Hantverkare sätter igen dörröppning i betong med träreglar, är det ok?

4k läst  25 svar

1. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Jag gjorde så i en lägenhet 2006. Inga sprickor när jag sålde 2013.

2. M
    Medlem Nivå 10
    Någon månad och sedan förvärrades det mer årstiderna.

3. M
    Medlem Nivå 10
    Ser ut som gipsputs och är väl inget man normalt sätter remsa i. Remsan bör ligga i ett lager av sandspackel om någonstans

4. Bästa svaret

L
    Medlem · Nivå 3
    Ja man brukar först laga i med ardex/gips spackel innan man spacklar/limmar dit en remsa så så här långt ser de rätt ut. Regel, osb & gips är en stabil konstruktion. Läste någon som skrivit här vars lägenhet de sprack i, den personen har garanterat fäst reglarna dåligt eller använt vävremsa istället för pappersremsa. Är de svenska arbetare hos dig? Är de en total entreprenör som gör allt eller en firma som tar dit underentreprenörer? Kommer de vara en riktig målare på plats eller byggarna kör allt?

• Laddar…
  5. E
    Verktygstokig Nivå 8
    I min första lägenhet, som nybörjare, satte jag träreglar och spånskiva i en dörröppning med lättbetong runtom. Satte vävremsa på det och sedan tapet. Detta sprack och rörde sig rätt mycket.

I min andra lägenhet satte jag träreglar och enkelgips med pappremsa på skarv och tapet ovanför. Det klarade sig.

• Laddar…
  6. E
    Medlem Nivå 1

7. A
    Medlem Nivå 1
    Målare som kommer in sen kör remsor och sedan microlit så det är väl det bästa man kan göra om man inte murar igen. Tack alla för svar!

8. T
    Medlem · Nivå 7
    Så trasig som väggen runt dörrposten är så kommer ju allt behöva spacklas innan väv och målning. Nu vet jag inte vilket rum vi är i men tror som andra att de blir lättast/snyggast/billigast att sätta ett helt gipslager över väggen i alla fall om du vill ha någon sorts finish.

9. L
    Medlem · Nivå 3
    Oki, då har du inget att oroa dig över med andra ord :)

10. L
    Medlem · Nivå 3
    Fel. Lättaste och billigaste är just bredspackling och mikrolit. Snyggaste? Slutresultatet kommer se likadant ut varesig de bredspacklas eller gipsas.

11. Biffen87
    Medlem Nivå 5
    Många hobby snickare å målare här. Jobbar själv som målare, å har varit i ett otaliga många fastigheter där dörrhål satts igen på de här viset. Både i nytappning å back in the days. Så länge där kommer en pappremsa i skarvarna så spricker de inte. Å köra döda material å skita i remsa, de kommer spricka ändå.. E de putsade väggar e armeringsduk å föredra om man vill slippa framtida sprickor lite här å var.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: