.
Man får känslan av att all info inte är på bordet. Men bortsett uttalet på nycklar, så tänker jag att du för syna korten. Är hantverkaren stressad och behöver lägga tid på annat, ignorant och tycker du ör ett problem, eller handlar det om ren utpressning.
Jag tycker att du fysiskt skall söka upp chefen. Jag tycker vi i allmänhet föreslår sms och brev alldeles för mycket. Inget går upp mot lite Mano y Mano. Du kan spela in samtalet. Ta ev med släpet.
Jag tycker att du fysiskt skall söka upp chefen. Jag tycker vi i allmänhet föreslår sms och brev alldeles för mycket. Inget går upp mot lite Mano y Mano. Du kan spela in samtalet. Ta ev med släpet.
Tack för all hjälp!
Efter mycket om och men blev detta klart! Pratade med försäkringsbolag som inte ville göra något och polisen som motvilligt tog emot anmälan eftersom de inte lämnat tillbaka nyckeln.
1 vecka innan visning för försäljning så ringer dem (2 veckor efter ja pratat med polisen). De har dörrarna och undrar om ja kan ta emot dem. Självklart säger jag ja och hoppas innerligt att få tillbaka mina nycklar.
När ja väl kommer hem så har de mitteallt börjat montera upp dem. Sjukt. De lade egna handtag mitt på dörrarna och hade målat väldigt dåligt. Och så lämnade de nycklarna!! Tyvärr va de nytt hål i väggen som de lappat med silikon.
Stod mitt i natten och målade dagen innan jag skulle på semester så de skulle vara klar för visning. Och satte på nya handtag.
Sen en vecka in på semester får jag ett sms där de frågar om ja kan betala fakturan med en gång då de har dåligt med pengar i företaget. Jag skriver självklart nej på ett hövligt sätt och säger att tvisten absolut inte är klar och att skadorna som uppkommit ligger långt över faktura priset.
En månad senare får jag en faktura på mail som jag såklart bestrider. Det är allt jag har hört från dem hittills.
Efter mycket om och men blev detta klart! Pratade med försäkringsbolag som inte ville göra något och polisen som motvilligt tog emot anmälan eftersom de inte lämnat tillbaka nyckeln.
1 vecka innan visning för försäljning så ringer dem (2 veckor efter ja pratat med polisen). De har dörrarna och undrar om ja kan ta emot dem. Självklart säger jag ja och hoppas innerligt att få tillbaka mina nycklar.
När ja väl kommer hem så har de mitteallt börjat montera upp dem. Sjukt. De lade egna handtag mitt på dörrarna och hade målat väldigt dåligt. Och så lämnade de nycklarna!! Tyvärr va de nytt hål i väggen som de lappat med silikon.
Stod mitt i natten och målade dagen innan jag skulle på semester så de skulle vara klar för visning. Och satte på nya handtag.
Sen en vecka in på semester får jag ett sms där de frågar om ja kan betala fakturan med en gång då de har dåligt med pengar i företaget. Jag skriver självklart nej på ett hövligt sätt och säger att tvisten absolut inte är klar och att skadorna som uppkommit ligger långt över faktura priset.
En månad senare får jag en faktura på mail som jag såklart bestrider. Det är allt jag har hört från dem hittills.
Polisanmälan. Olaga intrång. Egenmäktigt förfarande.H Humper skrev:Tack för all hjälp!
Efter mycket om och men blev detta klart! Pratade med försäkringsbolag som inte ville göra något och polisen som motvilligt tog emot anmälan eftersom de inte lämnat tillbaka nyckeln.
1 vecka innan visning för försäljning så ringer dem (2 veckor efter ja pratat med polisen). De har dörrarna och undrar om ja kan ta emot dem. Självklart säger jag ja och hoppas innerligt att få tillbaka mina nycklar.
När ja väl kommer hem så har de mitteallt börjat montera upp dem. Sjukt. De lade egna handtag mitt på dörrarna och hade målat väldigt dåligt. Och så lämnade de nycklarna!! Tyvärr va de nytt hål i väggen som de lappat med silikon.
Stod mitt i natten och målade dagen innan jag skulle på semester så de skulle vara klar för visning. Och satte på nya handtag.
Sen en vecka in på semester får jag ett sms där de frågar om ja kan betala fakturan med en gång då de har dåligt med pengar i företaget. Jag skriver självklart nej på ett hövligt sätt och säger att tvisten absolut inte är klar och att skadorna som uppkommit ligger långt över faktura priset.
En månad senare får jag en faktura på mail som jag såklart bestrider. Det är allt jag har hört från dem hittills.
1. Byt omedelbart lås. Då har du helt andra rättsliga åtgärder du kan vidta om de bereder sig tillträde.
2. Med stöd av Konsumenttjänstlagen och utifrån din beskrivning har du rätt att hålla in betalningen med åberopande av nedanstående lagrum.
3. Lämna in en skriftlig reklamation, såtillvida du inte redan gjort det.
Påföljder vid fel
16 § Är tjänsten felaktig utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, får konsumenten hålla inne betalningen enligt 19 §. Han får vidare kräva att felet avhjälps enligt 20 § första stycket eller också göra avdrag på priset eller häva avtalet enligt 21 §.
Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §.
I fråga om konsumentens rätt till skadestånd av någon annan än näringsidkaren finns bestämmelser i 33 §.
Konsumentens rätt att hålla inne betalningen
19 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten
2. Med stöd av Konsumenttjänstlagen och utifrån din beskrivning har du rätt att hålla in betalningen med åberopande av nedanstående lagrum.
3. Lämna in en skriftlig reklamation, såtillvida du inte redan gjort det.
Påföljder vid fel
16 § Är tjänsten felaktig utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, får konsumenten hålla inne betalningen enligt 19 §. Han får vidare kräva att felet avhjälps enligt 20 § första stycket eller också göra avdrag på priset eller häva avtalet enligt 21 §.
Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §.
I fråga om konsumentens rätt till skadestånd av någon annan än näringsidkaren finns bestämmelser i 33 §.
Konsumentens rätt att hålla inne betalningen
19 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Oskickliga hantverkare, ångerrätt enl lag om distansavtal
Juridik -
Råkat ut för oseriös hantverkare, ångesten konsumerar min vardag.
Tak & Vind -
Hur är det med hantverkares kompetens egentligen?
Hantverkare -
Entreprenören vägrar uppge namn på hantverkaren
Juridik
