Byggahus.se

Hantverkare överdebiterar

1. elmontören
    Medlem Nivå 2
    Så är det. Svaret var mer till dom inläggen ovan, än tråden i allmänhet. Missade att citera.

• Laddar…
  2. P
    Medlem · Nivå 13
    Vill minnas en tråd relativt nyligen som just handlade om det...det tas verkligen chanser att fuska överallt. :thumbdown: Detta gäller givetvis alla branscher, men i vissa mer än andra.

3. K
    Medlem Nivå 1
    Men om de åker direkt hemifrån då och inte till firman

4. K
    Medlem Nivå 1
  5. P
    Medlem · Nivå 13
    Den bilden skulle även kunna vara "Nä, nä, dumkundsjävel". Det finns rötägg på båda sidor av myntet som inte förtjänar en plats i himlen.

6. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Roligt att din verklighetsuppfattning kommer från ett forum där det bara i stort sett gnälls på hantverkare.
    Om 95% är nöjda med sina hantverkare och 5 % missnöjda vilka tror du då skriver på detta forum?

7. P
    Medlem Nivå 7
    Betala inte fakturorna. Kommer de 8,30 och åker 16 så blir det 6,5 timmar med en timme lunch. Om de är två och de debiterar 16 timmar varje dag mot egentliga 13 så betalar ni tre timmar om dagen för ingenting. Vad ger ni i timmen?

8. T
    Medlem Nivå 2
    Om hantverkarna i det här fallet kör från sin bostad direkt till TS eller från firman till TS vet vi inte, om jag inte missat nåt i tråden.

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 2
    Den inställningen från en förman skulle inte duga i den bransch jag då och då är ute ... felavhjälpning för trafikverket ... ringer det därifrån när man äter så LÄMNAR man maten bums ! Å andra sidan när man har telefonen så får man betalt för hela tiden utan avdrag.

Äter man upp och det tar en kvart extra så kostar det företaget någonstans 30-40000 i böter pga försenn ankomst till felplatsen.

• Laddar…
  10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nu är det kanske inte fullt så enkelt.
    Restid till TS kanske tillkommer, det har vi inte riktigt lyckats reda ut.
    Nu ska jag strax hoppa in i bilen, köra 1,5 timme till denna dagens uppdrag, sen 1,5 timme hem. Jag tyckte de var knäppa som ville ha mig, med så lång körtid, men vi har kommit överens om att jag tar själv 1 timme om dagen av denna resa, de betalar för två.
    Halvtimmen motsvarar det jag för det mesta har i resa till kund ty jag bor lite obygdigt, så den drabbas aldrig någon kund nära Uppsala av, debiteringsmässigt.
    Men jag tog upp denna fråga innan uppdraget startades, och det tror jag är en skillnad gentemot många andra hantverkare. Hantverkare som tror att betalning för resor är den naturligaste saken i världen.

11. D
    Bannad Nivå 2
    De är inte svåra att hitta.

• Laddar…
  12. D
    Bannad Nivå 2
    Så skulle det vara på alla arbetsplatser.

13. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ja då har du säkert andra arbetstidsregler som också reglerar detta. Eller så har du accepterat detta och kompenseras på annat sätt. Nu var själva huvudfrågan är inte undantagen från principen utan grundregeln att rast (lunchrast) inte är debiterbar mot kund pga att den utgör just rast. Den anställdes förhållande till arbetsgivaren är egentligen ej heller intressant i detta perspektiv men det kan ju ge en inblick i vad som är "praxis".

14. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Skulle man ha dessa principer reglerade på alla arbetsplatser, då även där det inte är påkallat av arbetet som behöver utföras skyndsamt? Det tror jag leder till en arbetsmarknad vi inte vill ha här.

Jag tror man löser detta ändå på de flesta arbetsplatser, utan tvingande regler, bara mha sunt förnuft.

• Laddar…
  15. F
    Medlem Nivå 3