Hej,

jag har en fråga kring badrumsrenovering. Jag kommer anlita ett bolag för att göra en badrumsrenovering åt mig. För att säkerställa att de gör ett korrekt arbete kommer jag ta in en oberoende besiktningsman. Hantverkaren vill närvara vid besiktningstillfällena (vilket i säg inte är något konstigt), men hantverkaren vill debitera mig för att närvara vid besiktningstillfällena. Är det verkligen standard?

Ser du det som konstigt att du får lön när du ombedes vara på jobbet?

/M

• Gilla
MHK2 och 5 till
  • Laddar…
J
M mgranbom skrev:

/M
Fast i det här fallet har han nog inte ombetts. Vad jag kan läsa vill han själv delta. Besiktningsmannen kan genomföra sitt uppdrag utan hantverkaren.

• Gilla
johnniemalm och 1 till
  • Laddar…
M mgranbom skrev:

/M
Det är knappast samma sak, om hantverkaren vill närvara vid besiktning får han bekosta det själv, ingen som tvingar honom att va med.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Det är helt rätt och riktigt att du ger han möjligheten att komma(inte alla som gör det) men du ska såklart inte betala för det.

• Gilla
johnniemalm och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
M mgranbom skrev:

/M
Ser du det som konstigt att ställa en relevant motfråga om du efterfrågas en åsikt ?

/F

Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är helt rätt och riktigt att du ger han möjligheten att komma(inte alla som gör det) men du ska såklart inte betala för det.
Lite grann så jag tänker. Om han vill närvara är han välkommen annars finns alltid besiktningsprotokollet att tillgå. Kostnaden för besiktningsmannen hamnar redan hos mig.

• Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
sunnis
M mgranbom skrev:

/M
Skulle gärna se det mötet med facket om personalen inte får lön om det inte går att debitera arvodet under arbetstid...

Behöver inte hantverkaren vara med på besiktningen så är det väl inte svårare att avböja honom för att delta. Det är väl bättre att han lägger den arbetstimmen på en annan kund istället.

sunnis sunnis skrev:
Skulle gärna se det mötet med facket om personalen inte får lön om det inte går att debitera arvodet under arbetstid...

Behöver inte hantverkaren vara med på besiktningen så är det väl inte svårare att avböja honom för att delta. Det är väl bättre att han lägger den arbetstimmen på en annan kund istället.
Håller med! Dock "kräver" ju hantverkaren att få vara med så utifrån det borde han således bekosta det själv. Det tror jag till och med facket köper.

sunnis
P Primus70 skrev:
Håller med! Dock "kräver" ju hantverkaren att få vara med så utifrån det borde han således bekosta det själv. Det tror jag till och med facket köper.
Prata med besiktningsmannen, behöver han inte närvara så behöver han inte vara med. Han kan ju inte kräva något som är frivilligt.

Dock kan jag tycka att det ligger i hans intresse att vara med, blir det backjobb så är det fördelaktigt att varit med på plats. Hans risk, ser han det mer värt att få ut en ynklig 1h i debitering så får han planera dagen med andra kunder istället.

H
P Primus70 skrev:
Hej,

jag har en fråga kring badrumsrenovering. Jag kommer anlita ett bolag för att göra en badrumsrenovering åt mig. För att säkerställa att de gör ett korrekt arbete kommer jag ta in en oberoende besiktningsman. Hantverkaren vill närvara vid besiktningstillfällena (vilket i säg inte är något konstigt), men hantverkaren vill debitera mig för att närvara vid besiktningstillfällena. Är det verkligen standard?
Vill han vara med så kan hantverkaren vara det, det bestämmer ju du. Det är inget som är tvingande. Dock.är det inget jag skulle betala hantverkaren för. Det ligger ju i hantverkaren eget intresse att vara med.

Besiktningsmannen kan skicka ut en kallelse till hantverkaren . För hantverkaren är det frivilligt att vara med .
Du skall inte betala en spänn för honom.

Går på såna här besiktningar 1-2 ggr i veckan , där man blir kallad och har aldrig hört.talas om att man tar betalt för det.

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Besiktningsmannen kan skicka ut en kallelse till hantverkaren . För hantverkaren är det frivilligt att vara med .
Du skall inte betala en spänn för honom.

Går på såna här besiktningar 1-2 ggr i veckan , där man blir kallad och har aldrig hört.talas om att man tar betalt för det.
tack för bra info!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.