3 609 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Hantverkare tar betalt för att närvara vid besiktning
Hej,
jag har en fråga kring badrumsrenovering. Jag kommer anlita ett bolag för att göra en badrumsrenovering åt mig. För att säkerställa att de gör ett korrekt arbete kommer jag ta in en oberoende besiktningsman. Hantverkaren vill närvara vid besiktningstillfällena (vilket i säg inte är något konstigt), men hantverkaren vill debitera mig för att närvara vid besiktningstillfällena. Är det verkligen standard?
jag har en fråga kring badrumsrenovering. Jag kommer anlita ett bolag för att göra en badrumsrenovering åt mig. För att säkerställa att de gör ett korrekt arbete kommer jag ta in en oberoende besiktningsman. Hantverkaren vill närvara vid besiktningstillfällena (vilket i säg inte är något konstigt), men hantverkaren vill debitera mig för att närvara vid besiktningstillfällena. Är det verkligen standard?
Lite grann så jag tänker. Om han vill närvara är han välkommen annars finns alltid besiktningsprotokollet att tillgå. Kostnaden för besiktningsmannen hamnar redan hos mig.Rickard.ag skrev:
Skulle gärna se det mötet med facket om personalen inte får lön om det inte går att debitera arvodet under arbetstid...M mgranbom skrev:
Behöver inte hantverkaren vara med på besiktningen så är det väl inte svårare att avböja honom för att delta. Det är väl bättre att han lägger den arbetstimmen på en annan kund istället.
Håller med! Dock "kräver" ju hantverkaren att få vara med så utifrån det borde han således bekosta det själv. Det tror jag till och med facket köper.sunnis skrev:
Skulle gärna se det mötet med facket om personalen inte får lön om det inte går att debitera arvodet under arbetstid...
Behöver inte hantverkaren vara med på besiktningen så är det väl inte svårare att avböja honom för att delta. Det är väl bättre att han lägger den arbetstimmen på en annan kund istället.
Prata med besiktningsmannen, behöver han inte närvara så behöver han inte vara med. Han kan ju inte kräva något som är frivilligt.P Primus70 skrev:
Dock kan jag tycka att det ligger i hans intresse att vara med, blir det backjobb så är det fördelaktigt att varit med på plats. Hans risk, ser han det mer värt att få ut en ynklig 1h i debitering så får han planera dagen med andra kunder istället.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Vill han vara med så kan hantverkaren vara det, det bestämmer ju du. Det är inget som är tvingande. Dock.är det inget jag skulle betala hantverkaren för. Det ligger ju i hantverkaren eget intresse att vara med.P Primus70 skrev:Hej,
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
Besiktningsmannen kan skicka ut en kallelse till hantverkaren . För hantverkaren är det frivilligt att vara med .
Du skall inte betala en spänn för honom.
Går på såna här besiktningar 1-2 ggr i veckan , där man blir kallad och har aldrig hört.talas om att man tar betalt för det.
Du skall inte betala en spänn för honom.
Går på såna här besiktningar 1-2 ggr i veckan , där man blir kallad och har aldrig hört.talas om att man tar betalt för det.
tack för bra info!pelle plåttak skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hantverkare kräver betalt för arbete som inte jag sagt till
Juridik -
För vilken tid tar hantverkare betalt?
Hantverkare -
Hantverkare vill ha betalt svart/höja priset och hotar annars med att demontera räcke
Hantverkare -
Hantverkare tar betalt för hyrda maskiner?
Ved, Pellets, Flis -
När tar hantverkaren betalt?
Juridik