Byggahus.se
jag tycker iofs att rundorna om ROT i det här fallet är av intresse, och är värda att kommenteras. Själva moraldiskussionen lämnar jag därhän, för min del blir jag inte jätteupprörd om ngn lyckas få ut ROT för arbete som faktiskt utförts och till sin natur är ROTberättigat, men där någon gör en smärre justering av fakturadatum. Då tycker jag det är värre med rena fusk, som ex. att materialkostnader översätts till arbetskostnader, eller Rena luftarbeten, där firmor får ut ROTpengar för arbeten som överhuvudtaget aldrig utförts, och där "beställaren" inte betalat en krona, utan istället får del i pengarna från skatteverket.

MEN det är intressant på ett annat sätt. Jag skulle definitivt undvika att anlita en hantverkare som är villig att intyga falskt inför skatteverket, för vad mer kan man då lättvindigt "intyga". En seriös hantverkare behöver inte fiffla med ROT för att få uppdrag, utan kanske tom. på samma sätt bör sortera bort kunder som vill fiffla, av rent rationella skäl, inte moraliska. Den kund som vill ha falska uppgifter på fakturan för att fixa ROT, kanske också är mer benägen att hitta på anmärkningar för att helt slippa betala...

• Gilla
jonko och 4 till
  • Laddar…
Hemmek skrev:
Läser du igenom så ser du att vi sparar en del arbete till nästa år för att på så sätt kunna dra rot.
Men jag får väl ta och förtydliga rot då trots att det är off-topic.

Bägge firmorna kontaktes förra året och arbetet var tänkt att dra igång i december för att vi skulle dra rot för förra året.
Men då bägge firmorna strulade och ville helst inte specificera något i sin offert vilket jag krävde.
så började tiden rinna iväg och jag kontaktade bägge firmorna igen och var orolig över att det skulle dra ut för lång tid innan vi kom överens och frågade där med när slutdatum för att kunna dra rot för förra året var och bägge svarade att om dom fick svar i början på januari så är det lugnt.
Bägge backade ur detta när det väl kom till kritan.

Firma A ville istället att jag skulle betala den uteblivna roten (som inte blivit utebliven om någon av firmorna kunnat får fram en specad offert i rimlig tid)
Firma B erbjöd sig att ta rot för kommande år gentemot att en del av arbetet sköts på nästkommande år.
I detta fallet allt det utvändiga på huset (det är en hel del) som inte är skadligt.
Dvs huset skulle säkras men det estetiska skulle få utebli så det fanns tillräckligt med jobb inför nästa år.

Då firma A blev för dyr då dom inte erbjöd mig samma lösning som firma B så var det i mina ögon firma B som gällde.
Jag börjar dock tro att firma A hade varit ett bättre alternativ då jag tror att firma B kommer bli mer än 50.000kr dyrare pga fusk med offerter från andra bolag som jag får betala extra för nu istället.
Lärdom är att i fortsättningen tvinga sig till en 110% specificerad offert från hantverkarna och inte godta "enligt överenskommelse med kund"

Men tillbaka till topic.
Hur fan ska jag dra mig ur denna jävla soppa?
Helst vill jag få det som är gjort besiktigat så att felen som ev är gjorda får korrigeras innan en ny firma kommer till platsen annars får jag betala dubbelt om dom vill återgärda ev fel från föregående hantverkare.
Hur ska man lösa det rent ekonomiskt?
Hantverkare B kommer garanterat försöka sno åt sig så mycket pengar som möjligt så jag vill ha tillräckligt på fötterna så jag inte blir blåst (mer än vad jag redan blivit).
Jag känner redan på mig att detta kommer bli ett rent helvete att ta sig ur.

Med vänlig hälsning H
Jag vill bara säga några ord.

Först och främst så är det tråkigt att det blivit som det blivit och den där hantverkaren verkar inte vara helt okej. Att inte hålla tider och stå för vad man sagt är ett väldigt dåligt tecken!

Men sen vill jag att du ska förstå att december är en väldigt pressad tid på året där mycket ska vara klart innan jul m.m och då är det väldigt lätt att tid för offerter hamnar lite mellan stolarna. Så det är svårt att höra av sig i december om offerter på en stor ombyggnation av ett hus och sedan förvänta sig offerten några dagar senare.

Angående ROT så har bägge firmorna vilselett dig från början och att firma A backade angående ROT ska ha setts som ett sundhetstecken. Dock är det ju svårt för dig att veta om du inte har koll på hur ROT-avdraget fungerar. Som flera sagt. Det är inte tidpunkten för arbetets start som är styrande utan när du har betalt fakturan. För att få ROT för 2014 så hade firman behövt skicka sin offert i december, påbörjat, slutfört, fakturerat och du hade behövt betalt fakturan inom samma månad.

//Patrik

tack till det lilla fåtalet som faktiskt gav mig råd och inte hängde upp sig på rot som jag redan i andra inlägget förklarade att jag ansåg som off topic.
Men efter ideliga påhopp om att jag fifflar med rot trots att jag anser att jag förklarat mig väl i mina inlägg och på ett sätt som knappast kan misstolkas om man inte är ute efter att misstolka så slutar jag följa tråden.
Tack till er som gett mig tips och råd och höll er on topic.
Till övriga det är inte särskilt svårt att skapa en egen tråd ang rot.

Det blir helt enkelt för jobbigt när man får lägga mer tid på att agera skräppost filter än att diskutera frågan.

Reagerar på att detta med el och vvs endast verkar ha påtalats muntligt. Vill man ha saker och ting på sin plats, se då till att få ner det på papper. Detta papper kallas för ritning, och är utmärkt för att undvika missförstånd. Det kan ju räcka med en enkel skiss för att få det rätt till 99%. Sen tar ju hantverkarens yrkesskicklighet över när det gäller exakt placering av t.ex.element, toastol, eluttag etc, finns ju en mängd standarder för bl.a. höjd på dosor etc...

Borde inte kunna bli fel? Men att bara muntligt komma överens, som det verkar vara tal om här, det är som bäddat för problem. Gör en ritning, ge den till hantverkaren och om möjligt tryck ut den i A3 och häfta upp på nån vägg nånstans på bygget, samt försäkra dig om att hantverkaren har sett ritningen OCH förstår den.

/S

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.