22 971 läst · 94 svar
23k läst
94 svar
Hantverkare som dragit ner skruvar för långt i trallen? Reklamera?
Det stickiga försvinner efter ett tag. Men det är inte bra att de är så djupt nerdragna. Dels för att det kan samlas vatten i hålen och öka risk för röta då man också brutit av fibrerna, och dels att det kan bli svårt att byta trallen om det skulle behövas. Större risk att de gamla skruven går av när de ska skruvas upp om ett antal år. Å andra sidan kommer det hålla många år ändå. Så fundera på om det är värt besväret. Skadan går inte att göra ogjord. Då måste jobbet göras om. Kanske prova att få lite prisavdrag, eftersom det troligen inte kommer hålla riktigt lika länge som det hade gjort om man inte dragit skruven så djupt. Personligen hade jag nog inte gjort mig besväret.S Sinclear skrev:Vi har precis tagit in hantverkare som byggt 40 kvm trädäck till oss i tryckt virke.
Nu är frågan om de inte har gjort något helt galet, de har dragit ner alla skruvar långt ner i träet, 3-5 mm ner. När man går på många är det vasst och stickigt.
Vad kommer hända med åren, kommer livslängden förkortas ordentligt om fukt blir liggande i hålen?
Är det rimligt att kräva att de lägger ny trall och skruvar som man ska, max 1mm? Vad skulle ni gjort?
[bild][bild]
Detta är dumheter. Tryckimpregnerat ruttnar inte pga det där. Tryckimpregnering är inte en ytbehandling, det går in genom hela virket.emmschen skrev:
Det stickiga försvinner efter ett tag. Men det är inte bra att de är så djupt nerdragna. Dels för att det kan samlas vatten i hålen och öka risk för röta då man också brutit av fibrerna, och dels att det kan bli svårt att byta trallen om det skulle behövas. Större risk att de gamla skruven går av när de ska skruvas upp om ett antal år. Å andra sidan kommer det hålla många år ändå. Så fundera på om det är värt besväret. Skadan går inte att göra ogjord. Då måste jobbet göras om. Kanske prova att få lite prisavdrag, eftersom det troligen inte kommer hålla riktigt lika länge som det hade gjort om man inte dragit skruven så djupt. Personligen hade jag nog inte gjort mig besväret.
Jag byggde min altan på 55kvm själv för 16 år sedan, och jag valde att dra i skruven så som dina hantverkare gjort. Efter många trevliga år med altanen är det snart dags att byta ut trallvirket eftersom det börjar bli slitet. Men ingenstans har trallvirket ruttnat eller blivit sämre pga de 1000 tals djupt sittande skruvarna.
Så TS skall strunta i alla de här förståsigpåarna som säger att det finns problem med detta, för det är inget problem.
Njut av att använda altanen, ni har många år framför er!
LolWorkingclasshero skrev:
Hej
Livslängden kommer förkortas då det samlas vatten.
Dessutom är det skruvat för nära ändträet.
Det skall/rekommenderas läggas distanser på sidan om golvåsarna där man skarvar trall så skruven kommer långt från ändträet.
Sen skall/rekommenderasatt man lägger takpapp på bärlinor och golvåsar under trallvirket för att förlänga livslängden på altanen.
Det där ser inte ok ut.
Helt rätt, rev min altan för ett par år sedan med samma typ av lite djupare sittande skruv, (som jag byggt själv för många många år sedan) och virket är som nytt, fast svartnat då genom åren, men inte ett fel för övrigt.Nissens skrev:
Detta är dumheter. Tryckimpregnerat ruttnar inte pga det där. Tryckimpregnering är inte en ytbehandling, det går in genom hela virket.
Jag byggde min altan på 55kvm själv för 16 år sedan, och jag valde att dra i skruven så som dina hantverkare gjort. Efter många trevliga år med altanen är det snart dags att byta ut trallvirket eftersom det börjar bli slitet. Men ingenstans har trallvirket ruttnat eller blivit sämre pga de 1000 tals djupt sittande skruvarna.
Så TS skall strunta i alla de här förståsigpåarna som säger att det finns problem med detta, för det är inget problem.
Njut av att använda altanen, ni har många år framför er!![]()
Allt jag byggt har jag dragit skruvarna ett par tre mm under ytan, där jag missat att gjort det har jag istället en uppstickande skruv att göra mig illa på efter ett år eller två när virket torkat ordentligt.
Kanske rätt att dra skruvarna jäms med ytan om du bygger med helt torrt tryckt virke.
Hur många gör det?

