Renoverat badrum. Hade en besiktningsman ute som jag betalade själv.
En sak de slog ned på var att det fanns tilluft i badrum ska bara finnas frånluft.
Nu vill hantverkaren bara sätta igen ventilen/hålet där de innan satt en frånluftventil.
På väggen har vi ju plastmatta med bård högst upp. Hålet går i vården så inte på väggen. Jag är arg för att de inte gjorde rätt från början.
Ska jag ha ett igensatt hål och som nån estetisk lösning en ventil där? fattar att det blir värre att lappa med en ny bit eller att det blir stort ingrepp att ta bort bården.
Vad säger ni andra?
-
-
Medlem · E · 27 654 inlägg 26 apr 18:31
-
26 apr 18:32 #3
Bör inte vara några problem att sätta en mattbit och sedan en ny våd över den.
Men jag utgår bara ifrån det du skrivit.- Laddar…
-
26 apr 18:34 #4
- Laddar…
-
Medlem · Sverige · 3 232 inlägg 26 apr 18:3526 apr 18:35 #5
Vi har frånluftsfläkt i alla våra badrum, vore det inte bättre att sätta dit en sådan om det nu blivit fel riktning på flödet i den tidigare självdragsventilen? Jag vet ju inte era förutsättningar, det kanske finns andra frånluftsdon där i badrummet som funkar med el utan fläkt. Dessutom ska det vara ordnat någon form av överluft från övriga bostaden, antingen via ljuddämpat överluftsdon (bäst) eller någon form av spalt i underkant dörr.
-
-
Medlem · E · 27 654 inlägg 26 apr 18:3626 apr 18:36 #7
Jag gissar att hantverkaren varken tog upp något hål eller fick i uppdrag att sätta igen det. Att ändra husets ventilation brukar inte vara en naturlig del i badrumsrenoveringar.
- Laddar…
-
26 apr 18:51 #8
-
26 apr 18:52 #9
- Laddar…
-
-
-
Medlem · 1 583 inlägg 26 apr 19:0826 apr 19:08 #12
Om du stänger nuvarande till-luft så behöver du rimligtvis tillse att luft kan komma från något annat håll. Annars blir ju luften stående när dörren är stängd.
Men är centralventilationen verkligen från 79? Det är inte så att den tillkommit på senare år och man i samband med det "vänt" på funktionen av ditt vägg hål. -
26 apr 19:22 #13
Frånluft och ventilationen är garanterat ifrån 79 utifrån att badrummet var i sitt original utförande när vi gjorde badrummet.
Bara det att de som vi köpte huset av satt en paxfläkt i tilluften och samtidigt en frånluft centralverkande. Då åker ju luften bara fram och tillbaka, därav fula fläckar i taket. -
Medlem · E · 27 654 inlägg 26 apr 19:3126 apr 19:31 #14
Att beställa en badrumsrenovering innebär inte att ventilationen i huset ändras. Att ha dubbel frånluft är inget problem och orsakar definitivt inte fläckar.
- Laddar…
-
26 apr 19:34 #15