Hantverkare sätter igen dörröppning i betong med träreglar, är det ok?

4k läst  25 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej alla glada bygghusare,

Jag och min sambo har nyligen tagit in hantverkare för att göra en stor renovering i vår lägenhet. En del av arbetet är att sätta igen dörröppning. Jag var över idag (dag 3 av 20) med en vän med lite mer praktisk erfarenhet än jag. Vi tittade på arbetet hittills och de har satt igen dörrhålet med reglar, osb och ytterst gips. Min vän påpekade att det med all säkerhet kommer att spricka i skarvarna då trä rör på sig. Är detta sant? Vad kan man göra åt detta då? Kan man kräva att de gör det enligt en annan metod? Finns det något sätt att få det att inte spricka, typ microlit på väggarna? Kan man kräva att de sätter på det?

Frågorna är många och jag börjar bli lite orolig kring hela projektet. Kanske det finns kloka människor här på forumet som kan hjälpa till med (1) Kommer detta att hålla? (2) Kan man göra något så att det håller (3) Om detta inte är fackmannamässigt gjort, har jag några alternativ som konsument här?

Jag vill liksom inte börja bråka med hantverkarna för mycket redan nu då det finns el och ytskikt kvar att göra.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    F5F3D84F-55D5-43DC-A746-3ECEAA5E0E5A.jpeg

Tack för hjälpen!

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jag gjorde precis på samma sätt i min lägenhet.

Det fanns en "rundgång" så barn och vuxna kunde springa "runt runt runt" tusen gånger (om det räcker) via köket. Smällde igen dörröppningen (lättbetong) mellan vardagsrum/lilla sovrummet likt din bild. Dock så isolerade jag väl med stenull för ljudet...

Spacklade och tapetserade och var supernöjd med det, inga sprickor på det året jag bodde där innan jag sålde lägenheten.

Kör på!
    Det kommer antagligen bli prima. (y)(y)(y)

3. R
    Medlem · Nivå 11
    Tanken är rätt. Men utförandet ?? Är det snickarna som gjort detta skulle jag ifrågasätta hela jobbet.

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Är du osäker så kan man enkelt sätta flera "tvärreglar" horisontellt för att stadga upp eventuella rörelser i gipset! (y)

5. M
    Medlem Nivå 10
    Jag är mer orolig för rörelser i reglarna än i gipset, jag gjorde en liknande lösning i en av mina öppningar och med reglernas rörelser med årstiderna så sprack det upp rätt snabbt. Att mura igen det med lättbetongblock alt stålregel och dubbelgips hade varit mitt val idag. Så lite trä som möjligt i princip

• Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 1
    Det är snickarna ja. Hur menar du med utförandet?

7. A
    Medlem Nivå 1
    Hur lång tid tog det innan det sprack? Lätt stålregel och gips ligger väl närmst att föreslå

8. A
    Medlem Nivå 1
    Ska inte tapetsera utan måla så lär inte kunna dölja något på det sättet. Sedan känns väl ett år som en kort tidsperiod för att säga att ”det håller”. Men tack för svar!

9. N
    Medlem · Nivå 9
    Säkraste sättet är att limma på ett lager gips. Då slipper du dessutom spackla upp resten av väggyta, vilket ser ut att behövas annars, enligt bilden.

• Laddar…
  10. F
    Medlem Nivå 13
    Tror han menar på själva reglingen. Exempelvis den översta regeln ligger över den stående på ena sidan och på andra sidan mot den stående regeln. En "riktig" snickare hade gjort likadant på bägge sidor.

11. R
    Medlem · Nivå 11
    Ser väldigt amatörmässigt ut. Ingen riktig snickare reglar på det viset.

12. L
    Medlem · Nivå 3
    Kan bara se första bilden och inte de andra? Så mitt svar utgår ifrån första bilden.

Spacklar man inte dit en remsa så spricker de oavsett om du limmar gipsen. Detta vet dina byggare. Ser man till resten av väggen så är de massa hål och ojämnheter. Jag är ganska säker på att målaren kommer bredspackla hela väggen och däremellan lägga remsa vid skarvarna. Kan inte kommentera gipsningen då ja inte ser bilderna. Uppreglingen med osb ser hur bra ut som helst. Strunta i va dom andra skrivit angående skarvningen på reglarna för de har 0 betydelse. Va lugn de ser bra ut, dina byggare har garanterat gjort detta förr.

Mvh målaren

• Laddar…
  13. Erik Hedstrom
    Medlem Nivå 1
    Håller med RoBo. Det ser väldigt, väldigt amatörmässigt ut. Som snickare så reglar jag inte så. Man sätter en regel uppe och nere. Sedan en mellan på varje sida, som fästes ordentligt i befintlig vägg. Skruv och plugg föreslås. Fogskumma sedan. Till sist en stående på mitten. Jag ifrågasätter "snickarnas" kompetens.

14. A
    Medlem Nivå 1
    Ok, tack. Så du har erfarenhet av att göra på detta vis utan att det spricker? Genom att spackla remsor? Är det något mer jag bör kolla med hantverkaren? Såhär ser det ut på andra sidan av dörrhålet. Ser tyvärr inga remsor här men de kommer kanske senare?
    F670FD30-9FEF-4DF0-95AE-627B9CAB9080.jpeg
    7D127876-FA7D-4177-AE17-B363B40F0A3B.jpeg

15. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar. Ok, jag får ta med mig det till dem. Är det något jag bör be dem göra om? Funkar det i övrigt med reglar, osb sedan gips på denna typ av ”hållagning”? Tack igen för hjälpen

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: