personstarthumb-up

Hantverkare förstört tapet- vill bara byta en våd till "liknande" våd- upplevelse med Serneke

19k läst  46 svar

1. T
    Medlem Nivå 2
    hej
    Vi har stambyte i vår BRF. Under arbetet har hantverkarna gjort märken på två tapetserade väggar. Enligt avtal så måste de återställa. Nu idag när jag pratade med dom så vill de bara återställa tapeten där märkena är- alltså tapetsera med en annan tapet som liknar den ursprungliga, endast där skadorna är. Effekten blir då att det på ett par ställen i rummet kommer vara en annan tapet. Jag säger de får tapetsera hela väggen (det är tal om en vägg i vardera rum då resten av rummen är vita) men de säger att de har lagen på sin sida och det finns domslut på detta (jag hittar inga sådana). Vad säger ni? Är jag helt fel ute, återställning är för mig att väggen ser ut som innan, inte att det är två olika tapeter bredvid vara dra på samma vägg. Har någon erfarenhet av detta?

Byggföretaget heter Serneke

2. harry73
    Allvetare · Nivå 17
    Fråga dom om de kan visa dig domslutet.

Sedan kan det vara intressant att veta hur gammalt tapeten är.

Det kan vara en ide att låta dom tapetsera om hela väggen till rabatterat pris. Men det förutsätter att de har rätt såklart

3. D
    Medlem · Nivå 11
    Skicket på väggen är av större intresse än åldern. Väggen ska naturligtvis vara i likvärdigt skick. Är den i dåligt skick skulle en sådan lösning nog kunnavara acceptabel. Men inte på en vägg i bra skick.

4. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Du kan nog titta lite på hur man bedömer "onormalt slitage angående utflyttande hyresgäster. Där gäller att en skada som gör att hela rummet måste tapetseras om ska ersättas av hyresgästen, med visst åldersavdrag då.

Som jag ser det är det självklart kan de inte bara byta en eller två våder mot en annan tapet, det måste vara likadan tapet! De måste lika självklart visa upp domen de lutar sig mot om de hävdar sin rätt att göra ett fuskjobb.

Ett alternativ är att du kräver en summa i ersättning istället, tex 2500-5000 kr och gör det själv.

5. H
    Medlem · Nivå 5
    Vad exakt står det i avtalet mellan din BRF och det berörda företaget?

Står det att dom ska återställa eventuella skador till ursprungligt skick?

nissenhj gillar
  6. F
    Medlem Nivå 2
    Utan att kunna detaljerna i det specifika ärendet så är det många som lärt sig utnyttja klyschor som "har lagen på sin sida och det finns domslut på detta". Det är INTE trådskaparen som har bevisbördan att hitta dessa/detta domslut (Då TS skriver "jag hittar inga sådana").

Man ska ta dessa personer stenhårt i nackskinnet (ej bokstavligt) och med TYDLIG röst säga att "DU ska visa mig dessa/detta domslut imorgon eftersom du använder dessa i din argumentation".

Med 99% säkerhet lär du inte få något sådant. Man kan råka ut för dessa härskartekniker både av hantverkare och tjänstemän på byggnadsnämnder (och allt där emellan). Hantverkarna snackar bara dynga för att komma undan. Men även när det gäller uttalanden som kommer från ex vis tjänstemän högre upp så ska de verifiera sina påståenden. Jag har själv råkat ut för rena lögner och man lär sig den hårda vägen.

Står det att "Enligt avtal så måste de återställa." så ska detta inte vara en tolkningfråga. Om det hävdas att det är det, så är det TS som har tolkningsföreträdet i så fall.

För mig betyder "återställa" att "det ska se ut som före arbetet påbörjades". Och det tror jag de flesta här kommer skriva under på.

7. T
    Medlem Nivå 2
    fick nu reda på att Serneke skall dit på måndag och tillsammans med en representant från HSB ska titta på detta - utan mig?? Är jag bara känslig men borde inte jag vara med. Väggen/tapeten var i nyskick innan. Visst sabbar RN hyresgäst en tapet så tapetseras hela rum vid en flytt o hyresgästen betalar så det borde vara samma här

karlmb gillar
  8. O
    Medlem · Nivå 15
    Om väggen är nytapetserad så borde det kunna gå att tapetsera över en våd,förutsatt det går att hitta likadan. Annars så blir det en rejäl skillnad då måste hela väggen åtgärdas

9. Valkyr
    Verktygstokig · Nivå 6
    Förutsatt att det går att hitta en likadan från samma batch, annars kan färger osv skilja också.

10. S
    Medlem Nivå 13
    Vad kostar det att tapetsera 2 väggar att dom ens orkar bråka om en sån sak om man förstört väggen får man fixa till den.

Ulric, karlmb, helder och 2 till gillar
  11. harry73
    Allvetare · Nivå 17
    Ts kan du ladda upp en bild på skadan?

12. O
    Medlem Nivå 1
    Huvudregeln är att om orsakar sakskada uppsåtligen eller av vårdslöshet ska man ersätta skadan. Det finns alltså generellt inget så kallat strikt ansvar, utan först måste skadan vara orsakad av uppsåt eller vårdslöshet. Om man är överens om den biten kommer sen frågan om vad skadan består i. Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för:
    1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
    2. annan kostnad till följd av skadan,
    3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet. ( se lag 1975:404).

Frågan är alltså vad reparationskostnaden blir. Här kan det eventuellt bli klurigt om man kan "reparera" den på fler än ett sätt.

Redigerat 29 sep 22:16
  13. D
    Medlem Nivå 8
    Be att få målnummer på domen.

14. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 17
    Det är väl SJÄLVKLART att man måste tapetsera om hela rummet om det inte finns en likadan tapet då. Något annat kan man inte acceptera.

karlmb, mlkjhr, helder och 1 till gillar
  15. O
    Medlem Nivå 1
    Ja, så borde det verkligen vara. Särskilt om det bara är en "fondvägg", alltså att övriga väggar inte är tapetserade.

karlmb, Micc och Hemmakatten gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: