Byggahus.se

Hantverkare överdebiterar

1. T
    Medlem · Nivå 6
    Ja fråga en företagare hur det fungerar med företagsbil.

Man kan köra hem bilen om man nästa dag ska till kund och inte till kontoret = ingen begränsning.
    Som du nämner 100 mil eller 10 gånger.
    Man får använda bilen till allt som är arbetsrelaterat, man kan behöva frimärken, papper,kaffe osv, ja allt du behöver för din firma då får du använda firmabilen, hur mycket du vill. detta går och kombinera med privata ärenden. gäller dygnets alla timmar.
    Ja finns fler alt också, men tror ni förstår poängen.

2. I
    Medlem · Nivå 8
    Precis som jag skrev. Antingen har man firman på just firman, och då utgår/ställer man bilen på firman 07-16. Eller så har man den hemma och utgår hemmifrån, där du då ska vara 07 hos kund och sluta 16.
    Så det är fullt normalt att det finns hantverkarbilar hemma hos folk. Däremot får de inte nyttjas privat utöver max 100 mil per år och max under 10 tillfällen. Däremot får du inte (som ovan säger) att nyttja den privat till andra saker på hemvägen än att hämta barnen eller köpa mjölk på ida utan rimlig omväg. Vad det är är ännu inte bestämt för det finns inget prejudikat som skatteverket ska rätta sig efter. Det måste ske på vägen hem, dvs du får inte åka en sväng åt andra hållet för att sen vända hemmåt.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 6
    Man kombinerar hemresan med just papper till jobbet, kanske är slut på dasspapper , att man handlar privat på samma gång spelar ingen roll.utan jobbet ska ha papper i morgon kl 7, det är även med skrivet i arbetsmiljöreglerna(att jobbet ska ha tillgång till toa och papper) nu var det här bara ett exempel. finns 1000 liknande saker, finns inget krav jag måste köpa allt på en gång.

4. I
    Medlem · Nivå 8
    nu svarar du i egenskap som egenföretagare vilket blir något helt annat. Som anställd eller AB är det något helt annat. Vet precis vad som gäller då vi har 30 bilar med gps och elektroniskjournal. Samt att skatteverket hade genomgång inför alla vad som går och inte går. De är inte ute efter att jävlas, men ser de att 30st snickare sätter i system att göra precis det du påstår, då är det 30 st som kommer bli förmånsbeskattade.
    Det finns utrymme för suntförnuft men inte dumheter som sätts i system.

Redigerat 2 dec 23:26
  5. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Vi hade en ”dyrfirma” som fått extremt bra kritik på bl.a. Reco.se som byggde badrum hos oss. Vi hade en kille som gjorde allt utom el och VVS som var hos oss hela dagarna varje dag. Sk gnistapa och röris kom vid behov utan dödtid och andra tog hand om att leverera material och köra bort rivningsmaterial mm. De är riktiga proffs och jag slapp bli irriterad på liknande saker som ovan (två gubbar som köper spik...).

6. S
    Självbyggare · Nivå 6
    Jag har firmabil som jag även använder privat. Någon gps finns inte installerat. Men alla privata resor måste loggas och jag får betala för den del jag kör privat. Dock så måste jag snabbladda två - tre gånger i veckan vilket medför att man som i regel kan stanna till för handel och annat på vägen. I övrigt den enda fördelen med den bilen och att förmånvärdet är lågt. Jag kör ca 3000 mil om året i tjänst.

7. D
    Bannad Nivå 2
    Fusk och skattebedrägeri med andra ord!

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Nivå 6
    Nu brukar även många av mina kolleger använda hem och köra direkt till kund som argument till deras anställda, ge det som en förmån att dom inte behöver använda sin egna bil till och från jobbet, på så sätt locka nya anställda, vet att det här har varit uppe på snack länge varför? men ingen har åkt på någon taxering, dom får inte använda bilen privat, men till och från jobbet.
    Vi hade en vända i Umeå när skatteverket gick igenom företagsbilar, alla dessa gick igenom.

9. D
    Bannad Nivå 2
    Ni som skriver om firmabilar mm, vav vänlig starta en egen tråd. Min fråga gällde inte det, utan om gubbar som maskar på jobbet.

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ska man nu vara petig så är inte heller raster debiterbar tid, däremot är raster lönegrundande tid, den skillnaden får arbetsgivaren stå för.
    Nu skulle inte jag, och inte nästan någon annan beställare heller åka i taket för att man får betala en 20 minuter per arbetsdag för lite vettiga raster. Men i teorin ska inte den tiden heller debiteras.

Men det går att avtala in, ifall man så önskar.

• Laddar…
  11. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Nu pratar du om pause, inte rast. Om man ska vara petig.

12. F
    Medlem Nivå 3
    EDIT, ser att någon redan skrivit detta. Och det handlar ju faktiskt om TS fråga, för det hanterar ju om killarna skall vara på plats mellan 7 och 4, eller om de åker från firmastället kl 7 och är tillbaka klockan 4.

Inte helt omöjligt att det är så faktiskt...
    Har för mig att hantverkare, som tar firmabilen hem, har att deras arbetsplats är just där de för tillfället arbetar. Har du arbetstid mellan 7 och 4 så är det hos kunden som gäller, 7 till 4.
    Tror det är något som ligger kvar sedan tillbaka i tiden. En slags överenskommelse att man har firmabilen hem, utan att betala för det, men arbetstiden är hos kunden.
    Enda skillnaden är om man träffas på verkstaden på morgonen och kvällen, klockan 7 och klockan 4. Man liksom utgår från verkstaden. Men då kan arbetsgivaren också säga att firmabilen ska stå vid verkstaden. Vilket blir ett problem kanske, med 20 fullastade snickarbilar på ett och samma ställe... Undrar hur länge de får stå utan inbrott.

13. A
    Medlem · Nivå 11
    Två saker jag har helt annan uppfattning om än vad som sägs i den här tråden;

-"Fastpris är att föredra".
    Nope, om snickarna gör ett bra jobb och är pålitliga är det tvärtom. Du slipper betala deras riskpåslag, och tjafs om vad som ingår o inte. Men du ska ha bra referenser!

-"Anlita alltid större firmor framför egna företagare"
    Absolut inte. Egna näringsidkare är i många fall de skickligaste i sin yrkeskår, tar större ansvar och du slipper en mellanhand (=chefer). Upplever att anställda många gånger är mindre engagerade, de vill mest stämpla ut så snart de kan

Självklart finns undantag åt båda håll! Och är man inte så van att anlita hantverkare eller inte har så höga krav på utförande eller saknar marginaler om nåt visar sig ta längre tid än befarat, kan det ju vara ett bättre alternativ med fast pris o större firman.

Redigerat 3 dec 08:07
  14. E
    Medlem Nivå 1
    Bor de granne med dig eller har de restid? Tid för inhandling? Vad står det i ert avtal?

15. A
    Medlem · Nivå 11
    Dumförklara inte OP för att denne inte hade avtal. Jag bor i Mälardalen, har anlitat många hantverkare genom åren och bara haft avtal en gång. I just det fallet visade sig firman vara usel, avtalet hjälpte inte ett dugg. Jag kastade ut dem, tog in en "småskutt" jag anlitat tidigare, på löpande, utan avtal. Sen dess aldrig mer de här större firmorna, hur fina avtal de än skriver.