Byggahus.se

Hantverkare som inte sköter sig, vad ska jag göra?

1. H
    Medlem Nivå 1
    Nu är måttet rågat för min del gällande min nuvarande hantverkare.
    Vi tar väl det från början.
    Vid offertering (gjordes i december).
    två firmor verkade vara intresserade och gav rimliga bud och inga fantasipriser.
    Båda har ett rimligt bra rykte, hantverkare A har massor av projekt och är en större firma
    Hantverkare B är en liten firma med två anställda.
    Bägge ville starta direkt för att nyttja rot för två år och då hantverkare A var jävligt slö på att svara och att få kontakt med så frågade jag bägge hantverkarna om när dom senast måste ha besked för att nyttja rot för bägge åren.
    Bägge svarade att det var ok om dom fick svar i början på Januari.

När alla kort låg på bordet så visade sig hantverkare A vara lite dyrare men då jag ansåg att han var seriösare så föll valet på honom, första veckodagen efter nyår tog jag kontakt och begärde ett möte och han backade ur ang dra rot för föregående år.
    Hantverkare B lovade fortsatt att han kunde dra rot för året som gått.

Därav fick hantverkare B uppdraget.
    Dessutom blev jag lovad att ett delmål i renoveringen skulle vara klart på en månad (samma delmål gavs till bägge hantverkarna för att få en uppfattning om tid)
    I detta fallet skulle badrummet vara helt färdigt inom en månad.

Nu börjar problemen, Hantverkare B kommer inte i överhuvud taget på utsatt tid för att skriva kontrakt.
    Och när det väl är dags drar även han sig ur att dra rot på föregående år men säger att han löser det genom att lägga en faktura nästa år och dra rot för kommande år också.
    En lösning jag motsätter mig men låter mig övertalas.

Bygget drar igång och han sköter sig till en början men allt efter som bygget fortskrider så ser jag tecken på hafsverk i mina ögon, den frigolit som ligger i yttertaket (ser ut som takplåt typ) ligger inte tätt och kan glipa på en decimeter mot takstolen, därefter isolering och plast rakt över.
    dvs glipan återgärdades inte.
    Jag kan inget om byggnadsteknik men känner att detta kan inte riktigt vara rätt.
    Än en gång sväljer jag att det är ok, men fotograferar noga allt jag tycker är tokigt för framtiden så det finns dokumenterat.

Och det finns en hel del grejer jag inte är nöjd med.
    En återkommande grej är att jag vid upprepade tillfällen fått gå in och ta ansvar trots att snickaren har totalansvaret.
    Jag vet att jag har förklarat noga exakt hur jag vill att värmesystem och el ska vara draget.
    Men likförbannat så när jag pratat med elektrikern så var det knappt någon el utdragen i utbyggnaden.
    (Vi har bara offerterat för detta) varpå jag kontaktade snickaren och påtalade att det var inte så vi hade kommit överens.
    Snickaren blånekar och säger att det visst är så vi har kommit överens.
    I offerten står enligt överenskommelse med kund så jag kan inte motbevisa honom utan får vackert betala extra.
    Detta är ett återkommande problem med alla hantverkare utöver snickaren.
    Rörmockaren hade inte offerterat för något värmesystem what so ever t.ex trots tydliga instruktioner.
    Så i slutändan kommer han att bli dyrare.

Jag har varit noga med att alltid behandla honom värdigt då jag inte vill bråka utan har bara påpekat när det inte är som tänkt.

Nu är det som så att detta delmål han skulle ha klarat av på en månad inte är uppfyllt och löften om när det skulle varit klart bryts på löpande band.
    Han lovade för en månad sedan att det skulle vara klart när jag kom hem, under den tidsperioden på 14dagar var han knappast här mer än ett fåtal dagar.
    Nu har jag varit hemma ytterligare 14dagar och han har varit här en av dom dagarna.

