Byggahus.se

Hantverkare gjort fel-hur gör hen rätt?

1. Kattuna99
    Medlem · 45 inlägg

Kattuna99

Medlem
    Renoverat badrum. Hade en besiktningsman ute som jag betalade själv.
    En sak de slog ned på var att det fanns tilluft i badrum ska bara finnas frånluft.
    Nu vill hantverkaren bara sätta igen ventilen/hålet där de innan satt en frånluftventil.
    På väggen har vi ju plastmatta med bård högst upp. Hålet går i vården så inte på väggen. Jag är arg för att de inte gjorde rätt från början.
    Ska jag ha ett igensatt hål och som nån estetisk lösning en ventil där? fattar att det blir värre att lappa med en ny bit eller att det blir stort ingrepp att ta bort bården.
    Vad säger ni andra?

2. D
    Medlem · E · 27 654 inlägg
    Är det ens ett fel? Det är väl bara att stänga ventilen.

• Laddar…
  3. A
    Husägare · Kalmar Län · 18 326 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Bör inte vara några problem att sätta en mattbit och sedan en ny våd över den.
    Men jag utgår bara ifrån det du skrivit.

• Laddar…
  4. Kattuna99
    Medlem · 45 inlägg

Kattuna99

Medlem
    Fast ventilen och hålet skulle aldrig varit där. För att få helt tätt måste de tätas helt

• Laddar…
  5. H
    Medlem · Sverige · 3 232 inlägg
    Vi har frånluftsfläkt i alla våra badrum, vore det inte bättre att sätta dit en sådan om det nu blivit fel riktning på flödet i den tidigare självdragsventilen? Jag vet ju inte era förutsättningar, det kanske finns andra frånluftsdon där i badrummet som funkar med el utan fläkt. Dessutom ska det vara ordnat någon form av överluft från övriga bostaden, antingen via ljuddämpat överluftsdon (bäst) eller någon form av spalt i underkant dörr.

6. Kattuna99
    Medlem · 45 inlägg

Kattuna99

Medlem
    Hålet är endast i våden.men hur blir skarven?

7. D
    Jag gissar att hantverkaren varken tog upp något hål eller fick i uppdrag att sätta igen det. Att ändra husets ventilation brukar inte vara en naturlig del i badrumsrenoveringar.

• Laddar…
  8. Kattuna99
    Medlem · 45 inlägg

Kattuna99

Medlem
    Vi har frånluftdon i badrummet som styrs av centralventilationen. Men hålet vi hade var tilluft som säkert var standard 1979. Men enligt besiktningsmannen ska där endast vara frånluft. Men i tilluftshålet satte de dit ett frånluftdon av ren okunskap

9. Kattuna99
    Medlem · 45 inlägg

Kattuna99

Medlem
    Enligt hallå konsument så i och med att jag köpte helentreprenad så ska inte jag som konsument behöva hålla koll på vilka regler som gäller för badrum isv

• Laddar…
  10. A
    Husägare · Kalmar Län · 18 326 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Det får dra en våd längs hela den väggen.

11. Kattuna99
    Medlem · 45 inlägg

Kattuna99

Medlem
    Ah! Smart! Men är det svårt att få bort den gamla?

12. Unikt namn
    Medlem · 1 583 inlägg
    Om du stänger nuvarande till-luft så behöver du rimligtvis tillse att luft kan komma från något annat håll. Annars blir ju luften stående när dörren är stängd.

Men är centralventilationen verkligen från 79? Det är inte så att den tillkommit på senare år och man i samband med det "vänt" på funktionen av ditt vägg hål.

13. Kattuna99
    Medlem · 45 inlägg

Kattuna99

Medlem
    Har ju tilluft ventiler i andra rum samt glipan i toadörren.
    Frånluft och ventilationen är garanterat ifrån 79 utifrån att badrummet var i sitt original utförande när vi gjorde badrummet.
    Bara det att de som vi köpte huset av satt en paxfläkt i tilluften och samtidigt en frånluft centralverkande. Då åker ju luften bara fram och tillbaka, därav fula fläckar i taket.

14. D
    Att beställa en badrumsrenovering innebär inte att ventilationen i huset ändras. Att ha dubbel frånluft är inget problem och orsakar definitivt inte fläckar.

15. Kattuna99
    Medlem · 45 inlägg

Kattuna99

Medlem
    Ok. Jag tänker att luften varken går ut eller med dubbla frånluft. Kanske fel. Nu kom jag att tänka på att min far alltid öppnade ett fönster när han rökte under fläkten?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.