Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hantverkare som förstör mer än de åtgärdar

1. J
    Medlem · 78 inlägg

jack23

Medlem
    Ok, så du kan alltså anlita en annan snickare som får jobbet utfört på korrekt sätt?

2. G
    Medlem · 1 804 inlägg
    I inlägg 33 kan man läsa att snålhet går före vishet

3. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Det är knappast snålhet att låta ett försäkringsbolag ta hand om en skada.
    Att inte ha en försäkring hade varit att låta snålheten bedra visheten.

4. J
    Medlem · 55 inlägg

Jontha

Medlem
    Jag tycker det du beskriver är på tok för kinkigt. Alla vet väl att en hantverkare aldrig dyker upp direkt. För oss är det standard att få 3-4 inbokade tillfällen som dom beklagar sig över. Vab, fel på bil, inte klara på andra platser, glömmer bort, blir sjuk eller helt enkelt är helt frånvarande.

Dom har ju jobb överallt och ibland ringer kollegor som vill ha in en kompetens för att hans projekt med kund också ligger pyrt till. Dom har företagskunder med finjobb och ibland jackpott med jobb i offentliga sektorn där man får bra betalt och sköter sig själv utan att någon bryr sig. Bara vänta på din tur.

5. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 333 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Ja, men jag får stå för i princip allt. Trygg-Hansa fick en uppgift av dem som nu försökt att det skulle kosta typ 12500 att byta skivorna. De som tittat på hur det ser ut nu har bedömt det till drygt 34 för att återställa. Mellanskillnaden får jag själv stå för enligt Trygg-Hansa.

6. R

Robert-san01

Självbyggare
    Varför tar de då ens på sig jobbet?

7. J
    Medlem · 55 inlägg

Jontha

Medlem
    Det gör dom för att det jobbet blir en mindre pusselbit i ett fullsmockat schema. Den dagen det uppstår en lucka, t ex när man gått i land med en offert som var kalkylerad att ta 20h istället blir klar på 10h så sticker man och boostar upp sin timpenning. Helt normalt att tänka så för en löntagare.

8. S
    Nybyggare · 16 inlägg

Sauron

Nybyggare
    Från Wikipedia: Psykopati beskrevs första gången av Philippe Pinel såsom "galenskap utan delirium", och som en karaktär som fullständigt saknade skuldkänslor. Det moderna begreppet för psykopati, det vill säga en karaktär som kännetecknas av sådan avsaknad av skuldkänsla men också bedräglig charm, skamlöshet, manipulation, inadekvat motivation och oansvarigt beteende, skapades 1941 av Hervey Cleckley i dennes bok The Mask of Sanity

9. R

Robert-san01

Självbyggare
    Då kanske man inte skall skicka en junior som gör att jobbet blir 3 gånger så omfattande?

10. G
    Medlem · 1 804 inlägg
    Ärligt talat så är det ju för jävligt det du råkat ut för. Problemet är väll att försäkringsbolagen anlitar den firman som är billigast och inte bäst.

I ditt fall ska ju det anlitade företaget åtgärda alla fel och brister som de ställt till med.

Något som du bör tänka på är ju att du är inte hantverkarens kund utan det är ju försäkringsbolagetm

• Laddar…
  11. G
    Medlem · 1 804 inlägg
    Man kan tycka vad man vill men det är så här verkligheten ser ut

12. G
    Medlem · 19 inlägg

g.kraft

Medlem
    Visst är det så, men det betyder inte att man ska acceptera det. Bara för att vissa hantverkare alltid är sena och strular är det inte någon naturlag. Om man har rätt att bryta avtalet pga. deras inkompetens/ovillja ska man göra det och anlita någon som har mer intresse av att göra rätt för sig.

Att "alla" hantverkare är senar etc. är för att de kommer undan med det för ofta.

Sen är det verkligen inte så att "alla" hantverkare jobbar så uselt, jag har anlitat folk som verkligen är måna om sitt rykte även när det gäller småjobb. Så de finns och de ska premieras för det likaväl som usla ska ha välförtjänt kritik.

Så som jag tolkar det, finns ett avtal direkt mellan ts och det usla företaget då detta träffats separat efter besiktningen, så i första hand skulle jag göra en skriftlig reklamation av arbetet där de får chansen att återställa inom rimlig tid. Kan de inte fullfölja det skulle jag anlita en ny firma. Det lär dock knorras ordentligt när den nya firmans kostnader ska betalas av den förra firman, så även om det är "rätt" så kommer det krävas en del jobb.

13. LURIGLANA
    Medlem · Åkersberga · 40 inlägg

LURIGLANA

Medlem
    Då är det Trygg Hansa som ska se till att de får fram ett annat företag som gör det för likadan peng! Annars får de stå för mellanskillnaden också! Stå på dig! Din handläggare har också en chef...

14. K
    Medlem · 1 793 inlägg
    Inte vill man ha med sådana puckon att göra

15. HogeN
    Lösvirkesbyggare · Österbotten · 537 inlägg

HogeN

Lösvirkesbyggare
    hmm.. tryg-hansa borde ha dokumenterat bolaget som åkt ut till dig för att jobba.. minstafall har dom garanterat betalt för första rivngen och den betalning är garanterat öronmärkt m.m Så där kan arbetsledan inte säga "vi har inget att göra med dig"

skulle kontakat annan byggfirma och sedan för.bolaget och lösa det bästa sätt.. Skoj skulle vara att Firma2 skickar sin fakutra åt dom som startade jobbet..

Och sen man ska inte leka med försäkrningsjobb om man inte är "karl för det" man ska vara extrem folkvänlig och diplomatisk SAMT några byggnadsår inför blåkläderna. men det är lättapengar så

Och det där att inte meddela förhinder är bara skitstil INGEN är så upptagen för samtal/sms "hej ursäkta blev ett akut byggmöte / inspektion... jag ska förska ..............."

har själv varit inhyrd spikar hos en enmans "lekfirma" stor och kavat och satt på telefon varje pause.. sen när min timräkningen förfall.NÅ då var det svårt att svara i telefon och sms ^_^

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.