När jag ringde och konfronterade honom (på ett lugnt och värdigt sätt btw).
    Igår så hade han ett annat projekt han var på (vilket jag visste om då han varit här och hämtat verktyg)
    Så började han gnälla om att han inte fått pengarna från rot ännu (ca 25.000kr).
    Jag ifrågasatte då om det är meningen att jag som kund ska vänta på ett ärende som är mellan honom och staten.
    Varpå han svarar att det är ett ärende mellan mig och staten.
    Där gick han bet och fick erkänna att det låg utanför min kontroll.
    (vet inte vad det handlar om i överhuvud taget då det var ovanför mitt huvud)

I vilket fall han lovade att toa skulle vara färdig inom 14dagar (har fått det löftet sedans första datumet passerades) och att han skulle komma idag och göra det sista så att rörmockaren kunde komma.
    Han är inte här idag heller.

Nu känner jag rent spontant att mitt tålamod är slut och jag tjänar inget på att börja bråka.
    Så mina tankar är att ta ut en besiktningsman visa bilderna jag tagit och låta han besiktiga allt som är gjort hittills därefter kontakta en ny firma.
    Jag vet att snickaren kommer att försöka sno åt sig så mycket pengar som möjligt på slutfakturan men vill ha arbetet värderat av en utomstående så jag inte blir blåst.

Det bör tilläggas att arbetet ligger på en offert som jag har godtagit men fruktansvärt dåligt skriven där det mesta är "enligt överenskommelse med kund".
    Dessutom ligger offertens slutdatum på nästa år för att han skulle kunna dra rot kommande år.

Delmålen var som följer.
    1,badrum helt färdigt en månad efter påbörjat arbete (passerades för över en månad sedan)
    2,Huset helt färdigt invändigt och säkrat utvändigt månad två (dvs nu)
    3, Estetiska utvändigt skulle vi avvakta med tills nästa år.

Inte för att han kommer att stå för vad han har sagt (har han inte gjort hittills).
    Men som sagt hur tycker ni att jag ska gå vidare med detta?
    I min värld har han bränt sina chanser.

Med vänlig hälsning H

2. P
    Medlem Nivå 3
    Men utförs jobbet i år ska väl ROTen också dras av för detta året?
    Att begära nått annat är väl oseriöst av dig, eller har jag missförstått nått?
    Så du borde kanske redan här ha insett att B var fel val.

Trix med ROT är trix med mina skattepengar...noll tolerans.

Redigerat 19 mar 2015 11:39
  3. O
    Medlem Nivå 12
    Man kanske inte ska kasta sten när man sitter i glashus!!
    Ditt agerande med att försöka få till skattefusk är väl inte så hedersamt precis! Jag känner inget förbarmande med dom som ska blåsa oss andra på skattepengar för att på så sätt sno åt sig pengar för eget bruk.

(hantverkaren har faktiskt rätt i att det är ett ärende mellan dig och skatteverket/staten men som han/hon hjälper dig att söka.)

4. K
    Medlem · Nivå 9
    Varför har du godtagit offerten som du tycker är fruktansvärt dåligt skriven och otydlig?
    Varför förvänta sig något annat än trubbel när man går in i projektet med målet att ROT-fiffla?

5. L
    Medlem · Nivå 8
    Kanske inte direkt överraskande att ett gäng skattemoralister tar över tråden ;-).

Själv tycker jag nog att staten inbjuder till sådana här lösningar genom att ha ett system som gör att datumen för ett bygge kan få stor påverkan på kostnaden. Alla (= de flesta) vill ju betala så lite skatt som möjligt. I ett samhälle där till och med högskatteivrare som Gudrun Schyman skattefifflar och utan större problem kan fortsätta sin politiska karriär som partiledare så har jag svårt att vara fördömande när privatpersoner försöker vara lite kreativa. Alla kan ju inte tycka att det är häftigt att betala skatt.

• Laddar…
  6. O
    Medlem Nivå 12
    Nu surrar du väl lite väl mycket!

Datumet för bygget får stor påverkan????

