Byggahus.se
Vi har en hantverkare här för annat i veckan och jag passade på att fråga om det var möjligt att sätta fast ett handtag som jag hade till hands på utsidan av fönsterdörren till altanen, som idag bara har handtag på insidan (låsbart). Hantverkaren svarade att det går nog, och idag hörde jag att han börjat borra i dörren. Allt verkade gå fint, till handtaget var på plats och dörren skulle stängas. Då tar det i karmen på utsidan (dörren öppnas inåt), och dörren går alltså inte att stänga med handtag på. Det hade inte jag en tanke på, och tydligen inte heller hantverkaren. Det fick bli en täckbricka över, men jag funderar nu på om det kan finnas någon chans att ändå få dit ett handtag på nåt sätt?

Bild bifogas på de tre hålen (skruvhål + hål för sprinten i mitten) och karmen till vänster, innan täckbricka sattes på. MYCKET tajt alltså. Sprinthålet har dragit lite till vänster, det finns alltså några mm mellan sprinten och karmen typ. Sprinten är genomgående genom hela dörren, som inte går att dela på.

En annan relevant fråga är om de ska vara ersättningsskyldiga för detta? Jag frågade ju om det gick, eftersom jag inte själv vet, så är det på hans ansvar att det blev fel?

20211013_145326.jpg

• Wow
Dowser4711
  • Laddar…
Det är någon som inte tänkt sig för innan han borrat, klantigt gjort troligtvis ville han väl men det blev inte bra.
Spanjoletten har litet för litet dorndjup för att du ska kunna ha ett handtag på utsidan något som är vanligt i pvc fönsterdörrar.
Det är inte heller möjligt att ta ur i karmen för handtaget.
Däremot tror jag att det är möjligt att laga då partiet är målat i grått.

Vem som är ansvarig är svårt att säga och något som kan avgöras juridiskt.

• Gilla
teachingbirds
  • Laddar…
Varför skulle du säga säga att man inte kan ta ut en bit i karmen? Vill lära mig :)

Därför att tätningslisten sitter ytterst så det tätat inte efter sedan är profilen även ihålig så man öppnar upp cellerna i profilen för väder och smuts.
Kanske det vore möjligt att på något sätt täta cellerna och eftermontera en tätningslist men hur väl en sådan lösning håller och fungerar kan jag inte spekulera i.

• Gilla
teachingbirds
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Därför att tätningslisten sitter ytterst så det tätat inte efter sedan är profilen även ihålig så man öppnar upp cellerna i profilen för väder och smuts.
Kanske det vore möjligt att på något sätt täta cellerna och eftermontera en tätningslist men hur väl en sådan lösning håller och fungerar kan jag inte spekulera i.
Okej, jag förstår. Om man skulle lyckas hitta ett redan smalt handtag som man kan skala av tillräckligt på för att få plats då? Bättre alternativ?

Förutom att handtaget ska få plats så krävs det även ett visst utrymme för att öppna dörren.

• Gilla
teachingbirds
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.