Byggahus.se
F Finndjävel skrev:
Nja, en lunchrast har dom självklart rätt till om dom arbetar hela dagar, det är inte Sovjetunionen. Att fakturera för en timmes lunch är inte rimligt dock.
En timma rast om dagen där inkluderas rast är det inte så i byggnads?

MathiasS MathiasS skrev:
Fundera på vad som är ”bakom”. Jag tror att det vi kallar ”lunch” är en ”rast” i ett arbetsrättsligt perspektiv och här är detta reglerat. Du har rätt till rast. Det tycker jag är en bra regel. Att du inte har betalt har antagligen en koppling till att på en ”rast” har du rätt att vara ostörd och är ej tillgänglig för arbete.

man skulle säker kunna hitta en lönemodell där du tjänar lika mycket per månad men har ”betalt” även på lunchen, men frågan är vad poängen är.
lunch o rast är samma, till hopa om en tim/dag i övrigt kallas det paus ex toabesök.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Mina kunder får då betala för 2 resor (första och sista) , hinner jag inte klart på en dag är det på mig och då räknas deras hus som min arbetsplats och då börjar jag där kl 7 och slutar 4. Känns rätt rimligt för mig men det är klart jag inte hade tackat nej till sovmorgon om mina kunder hade okejat det.
Det här var nog bland det renhårigaste jag läst en hantverkare skriva här på BH!

Att under ett längre projekt hemma hos någon anse att ens arbetsplats överförs från firmans plats till kundens hus, och därför se resan dit som vilken pendlarresa som helst, har jag aldrig hört eller läst någon annan hantverkare uttrycka. Det ska alltid utgås ifrån var firman ligger, vilket i mina ögon är ganska orimligt, speciellt när hantverkare som åker mellan jobb hos olika kunder under samma dag debiterar alla för resa till och från firman. En fråga man också kan ställa sig är hur många timmar som fakturerats för resa mellan firman och kunden, där hantverkaren åkt direkt hemifrån till kundens hus på morgonen och vice versa efter avslutad arbetsdag.

Det är väldigt få yrkesverksamma som får/tar betalt för resor till och från arbetsplatsen. Jobbar man 8 h och har 1 h resväg så är ens totala arbetsdag 10 h, varav 2 är obetalda.

Givetvis finns det gränser för hur lång en pendlarresa kan vara utan att vara faktureringsbar. Har hantverkaren många mil att åka varje dag måste det givetvis faktureras, alternativt lösas med gratis övernattning med rimligt traktamente om det accepteras av båda parter.

• Gilla
DanielPers och 3 till
  • Laddar…
D DanielPers skrev:
Jag vet att jag får betala för deras restid, men varför det är så har jag ingen aning om, ingen annan yrkesgrupp gör så. Hantverkarna är verkligen ett släkte för sig. När man anlitar RUT-tjänster betalar man enbart timpriset de arbetar.
om de har 30 minutersresväg enkel väg då hinner de bara vara hos dig 7 timmar per dag. vem ska betala den sista timmen tycker du? den timmens restid uppkommer pga att du inte bor på deras verkstad utan de åker hem till dig självklart får du betala för det. vissa har högre timdebitering och "bjuder" på restiden men du får ändå betala den tiden även om det då sker lite dolt.

kunden betalar allt, att de åker bägge två för att hämta en spiklåda är däremot inte ok när du står för tiden.

Skumpe
D DanielPers skrev:
Vi har inte skrivit något kontrakt, de skriver inga kontrakt, allt sker muntligt här på orten.
Säg att du vill ha avstämning när de går för dagen när de kom och när de åt lunch osv. Att ni skriver bok tillsammans varje dag helt enkelt. Säg att du inte har några problem med deras jobb eller att det tar fler dagar men att du har ont om strålar och måste se till att hålla i timmarna.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag är anställd i hemmet (vet inte om det riktigt heter så men) och har därför inte betalt (normalt) att ta mig till och från min arbetsplats men får göra det på firmans bekostnad (firmabil eller i krissituation milersättning) det vore för mig helt orimligt om kunden fick betala för detta då jag inte får betalt :)

Samma regler oavsett om det är ett gigantiskt fastpris eller ett mindre jobb på löpande.

Detta har nog mycket med olika avtalen att göra som drabbar kunderna.

