Byggahus.se

Hantverkare som dragit ner skruvar för långt i trallen? Reklamera?

1. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 397 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Det där är inte hela världen.

2. Krille-72
    Medlem · 3 438 inlägg
    Du kan vara lugn. Du kommer inte byta trallen i framtiden för att skruven är för långt dragen än rekommendationen som är 1 mm ner.

Tänk om alla skulle försöka reklamera trall där skruvarnas läge avvek från rekommendationen på 1 mm. Då skulle det nog bli ganska så mycket dyrare att anlita hantverkare.

Dina altanbrädor kommer att spricka på alla möjliga ställen. Var så säker. Stickorna du känner runt skruvarna kommer försvinna.

Om du är nöjd med arbetet i övrigt tycker jag du ska börja njuta av altanen och fundera på hur du ska sköta den i framtiden.

3. D
    Medlem · Skogen · 4 189 inlägg

Derbyboy

Medlem

Exakt så blev det. Jag drog skruvarna i nivå med ök trall. Såhär ett år senare sticker 10-15 procent upp så pass mycket att det behöver åtgärdas.

4. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Fattar ingenting.
    Och varför kan du inte dra ner dessa, ska du ringa Hantverkaren nu alltså?

• Laddar…
  5. Livanbygger
    Renoveringsnovis · Växjö · 30 inlägg

Livanbygger

Renoveringsnovis
    Jag tycker inte att det där är hela världen, så ser ju 9/10 trädäck ut. På min gata är det lagt inte mindre än trädäck/altaner i år. Alla ser ut sådär, även de som är lagda av erfarna snickare.

Risken finns att livslängden blir något år mindre ,men vad gör det. Om 15 år är du garanterat trött på det där ändå och vill göra om enligt framtidens fluga. Mitt råd är ut och njut, ta en kaffe och släng ut fötterna på ditt nya fina trädäck

Som egen jämförelse drog jag ner sisådär 2000 skruv mitt lagom stora däck. Gjorde som svenskt trä rekommenderar, la inte trallen dikt an och skruvade inte för långt ner ned. Kontentan ett år senare? Stora glipor mellan brädorna och har fått efterdra ett hundratal skruvar...

Ibland kan man göra allt rätt och det blir ändå fel. Sånt är livet! :D

6. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 638 inlägg

nino

Renoverare
    Jag har också ett gäng skruv som ska skruvas ner, la 120 trallen på 125 och är än så länge nöjd med springorna (la i höstas)
    Visst nån springa kunde vara mindre men lilltån går inte ner än iaf

• Laddar…
  7. Livanbygger
    Renoveringsnovis · Växjö · 30 inlägg

Livanbygger

Renoveringsnovis
    Så länge lilltån klarar sig får man va nöjd :)

• Laddar…
  8. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 348 inlägg

useless

Lök.
    Rekommendationen är väl att skruven ska dras jämns med brädan? Iallafall enligt Svenkt trä.

https://www.byggbeskrivningar.se/trall

Men jag håller med om att det är bättre att dra ner skruven en aning så den inte sticker upp när brädan torkar.

9. J
    Medlem · Stockholm · 144 inlägg

JockeHX

Medlem
    Det är ett gissel när de skruvarna är nertryckta för långt. Fick själv erfara detta i det enorma regnet som kom för några veckor sedan när det bildades en sjö på ett oväntat ställe och behövde skruva bort lite brädor i regnet för att ta bort stoppet och det var närapå omöjligt att få tag i skruvarna då skallarna var antingen fyllda med smuts eller skruvade snett vilket inte gick att se…

10. Klaugust
    Renoveringsnovis · Österlen · 358 inlägg

Klaugust

Renoveringsnovis
    Väldigt konfrontativ ton du har. Det sa han väl inte? Han bara informerade om att om man lämnar dem i exakt samma nivå som trallen så kommer några att sticka upp ovanför efter ett tag. Han skrev till och med att det var han som drog skruvarna så det blir väl till sig själv han får rikta eventuella reklamationsanspråk.

11. E
    Medlem · halland · 199 inlägg

egge80

Medlem
    Jag blir så imponerad över hur många duktiga altanbyggare här finns och er erfarenhet…..
    papp under trallbrädor, sur eller glad gubbe, extra stumpar i alla skarvar, exakta springor, skruvar som slickar ovansidan.
    Kan ni inte ta en bild på en av era perfekta altaner för jag vill jättegärna se hur det skall se ut, vill så gärna lära mig av er som kan……

12. E
    Verktygstokig · 737 inlägg

epw

Verktygstokig
    Jag brukar dra mina med momentnyckel. 10 nm och sedan har jag köpt ett sånt där kort som Gunde hade i fångarna på fortet när han kontrollerade om spiken var helt nedslagen i spiktävlingen för säkerhets skull.

13. Nissens
    Garagebyggare · 4 011 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Men varför gick du ut i regnet och skruvade? Trallen ligger väl kvar när regnet uppört?

• Laddar…
  14. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare · 1 822 inlägg

MariaiÖstergötland

Trädgårdsfixare
    Det var ju stopp under altanen... Ingen idé att åtgärda begynnande översvämning i Sahara-torka. ;)

15. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare · 1 822 inlägg

MariaiÖstergötland

Trädgårdsfixare
    För övrigt anlitade vi förra året en av de största byggarna i vår lilla stad för att bygga ca 12 kvm trädäck och flertalet skruvar är nerskruvade halvvägs till jordens mittpunkt. Funderade på det i början, sen valde jag att strunta i det och göra som Staffan brukar säga, tog en öl och somnade om, eller vad är det han säger? :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.