Byggahus.se

Hantverare debiterar för dator

1. H
    Verktygstokig · 142 inlägg

HM2020

Verktygstokig
    Jag hatar inte hantverkare, gillar bara inte deras stil dom kör. Uppkörda priser, debiterar 100% påslag på i princip allt dom kan ( rörisar gärna 300-400% påslag)
    Diviga med vilka jobb dom tar, kommer allt för ofta sent, slänger gärna på någon timme extra, etc etc.

Jag arbetar inom IT.

Nej, jag fakturerar INTE slitaget på mitt tangentbord, min mus eller min dator!

Lägger heller inte på 100% på mina priser på hårdvara/mjukvara och lurar kunden.

Fakturerar inte tid som jag inte jobbat heller.

nu ska vi inte dra alla, men väldigt många hantverkare sysslar med just ovan. Det är ju bara läsa på forumet, kommer ju nästan dagligen upp trådar där användare blivit uppkörda helt...

Önskar bara fler personer inser detta och kanske börjar ifrågasätta hantverkarna.

Ta bara rörisarnas relation till ahlsell och deras gemensamma affärsmodell, vad går den ut på om inte att blåsa folk?!
    Säkert jättemysigt för hantverkarnaatt starta dagen med lite gratis fika på ahlsell (där vi kunder betalar för den timmen samt deras jävla bil som kostar 700kr att bara vrida om nyckeln på) hämta materialet som dom sen vet att dom tjänar 200-400% på och sedan ut och arbeta 4 timmar och fakturera 8 timmar, 2x700kr för den där bilen och sedan materialet.

Därför hoppas jag att det kommer något "positivt" ur denna inflation och lågkonjuktur.

Vad arbetar du själv med?

2. M
    Medlem · norrbotten · 26 inlägg

Mromalley

Medlem
    Tror du missade en gnutta av ironin i det hela :rofl:

3. M
    Medlem · 53 inlägg

McFace

Medlem
    Kompis. Han var sarkastisk.

• Laddar…
  4. F
    Medlem · 12 inlägg

fyhrnils

Medlem
    Ja

5. vvsavlopp
    Medlem · 207 inlägg

vvsavlopp

Medlem

Skönt, trodde han var en nagelböjare.

6. M
    Medlem · 53 inlägg

McFace

Medlem
    Asgarv. Jag har tappat räkningen på alla de möten jag suttit på där IT-konsulten ställer samma fråga som vi svarat på för fjärde gången. Sedan när produkten levereras är det likförbannat fel, och det ska debiteras tid för rättningen.

Det är så djävla magstarkt att oja sig över oärliga hantverkare som IT-nisse.

Magiskt.

Tack. Jag behövde det där efter att ha suttit med efterblivna IT-strateger hela dagen.

7. N
    Medlem · 16 inlägg

Nike.1972

Medlem
    Varför anlitar du en hantverkare om du inte vill betala för dess kompetens? Dom har ofta stora utgifter för utrustning! Varför gjorde du inte jobbet själv? Visst hade han skrivit annat än datorkostnader så hade du säkert gnällt om att det blivit för dyrt! Tänk på att han liksom alla andra har inkomst i form av lön och räkningar att betala, därför gör han inga jobb gratis!
    En l1 1/2 mjölk kostar dryga 20:- vem tror du tjänar mest! Bonden?

8. M
    Medlem · 53 inlägg

McFace

Medlem
    "Rashad från vårt team i Lahore sitter med idag för att lära sig hur vi jobbar."

Snubben säger inte ett ord och fakturerar 1650kr/h för att sitta och pilla sig i naveln på teams.

Fan, att höra en IT-snubbe beklaga sig över oärlighet gör hela min vecka.

9. HogeN
    Lösvirkesbyggare · Österbotten · 779 inlägg

HogeN

Lösvirkesbyggare
    Felsökning utförd med elektronisk mättinstument med diverse kurser för att avläsa mättvärdena på rättsätt och noggranhet +/- %värde och inte gissning som skulle passa vid inkommande V75dag 1st pris xx,xx+ moms :love:

kabelslitage 1st xx,xx+moms:mad::mad:

10. H

HM2020

Verktygstokig
    Hoppas dom skickade faktura på både tiden dom var på mötet samt slitaget på laptopen. Det är ju tydligen helt ok. Kanske även fakturera kostnaden som uppstod när dom laddade laptopen på kontoret?

"Laddning dator 0,20 kwh a pris 878kr exkl moms"
    Dom kör givetvis ahlsell som elbolag där listpriset är 4390kr exkl moms per kwh men självklart med 99,9% off och en kickback på det!

11. vvsavlopp
    Medlem · 207 inlägg

vvsavlopp

Medlem
    Jag är rörmokare.
    Hur vet du att dom sitter och fikar på någons betalda tid inne på ahlsell, har du det svart på vitt.

Varför någon ger dig lön överhuvudtaget för att sitta på arslet hela dagarna och leka med en dator och säga att du är IT är ju mer förvånande än att en hantverkare inte får fika 1 gång på en hel dag.

Så varför har inte Agneta Fälltskog när Tommy Körberg?

12. M
    Medlem · 53 inlägg

McFace

Medlem
    Nejdå, däremot fakturerar de för tiden de lagt på att fixa problemet de ställde till för att de inte klarade att notera specifikationerna de fått fyra gånger.

Nästan så man kan ana att det är med flit.

Du jobbar i en riktigt smutsig bransch men jag förstår att det bygger den järnmage som krävs för att anklaga hantverkare för att vara banditer för att de vill ha betalt för sina kapitalinvesteringar..

13. katos
    Medlem · Östergötland · 703 inlägg

katos

Medlem
    hela 70-talets ironivåg bara svepte förbi och missa dig helt

14. vvsavlopp
    Medlem · 207 inlägg

vvsavlopp

Medlem
    Jag har redan suttit och diskuterat det där i ahlsell tråden, håll dig till den istället så slipper vi få ännu fler trådar som spårar ur om ahlsell.

15. H

HM2020

Verktygstokig
    Jag vet, tog därför bort mitt inlägg då det blev för off topic. Sorry

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.