Redigerat:
  • Gilla
Bo Norrberg och 2 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Arbetstidslagen innebär att du har rätt till fem minuter betald vila varje timme du arbetar. Normalt sett så klumpar man ihop detta till en kvarts fika på förmiddagen och eftermiddagen. Många inom bygg har en längre på morgonen och ingen fika på eftermiddagen. Men som sagt detta varierar. Du får heller inte arbeta längre än 5 timmar utan möjlighet till rast och det inkluderar transporter till och från anvisat personalutrymme. Rasten är obetald och minimum är 30 minuter. Godkänt personalutrymme kräver rinnande vatten, toalett, möjlighet till ombyte och dusch, samt möjlighet att värma och förvara mat. Jag tror dock det fuskas ganska mycket med det här.
Finns inte längre i arbetstid-lagen med 5 minuter per arbetad timme, men det liksom ligger kvar i tanken. Idag är det att man kan ta paus, när arbetet tillåter kan man säga.

D DanielPers skrev:
Bygga ut huset 40 kvm med två rum.
Vi har inget kontrakt, man skriver inte kontrakt här, alla avtal sker muntligt tyvärr, det är spelreglerna och de får man rätta sig efter om det ska bli något gjort över huvud taget.
De kan inte svara på ungefär hur lång tid arbetet kommer att ta och inte ge någon ungefärlig summa alls vad det kan kosta.
Materialkostnaderna är lägre än om jag köper materialet själv eftersom jag får deras materialrabatt. Men de jobbar bra när de jobbar och gör ett bra jobb! Jag står inte och tittar på när de jobbar, de jobbar självständigt och frågar om de undrar något.
Så jag får väl vara nöjd ändå.

Vi är verksamma i Falun och jobbar i både Rättvik/Djurås/Bjurs/Avesta/Lofsdalen mm mm. Vi skriver kontrakt med dom som vill och räknar självklart på jobben om inte kunden vill köra löpande.

Allt annat är oseriöst och det kommer fortsätta om inte ”bysnickarna” får konkurrens från utomstående.

• Gilla
Husbyggarresan och 3 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Skicka upp en kamera så kanske du ser när snickaren låser dörren och kastar in nyckeln genom brevinkastet.......för sista gången.
Övervakning är INTE populärt bland oss snickare. Sånt håller tonåringar på med.
Tro jag det om man inte utför sitt jobb som man ska/får betalt för.

• Gilla
DanielPers
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Finns det någon som jobbar 100% av tiden dom är på jobbet?
det är väl ändå firmans problem och inte beställarens...?

• Gilla
DanielPers
  • Laddar…
Har skrivit tidigare om överdebitering i byggbranschen. Den enda slutsatsen jag kom fram till är att alltid avtala ett fast pris från början, hur obetydligt och litet jobbet än är efter att ta flera offerter och omdömen från seriösa firmor . Och skriva ett avtal . Ja, jag vet att branschen är överhettad och det kan vara svårt.... men inte omöjligt . Annars blir det nästan alltid tjafs och problem .... tyvärr

• Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Jag tror dock det fuskas ganska mycket med det här.
Ja, många anställda håller lite för dåligt på sina rättigheter, man försöker "vara schysst" mot arbetsgivaren. Men jag har aldrig hört nån som fått nåt tack från arbetsgivaren för att man hoppar över raster eller jobbar gratis övertid...

• Gilla
  • Haha
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
D DanielPers skrev:
Jag vet att jag får betala för deras restid, men varför det är så har jag ingen aning om, ingen annan yrkesgrupp gör så. Hantverkarna är verkligen ett släkte för sig. När man anlitar RUT-tjänster betalar man enbart timpriset de arbetar.
Absolut. Det är absurt men har diskuterats hundra gånger på forumet. På kontor finns begreppet "debiterade timmar". Alltså att all tid på kontoret kan du inte debitera kund. Har aldrig förstått varför hantverkare skulle behandlas annorlunda.

• Gilla
DrDeath och 2 till
  • Laddar…
Om jag vore TS så skulle jag titta på vad jag får för dom pengar jag betalar och inte titta på debiterad tid. En del tar lägre timkostnad och debiterar även restid, andra högre timpenning och ingen restid. Gubben ska oavsett ha betalt för tiden i så väl bilen på väg till kunden som på plats hos kunden så jag skulle inte haka upp mig på vilken tid dom debiterar utan hur mycket totala kronor jag får betala för den kvalité på jobbet dom faktiskt utför.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har du otur står det att de utgår från firman 45 minuter bort och Dudu ska betala för det. Alltså 7.45-16.45 minus en timmes lunch.

oavsett om de jobbar under hela sina 8 timmar bör de väl ändå vara på plats...
Och om firman ligger 45 minuter bort då? Ska dom jobba gratis 90 minuter per dag? Skeptisk till att du skulle göra det faktiskt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.