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Jag har precis tagit bort en gammal altan (om man nu ens kan kalla det för altan) som någon tidigare ägare satt dit. Skruvarna var ungefär lika långt nerdragna och man fick lirka lite för att få grepp och skruven med skruvdragaren, men något större problem skulle jag inte påstå att det är. Den här "altanen" har man på sina ställen lagt jord på och så har det varit växtlighet över, så jag fick ta fram spade först för att få rent innan jag kunde lossa skruvar och trall. Sämsta tänkbara förutsättningar för trallen skulle jag tro och den var inte vacker, men den var inte heller rutten.
Säger som flera andra, har absolut ingen betydelse för livslängd av trall.
Bytte trall på en 20-25 årig brygga med neddragna skruv i förra veckan. Inga problem att dra upp trots stjärna, men underlättar mycket med en mutterknackare där vanlig skruvdragare fungerar betydligt sämre och 2-3 skruv av ca 600 strulade lite.
Trallbytet var inte tvunget utan byte av flytdelar var syftet och viss ombyggnad så jag var tvungen att lossa trallen och tyckte då att jag lika gärna kunde lägga ny trall.
Så efter 35-40 år med bryggor/tralldäck går jag på erfarenhet. Däremot som noteras i ett inlägg att spika, nja har bytt trall på min första läggning med rostfri kamspik som då användes, fy f..... vilket jobb att ta bort.
Bytte trall på en 20-25 årig brygga med neddragna skruv i förra veckan. Inga problem att dra upp trots stjärna, men underlättar mycket med en mutterknackare där vanlig skruvdragare fungerar betydligt sämre och 2-3 skruv av ca 600 strulade lite.
Trallbytet var inte tvunget utan byte av flytdelar var syftet och viss ombyggnad så jag var tvungen att lossa trallen och tyckte då att jag lika gärna kunde lägga ny trall.
Så efter 35-40 år med bryggor/tralldäck går jag på erfarenhet. Däremot som noteras i ett inlägg att spika, nja har bytt trall på min första läggning med rostfri kamspik som då användes, fy f..... vilket jobb att ta bort.
Innan skruv började användas var kamspik t.ex. 60*2,5 rostfri som var vanligt.M -MH- skrev:
Och passade bra till 22 mm trall som då var det absolut vanligaste, dvs standard på 80-tal. Men visst många använde säkert också vanlig 75mm varmförzinkad. Byggde mitt första tralldäck runt - 80.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 136 inlägg
Jag har inte lagt en endaste kvadratmillimeter trall så jag är novis i ämnet men fascineras av svenskens nya måste: Lägga trall så snart termometern visar på plus. Jag bor i ett villaområde som den här våren sett ut som ett virkesupplag då var och varannan tidigt på våren försett sig med en ordentlig stabbe med tryckimpregnerat. Några har öppnat brädhögen och skruvat några kvadratmeter. Några högar ligger fortfarande orörda. Undra på om det blir brist på virke.
I bauhaus reklamblad var det ett helt uppslag med olika system för hur man skulle skruva fast trallen. Verktygen såg identiska ut men alla system hade egna specialskruvar (som också såg identiska ut). Verktygen för att skruva med rätt lutning kostar en tusenlapp. Det är klart att trallbygge också ska vara en materialsport så det gäller verkligen att välja rätt här. Någon skrattar på väg till banken.
Med rostfria skruvar och väloljad trall kommer inte regnvatten att vara något problem i de försänkta skruvhålen. Det torkar upp mellan regnskurarna.
I bauhaus reklamblad var det ett helt uppslag med olika system för hur man skulle skruva fast trallen. Verktygen såg identiska ut men alla system hade egna specialskruvar (som också såg identiska ut). Verktygen för att skruva med rätt lutning kostar en tusenlapp. Det är klart att trallbygge också ska vara en materialsport så det gäller verkligen att välja rätt här. Någon skrattar på väg till banken.
Med rostfria skruvar och väloljad trall kommer inte regnvatten att vara något problem i de försänkta skruvhålen. Det torkar upp mellan regnskurarna.
Rostfritt gör att trallen inte växer över med? Jag har erfarenhet, riktigt dålig erfarenhet. Men visst, trallen va väl "ok" i sig.imported_Benno skrev:
Jag har inte lagt en endaste kvadratmillimeter trall så jag är novis i ämnet men fascineras av svenskens nya måste: Lägga trall så snart termometern visar på plus. Jag bor i ett villaområde som den här våren sett ut som ett virkesupplag då var och varannan tidigt på våren försett sig med en ordentlig stabbe med tryckimpregnerat. Några har öppnat brädhögen och skruvat några kvadratmeter. Några högar ligger fortfarande orörda. Undra på om det blir brist på virke.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 136 inlägg