Byggahus.se

Hantverkare överdebiterar

1. L
    Medlem Nivå 10
    jag hade hantverkare ute för offert för något år sedan. Fick en uppskattning och sa ja till jobbet. När de sedan kom var de två man, hade glömt nyckel till gatan osv.
    När fakturan kom fick jag betala för tiden det tog att titta på jobbet. Tyckte det var fair eftersom jobbet var litet. Däremot förklarade jag att vi var överens om att jag skulle vara hemma. Att då vara två personer bara för att vänta på ett litet moment att lyfta. Därför ville jag inte betala för två. Sedan förväntade jag mig självklart att proffs som dessutom sett jobbet vet vilken utrustning de skulle ha med sig. Så avdrag för resa för att hämta verktyg blev det.

vi kom överens så inga problem men stå på dig tycker jag.

2. D
    Bannad Nivå 2
    Tot restid för dåda två är40-50 minuter per arbetsdag, de samåker.
    Till det kommer att åka hem och hämta verktyg som man glömt, leta efter verktyg som man inte kan hitta, "oj då, de fanns visst i bilen", kundträffar ibland på arbetstid jag betalat, samt en semesterdag.
    Påtalade detta och rättelse av 14 timmar skedde pga att hen som fixar bokföringen "sett fel".

3. N
    Medlem · Nivå 9
    Är rättelsen av 14 h korrekt eller "saknas" fler timmar?

4. Tss
    Medlem · Nivå 7
    För att citera TS från en annan tråd:
    "Hantverkare tjänar på tok för mycket I förhållande till sin utbildning och sin insats"
    vet inte varför man lejer hantverkare överhuvudtaget med den föraktfulla inställningen.

• Laddar…
  5. D
    Bannad Nivå 2
    Jag orkade inte tjafsa mera, så ja, ca 30 timmar till saknas, jag klockar ju som sagt inte de.

6. N
    Medlem · Nivå 9
    Okej, så det är justerat....fast ändå inte.......men du vet inte riktigt.

Det vore nog bäst för alla inblandade om både du och hantverkarna vässade sig några snäpp.

7. D
    Bannad Nivå 2
    Hurdå "vässa" mig, vad skulle du gjort i mitt fall?

8. B
    Medlem Nivå 1

Har man den inställningen så kan man gott och väl göra jobbet själv..

9. N
    Medlem · Nivå 9
    Bestämt mig.

10. D
    Bannad Nivå 2
    Det har jag gjort, bestämt mig alltså. När sista räkningen kommer bestrider jag den, drar av för icke arbetad tid och betalar för antalet utförda timmar.

11. D
    Bannad Nivå 2
    Det är allt tjafs under byggtiden jag vill undvika, som vuxen människa måste man ha vett och etikett att uppföra sig. Sedan får de betalt för utfört jobb.

12. N
    Medlem · Nivå 9
    Okej, bra. Vet hantverkarna om att du kommer bestrida delar av fakturan? Det finns bättre sätt att lösa det hela på, eller hur.
    Det kommer "gubbsnackas" mycket om dig om du väljer att bestrida.

13. D
    Bannad Nivå 2
    Nej det vet de naturligtvis inte om. Det är precis det jag nämnt, gubbskvaller på hela orten blir det ju, det funkar så här på orten.

14. P
    Medlem · Nivå 13
    Så hantverkare ska få bete sig lite som de vill mot sina kunder bara för att de är verksamma på en liten ort? Kunderna ska knyta handen i fickan och betala överdebitering utan knot, för annars stämplas denne bland ortens hantverkare som besvärlig?

Det är helt sjukt vilken inställning vissa hantverkare har. En hantverkare kan aldrig ha fel, hur mycket fel h*n än har gjort, och kunden är alltid "idiot" även om h*n har rätt i sak.

15. D
    Bannad Nivå 2
    Jag valde att flytta hit till vår underbara 1600-tals gård som pensionerad från att ha bott i våningar i Stockholm i hela mitt vuxna liv, men jag trodde aldrig att samma mentalitet skulle leva kvar här som när jag växte upp på en ännu mindre ort för 40 år sedan, "världen slutar vid kommungränsen".