Hej!

Jag har en fråga till alla hantverkare och leverantörer.
Skulle det kännas tryggt att få betalt i förskott av rea kunder så att ni vet att
kunden har de likvida medel som krävs för att ni skall få betalt för er vara eller tjänst.
Jag har hört att många är osäkra på att få betalt.
En bank garanti innebär ju inte automatiskt att kunden betalar er.
Att jag frågar är för att jag vill ha förståelse för handpenning och förskottsbetalning.

Redigerat:
Nej, det kan vara så obeskrivligt tungt att jobba när man fått betalt i förskott...
Förskottsbetalning för mtrl är en annan sak..

Ja ska man tillverka en måttbeställd vara så anser jag det vara självklart med en mindre del som handpenning innan byggstart just pga det är så vanligt att kunder ändrar sig eller får ekonomiska bekymmer då står man där med en massa material och arbetstimmar man inte får betalt för, att sälja en måttbeställd vara är inte heller så enkelt.

Skulle man mot förmodan gå i konkurseller liknade under byggtiden så ser man väl självklart till att hålla kunden skadelös iaf genom att färdigställa avtalat arbete personligen om inte annat? Att gå i konkus innebär väl inte att man tappar arbetsförmågan?

Thomas59
Tossegubbe skrev:
Ja ska man tillverka en måttbeställd vara så anser jag det vara självklart med en mindre del som handpenning innan byggstart just pga det är så vanligt att kunder ändrar sig eller får ekonomiska bekymmer då står man där med en massa material och arbetstimmar man inte får betalt för, att sälja en måttbeställd vara är inte heller så enkelt.

Skulle man mot förmodan gå i konkurseller liknade under byggtiden så ser man väl självklart till att hålla kunden skadelös iaf genom att färdigställa avtalat arbete personligen om inte annat? Att gå i konkus innebär väl inte att man tappar arbetsförmågan?
Skulle tro att det är helt ok att betala handpenning/delbetalning i förskott om det gäller specialbeställd vara.

Vad gäller din iställning att det är självklart att hålla kunden skadelös vid en konkurs så kan jag nog med säkerhet säga att du är ganska ensam om den inställning. Inte för att jag har något emot den inställningen, det låter väldigt generöst, men jag kan se en hel del praktiska problem som kan vara svåra att lösa.

Går du i konkurs bestämmer du nömligen inte själv hur du ska förfara med pågående arbeten, det gör konkursförvaltaren och han tar inga mellanmänskliga hänsyn, endast ekonomiska.

True fast jag besämmer ju själv om jag ska lyssna på konkursförvaltaren eller inte?

Anser det vara givet att stå för sitt ord åt båda hållen, kunden ska stå för sitt ord och jag för mitt så funkar allt bra för alla.
Så resonerar alla mina bekanta iaf oavsett om dom är hantverkare eller inte, Fast jag kan tänka mig att det är en stor skillnad i 08-land, verkar tyvärr vara en kraftig brist på moral däromkring enligt vad man läser dels här på forumet och baserat på egna erfarenheter..

Thomas59
Vad gäller hur konkursboet ska agera så får du nog trots allt lyssna på konkursförvsaltaren.

Är du ensam i ditt företag och färdigställandet mest handlar om din egen arbetstid kan jag förstå, och tycka att ditt resonemang är rimligt. Säg dock att det handlar om jobb som kunden redan betalat som innefattar flera personers arbete under längre tid samt materialinköp som inte är ringa till omfattningen? Men sådan är kanske inte just din situation.

Håller möjligen med dig (har inga belägg) att moralen skulle kunna vara sämre i 08-land. Kanske för att den sociala kontrollen är betydligt svagare i en tätort jmf med på landet.

Nej jag är inte ensam i företaget men vet att ingen av mina gubbar skulle må bra av att veta att en kund blivit drabbad av våra mistag så dom skulle gladeligen lägga nga dagar av sin privata tid för att färdigställa ev påbörjat arbete inom rimliga gränser (tex lägga klart taket så det blir tätt) hellre än att låta en oskyldig privatkund få ta hela smällen.

Sedan är det ju inte så att man fakturerar ngt utom handpeng i förhand och då har ju kunden iaf sin byggsats som är värd mer än den faktiska summan han erlagt.

Dessutom är en konkurs inget som bara dyker upp som en bixt från klarblå himmel såvitt jag känner till utan det tar flera månader med obetalda fakturor mm?

Diskussionen om konkurs kanske kan föras i en annan tråd?

När jag säljer tjänster och produkter så strävar jag självklart efter att få betalt så tidigt som möjligt. Bästa läget är förstås om jag lyckas avtala en så aggresiv betalningsplan att jag får betalt innan jag ska betala mina leverantörer - men detta händer förstås aldrig i praktiken. Eller väääldigt sällan.

Som köpare agerar jag förstås precis tvärtom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.