Fakturan för det som man ska få ROT på ska vara betald innan årskiftet. Om TS inte ens har påbörjat sitt jobb i januari utan håller på med offerterna vid den tidpunkten så är det väl ganska grovt att anta att man ska få ROT för året innan. Det innebär i så fall rent skattefusk och det är inte ens ett gränsfall som någon skattemoralist har hittat på. Lite självkritik får du väl ha innan du kallar oss för skattemoralister!

7. L
    Medlem · Nivå 8
    Om man anlitar en hantverkare från 1 dec till 31 jan så kan det ju bli mycket billigare för kunden än om jobbet startat 1 jan. Så datumen kan få stor betydelse och då kan man ju undra om det är ett optimalt system när några dagars skillnad i ett bygge kan få stora skattemässiga effekter.

Sen är min grunduppfattning att ROT/RUT är helt fel då det känns uppåt väggarna att vissa speciellt utvalda branscher ska skattegynnas av staten. Men skapar man sådana system får man nog räkna med att folk tänjer på gränserna för att utnyttja dem maximalt.

8. roland53
    Medlem Nivå 13
    Jag reagerar på att snickaren klagar på att han inte fått ut 25.000:- från Skatteverket.

Hantverkaren kan väl inte få ut någon ROT-peng förrän en faktura är betald väl??

Har du betalt jobbet redan? annars fuskar ju även hantverkaren ??

9. P
    Medlem Nivå 7
    För att återgå till TS fråga, är delmålen uppdelade med betalning vid vissa tidpunkter? t.ex. när badrummet är klart betalas X kronor? Om offerten avser allt arbete och en betalning kommer ni garanterat bli oense vad du ska betala för redan utfört arbete. Men att låta bli att betala tills ni är överens om avslutning är väl en början.

10. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Har TS inte fått faktura och betalt den INNAN nyårsafton 2014 kan han absolut inte dra en enda krona i ROT för detta jobb för kvarvarande ROT-belopp från förra året.

11. H
    Medlem Nivå 1
    Läser du igenom så ser du att vi sparar en del arbete till nästa år för att på så sätt kunna dra rot.
    Men jag får väl ta och förtydliga rot då trots att det är off-topic.

Bägge firmorna kontaktes förra året och arbetet var tänkt att dra igång i december för att vi skulle dra rot för förra året.
    Men då bägge firmorna strulade och ville helst inte specificera något i sin offert vilket jag krävde.
    så började tiden rinna iväg och jag kontaktade bägge firmorna igen och var orolig över att det skulle dra ut för lång tid innan vi kom överens och frågade där med när slutdatum för att kunna dra rot för förra året var och bägge svarade att om dom fick svar i början på januari så är det lugnt.
    Bägge backade ur detta när det väl kom till kritan.

Firma A ville istället att jag skulle betala den uteblivna roten (som inte blivit utebliven om någon av firmorna kunnat får fram en specad offert i rimlig tid)
    Firma B erbjöd sig att ta rot för kommande år gentemot att en del av arbetet sköts på nästkommande år.
    I detta fallet allt det utvändiga på huset (det är en hel del) som inte är skadligt.
    Dvs huset skulle säkras men det estetiska skulle få utebli så det fanns tillräckligt med jobb inför nästa år.

Då firma A blev för dyr då dom inte erbjöd mig samma lösning som firma B så var det i mina ögon firma B som gällde.
    Jag börjar dock tro att firma A hade varit ett bättre alternativ då jag tror att firma B kommer bli mer än 50.000kr dyrare pga fusk med offerter från andra bolag som jag får betala extra för nu istället.
    Lärdom är att i fortsättningen tvinga sig till en 110% specificerad offert från hantverkarna och inte godta "enligt överenskommelse med kund"

Men tillbaka till topic.
    Hur fan ska jag dra mig ur denna jävla soppa?
    Helst vill jag få det som är gjort besiktigat så att felen som ev är gjorda får korrigeras innan en ny firma kommer till platsen annars får jag betala dubbelt om dom vill återgärda ev fel från föregående hantverkare.
    Hur ska man lösa det rent ekonomiskt?
    Hantverkare B kommer garanterat försöka sno åt sig så mycket pengar som möjligt så jag vill ha tillräckligt på fötterna så jag inte blir blåst (mer än vad jag redan blivit).
    Jag känner redan på mig att detta kommer bli ett rent helvete att ta sig ur.

