28 953 läst · 99 svar
29k läst
99 svar
Hantverkare som klampar rätt in...
Sida 1 av 7
Hej
Jag måste fråga, då jag funderar på att anmäla detta.
Vad som hänt mig är att jag hade ett par hantverkare A & B, hemma hos mig för ett tag sedan. De utförde ett par olika arbeten, men de hade ett väldigt märkligt sätt att ta betalt där jag ifrågasatte ett par olika poster. De försökte förklara på telefon, men jag köpte inte det riktigt, jag ville ha mer information.
Det gick ett par veckor där jag var väldigt sjuk och de ringde mig och frågade mig när de skulle få betalt. Jag förklarade att jag ville ha en skriftlig redogörelse för vad olika poster innebar.
Nu till det obehagliga….så jag är hemma och en målare är hemma hos mig och jobbar...han är på väg att slänga en massa skräp och öppnar därför min ytterdörr och låter den vara öppen medans han åker ner och upp för att slänga skräp. Målaren i fråga känner de andra hantverkarna är viktigt att poängtera.
Jag får ett samtal och börjar tala i telefonen...efter ett par minuter så hör jag att någon ropar mitt namn ifrån hallen.
Där står nu hantverkare A & B, utan att jag bjudit upp dem eller in dem i min lägenhet. De börjar skälla ut mig och frågar varför jag inte betalar. Den ena killen håller på att ta på sin kniv lite lätt, säger ingenting, men jag känner ändå att det är obehagligt.
Jag säger till dem att jag väntar fortfarande på en förklaring, skriftligen om varför de tagit med vissa saker i fakturorna. Efter ett tag så lämnar de, men själva händelsen då.
1) Jag misstänker att A&B ringt och bestämt med målaren om att han skall öppna min dörr så de kommer åt mig hemma för att ta diskussionen. Varför skulle tajmingen vara så exakt för, målaren slängde sopor precis när de skulle komma hem till mig. I vanliga fall skulle de behöva ringa på porttelefonen utanför och jag bestämt om de fick komma in eller inte.
2) Får man verkligen göra så här, att man går in i en privatpersons lägenhet utan tillåtelse?
Jag gillar det inte alls och funderar på att anmäla det till polisen.
Vad som hänt mig är att jag hade ett par hantverkare A & B, hemma hos mig för ett tag sedan. De utförde ett par olika arbeten, men de hade ett väldigt märkligt sätt att ta betalt där jag ifrågasatte ett par olika poster. De försökte förklara på telefon, men jag köpte inte det riktigt, jag ville ha mer information.
Det gick ett par veckor där jag var väldigt sjuk och de ringde mig och frågade mig när de skulle få betalt. Jag förklarade att jag ville ha en skriftlig redogörelse för vad olika poster innebar.
Nu till det obehagliga….så jag är hemma och en målare är hemma hos mig och jobbar...han är på väg att slänga en massa skräp och öppnar därför min ytterdörr och låter den vara öppen medans han åker ner och upp för att slänga skräp. Målaren i fråga känner de andra hantverkarna är viktigt att poängtera.
Jag får ett samtal och börjar tala i telefonen...efter ett par minuter så hör jag att någon ropar mitt namn ifrån hallen.
Där står nu hantverkare A & B, utan att jag bjudit upp dem eller in dem i min lägenhet. De börjar skälla ut mig och frågar varför jag inte betalar. Den ena killen håller på att ta på sin kniv lite lätt, säger ingenting, men jag känner ändå att det är obehagligt.
Jag säger till dem att jag väntar fortfarande på en förklaring, skriftligen om varför de tagit med vissa saker i fakturorna. Efter ett tag så lämnar de, men själva händelsen då.
1) Jag misstänker att A&B ringt och bestämt med målaren om att han skall öppna min dörr så de kommer åt mig hemma för att ta diskussionen. Varför skulle tajmingen vara så exakt för, målaren slängde sopor precis när de skulle komma hem till mig. I vanliga fall skulle de behöva ringa på porttelefonen utanför och jag bestämt om de fick komma in eller inte.
2) Får man verkligen göra så här, att man går in i en privatpersons lägenhet utan tillåtelse?
Det är knappast svaret på frågan eller hur...R Rejäl skrev:
"Att göra rätt för sig" vad sägs om att de flesta hantverkare saltar fakturor och tror det är ok att blåsa varenda jävla kund. Jag har rätten på min sida att ifrågasätta timmar etc.
