Byggahus.se

Hantverkare överdebiterar

1. N
    Medlem · Nivå 9
    Gick igenom tråden igen. Inlägg # 4 är nog det vettigaste hittils.

2. T
    Allvetare · Nivå 14
    Vad jobbar du själv med TS? Du nämnde att du var egenföretagare och jobbade hemifrån.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Om man debiterar tjänst per timme så jobbar man givetvis de timmar som debiteras också. Helt självklart. Går inte på något sätt att jämföra med ett "vanligt" jobb där du har månadslön och jobbar direkt för din arbetsgivare.

Redigerat 1 dec 18:07
  4. D
    Bannad Nivå 2
    Jag är kapitalförvaltare (eget kapital), konstnär och författare.
    Och du?

• Laddar…
  5. D
    Bannad Nivå 2
    Jag har nämnt ett antal gånger nu att de arbetar självständigt, jag övervakar de inte, jag har fullt upp med mitt. De kommer och frågar om de undrar något. Ingen Övervakning med andra ord. Jag är mycket noga med att berömma de för bra jobb! Det är ARBETSTIDEN det handlar om! Antalet arbetande timmar va debuterade timmar.

6. Tss
    Medlem · Nivå 8
    Äter dom lunchen hemma hos dig? i så fall är en timme såklart för länge,åker dom iväg nånstans för lunch är det en annan sak.

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det spelar ingen roll hur länge dom äter lunch, det ska inte debiteras för icke arbetstid.

8. D
    Bannad Nivå 2
    De vill inte äta hemma hos mig utan åker iväg och äter. (OBS. Jag är inte i samma byggnad som de så de får vara helt för sig själva. Jag jobbar i ett annat hus på gården.)
    En timme lunch är cirkatid, allt från 40 minuter till två timmar förekommer.
    Jag ifrågasätter inte vad de gjort (skrivet till er som skriver att jag övervakar de).

9. F
    Medlem · Nivå 10
    Nja, en lunchrast har dom självklart rätt till om dom arbetar hela dagar, det är inte Sovjetunionen. Att fakturera för en timmes lunch är inte rimligt dock.

• Laddar…
  10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Givetvis har alla rätt att äta lunch, det har väl ingen ifrågasatt? Det betyder dock inte att man gör det på betald tid. Spelar ingen roll om lunchen tar 10 minuter eller 2 timmar.

Edit;
    Fel av mig. Äter man på 10 minuter kanske det kan räknas som en pause. Å andra sidan är man inte tillgänglig för arbete under den tiden så då blir det en rast istället.

Inget kneg inget deg.

11. Tss
    Medlem · Nivå 8
    Om man är tvungen att åka en bit för att äta så lunchen tar 1 timme med restid,är det då arbetsgivaren som tar den kostnaden, och inte kunden ?

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Hur hantverkaren ersätts kan ju bero på både anställningsavtal och kollektivavtal. Det har jag ingen koll på. Att kunden inte debiteras är ju självklart.

Jag vet ingen som får betalt för att äta lunch, oavsett anställningsform?

13. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 11
    Lunchen är 45min punkt. Vill man sätta sig i bilen blir "lunchen" kortare. Finns det ingen möjlighet till lunch (det är chefens ansvar att fixa) på plats får du resa till närmaste på företagets kostnad.

Aldrig aldrig på kunden.

Tiden 45min kan såklart ändras (30min är vanligt) men ingen får längre rast för att man inte har med sig matlåda, och definitivt ingen betald rast.

14. R
    Medlem · Nivå 11
    45 min ?

15. P
    Medlem Nivå 1
    Inom industrin så brukar de som har jobb att övervaka en process få betald lunch.

Men då får de iof äta vid sin utrustning och har inte möjlighet att lämna sin arbetsplats.