Med vänlig hälsning H

12. H
    Medlem Nivå 1
    Okay under tiden jag skrev detta så kom skattemoralisterna.
    Se mitt föregående inlägg.
    Jag kan inte reglerna utan har gått på vad jag blivit lovad.

I offerten står inte när fakturorna ska komma, vi hade en överenskommelse om en faktura detta året och en nästa.
    Jag fick en faktura på 30.000kr om jag inte minns fel som jag betalade (snickaren skyllde på sin revisor men behövde få in pengarna) varav hälften av årets rot skulle dras (dvs 25.000kr).
    Jag betalade in min del, och jag tror att detta med rot är en i raden av många undanflykter till att han inte varit här om jag ska vara helt ärlig.
    (första 14dagarna var han sjuk, denna veckan var han tvungen att ta andra jobb för att revisorn sa så för att han inte fått in rot-pengarna ännu. idag när jag undrade var han var så var hans unge sjuk.

Snälla släpp rotfrågan nu, jag vet bara vad jag blivit lovad av hantverkare A+B vad som skedde i verkligheten och vad som gäller just i detta nu.

Jag är en ärlig människa och uppenbart allt för blåögd då jag litar på hantverkare what so ever.

Vad jag behöver är hjälp med att ta mig ur soppan.
    *edit korrigeradade summan på fakturan då jag tänkte fel*

13. W
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Hade kontakt med skatteverket i en fråga kring ROT, där jag behövde tala om för mina hantverkare hur ROT-avdraget fungerade. Svaret från skatteverket:
    "Hej!
    Det är betalningsdatum som styr till vilket år reduktionen ska hamna på. Betalas fakturan efter årssikftet hamnar reduktionen på 2015."

Kan vara värt att tänka på, då många verkar tänka på att ROT är relaterat till året som arbetet är utfört. Så är alltså inte fallet, utan det handlar om när man betalar fakturan. Inte när fakturan är utställd, utan själva betalningen.

Så är jobbet utfört 2014, fakturan skickad 2014 (ex dec) men betalas 2015, så skall ROT-avdraget för 2015 nyttjas.

Mvh,
    Lars

https://www.skatteverket.se/privat/...rgordu/betalning.4.353fa3f313ec5f91b9532.html

Redigerat 19 mar 2015 12:52
    • Laddar…
  14. H
    Medlem Nivå 1
    Ang fakturorna.
    Jag har inte siffrorna rakt i huvudet men hälften skulle betalas detta året på en faktura (efter att årets arbete var färdigt en överenskommelse snickaren inte vill kännas vid idag)

Nu har denna ena fakturan delats upp och jag har redan betalt ca 30.000kr (minns inte summan rakt upp och ner men var något på 30.000kr) hälften av årets rot ska dras på den fakturan.
    Han ska skicka en faktura till snart har han sagt (denna tänker jag bestrida då han inte gjort särskilt mycket sedans den förra kom) där tänker han tänker dra resterade rot.
    Troligen kommer nästa faktura vara dyrare också för att komma upp i halva beloppet (180.000kr var offerterat + 100k i rot)
    Dvs så räknar jag med att nästa faktura kommer vara på 60.000kr.

Men jag får inte ett rakt svar i hur vi gör med faktureringen heller.
    (har gått från 1 faktura när målet är nått till två fakturor och nu pratas det flyktigt om tre)
    Detta året alltså.
    Därefter en fakturor nästa år för att dra roten det året.

Men som sagt hur fan ska jag dra mig ur denna soppan innan jag ligger ute med allt för mycket pengar?

Med vänlig hälsning H

Redigerat 19 mar 2015 12:56
  15. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Kanske en möjlighet att säga :
    "Eftersom vi tycks ha delade meningar om detta, så får vi sätta det på pränt".
    Upprätta ett dokument där det står vad som är innebörden av "enligt överenskommelse med kund" och se till att få det undertecknat.