Ett vanligt sätt är att man betalar det man själv tycker är rimligt och sen ifrågasätter man det orimliga.
I ditt fall hade du då betalt en del av fakturan och sen när de specificerat resten betalt den eller förhandlat om att betala mindre.
Du skriver också att de kom in men bad du dom att gå?
Om du känner att du ska polisanmäla det så gör det. Kanske blir en tankeställare för dessa hur de uppträder. Även om det inte lär leda till nåt mer....🤔
I ditt fall hade du då betalt en del av fakturan och sen när de specificerat resten betalt den eller förhandlat om att betala mindre.
Du skriver också att de kom in men bad du dom att gå?
Om du känner att du ska polisanmäla det så gör det. Kanske blir en tankeställare för dessa hur de uppträder. Även om det inte lär leda till nåt mer....🤔
Kan ju vara svårt att betala / göra rätt för sig då TS just efterfrågar
"skriftlig redogörelse för vad olika poster innebar."
Nej det är inte okey att klampa in hos något eller att släppa in andra i någons hem.
Anmäla kan man alltid göra men i gissar du har rätt brant uppförsbacke med att få ut något av det.
"skriftlig redogörelse för vad olika poster innebar."
Nej det är inte okey att klampa in hos något eller att släppa in andra i någons hem.
Anmäla kan man alltid göra men i gissar du har rätt brant uppförsbacke med att få ut något av det.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 939 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 939 inlägg
De har inte rätt att kliva in hos dig utan att du har tillåtit det. Du kan be dem gå och står de ändå så är det hemfridsbrott.GrandSoir skrev:Hej
Du har en rätt till en skriftlig detaljerad faktura. Materialkostnader, arbetstimmar och timpenning, framkörningskostnad, servicebil, rot t.ex. Har du bett om en skriftlig?
Har du fått en skriftlig offert eller har du bett om en sådan eller är det bara muntlig? Muntlig gäller med det är betydligt svårare att bevisa vad som är avtalat.
Sen kan man förstå att hantverkarna vill ha betalt och du borde ha kontaktat dem och berättat att du är sjuk och bett om mer tid pga detta. Du kan skriftligen bestrida fakturan och skriva bestrides och vad du bestrider och samtidigt tala om att du vill ha en detaljerad faktura. Du kan bestrida via mail och/eller rekommenderat brev till företaget och det bör du göra omgående. Betala vad du anser är skäligt och resten få ni komma överens om när du har fått en detaljerad faktura.
Som andra skrivit så betala det du anser är korrekt och bestrid resten. Naturligtvis har man rätt att åka hem till någon, dock inte bara klampa in och definitivt inte stå kvar om fastighetsägaren vill att man avlägsnar sig.
om en hantverkare skriver att hen lagt x timmar på ngt som inte alls stämmer som t ex tagit bort golv i köket, men golvet är kvar. Här har hantverkaren lämnat en detaljerad faktura men en massa saker stämmer inte utan är helt påhittade.
Du måste ändå betala för det som är korrekt. Resten bestrider du skriftligt.
Om du helt låter bli att betala kan fakturan hamna hos inkasso, och då kommer du att ha mycket svårare att få rätt. Dessutom tillkommer inkassoavgift och dröjmålsränta och du riskerar betalningsanmärkning.
Om du helt låter bli att betala kan fakturan hamna hos inkasso, och då kommer du att ha mycket svårare att få rätt. Dessutom tillkommer inkassoavgift och dröjmålsränta och du riskerar betalningsanmärkning.
Nej, du betalar det som är korrekt och bestrider resterande.GrandSoir skrev:
Hantverkaren har bevisbördan för att fakturan är korrekt.
Men bedrägeri ska bevisas av dig/polis och det är ordentlig uppförsbacke om du inte har väldigt bra underlag på att de medvetet försöker lura dig på pengar.
Även hemfidsbrott måste bevisas och de kan lätt påstå att de känt sig inbjudna och inte uppmanats att gå, om du inte har ex övervakningskamera som visar på motsatsen.
Säger inte att deras beteende är ok, men att man får välja sina strider (och framtida hantverkare).
För att få bra hjälp här är det bra att redogöra för vad som beställts/avtalats, vad som utförts och vad som fakturerats.
Som andra skriver betala för det du tycker de gjort och bestrid resten. Om det du skriver stämmer så låter det ju ju som en desperat hantverkare som kanske är nära konkurs.GrandSoir skrev: