OK så om du hyr in en markanläggare 5 dagar som ska gräva ur för stenläggning o behöver hyra en grävmaskin en dag då ska grävmaskinen ingå ????
82 671 läst · 290 svar
83k läst
290 svar
Hantverare debiterar för dator
-
-
24 okt 2022 14:02 #272
Men såsom du skriver så hoppas jag om du hyr en grävmaskin för en dag så hoppas jag grävmaskinen ingår.Givetvis om du ska göra en markanläggning och anlitar anläggare så har du ju ett timpris för deras arbete och sen blir du givetvis debiterad för hyra av maskin. Däremot så debiterar de inte för spadarna separat.
Använd lite sunt förnuft! Där sätter vi punkt för nu blir det så dumt att klockorna stannar!Redigerat 24 okt 2022 14:09 -
26 okt 2022 08:09 #273
-
Medlem · Dalarnas · 598 inlägg 27 okt 2022 03:1227 okt 2022 03:12 #274
När jag köper
Vad hade du sagt om hantverkaren sagt i förväg att för att klara av jobbet tillkommer hyra av dator för 530kr +moms. Hade du tackat nej eller ja till tjänsten?
Nu jobbar jag en del inom fordon/maskin reparationer, där förekommer det ju att man tar extra betalt när man måste använda sig av specialverktyg/utrustning. Sådant som sällan används och är väldigt dyra i inköp.
Skulle aldrig höja timpriset med tex 100kr för alla, när det bara är några få som behöver den hjälpen. Då får dom betala för det.- Laddar…
-
27 okt 2022 06:01 #275
-
27 okt 2022 07:34 #276
Jag justerade din text så att den går att läsa.
Inte alla hjältar bär mantel- Laddar…
-
27 okt 2022 09:30 #277
- Laddar…
-
27 okt 2022 12:29 #278
-
27 okt 2022 21:28 #279
Vilken tråd....
Nu svängde det från en båtmotor till ställningskrig mellan hantverkare och it strateger. Intressant. Samma har som luftas frikostigt mot hantverkarens agerande lila stort förakt visas från hantverkare mot kontorspersonal. Undra på att det är krig i världen.
Det är som många redan sagt, själva ideen att anlita någon som kan hjälpa till med en tjänst måste väl ändå bygga på att det finns en hederlighet? Det är verkligen inte speciellt svårt att inse att privatpersoner är livrädda för att anlita hantverkare då det aldrig i princip går att få ett pris på vad jobbet kommer kosta. Har jag som kund en budget på 25000 och får offert på 24000 och accepterar funkar det ju riktigt dåligt när fakturan som kommer är på 66000? Undrar inte hantverkaren var kunden ska hitta de pengarna? Hade jag varit hantverkare hade jag undrat över det. Nånstans måste det kommuniceras en förklaring. Hantverkare är experter, därför är de anlitade?. Utifrån det ligger väl ändå ett stort ansvar på hantverkaren att förutse det en lekman inte har erfarenhet av?
Jag hör ( tydligen) till de förhatliga som numera efter ett hårt arbetsliv nu landat på ett kontor då kroppen inte längre orkar. På min arbetsplats debiteras inte kunden otillbörlig tid. Om vi lämnar ett pris, gäller det. Räknar jag fel, får vi svälja det. Våra kunder skulle aldrig acceptera några extra kostnader i form av " mjukvara", "restid" eller liknande som inte specats. De hade skrattat åt oss och vägrat betala. Vi förväntas veta vad vi gör och att vi utför tjänsten som det är lovat. Efterkonstruktioner på fakturan som inte kommunicerats är omöjliga att driva. Detta bygger förtroende. Ingen i en sund affärsrelation ska ha en känsla av att vara lurad. Det kan aldrig funka i längden.
Självklart ska hantverkare tjäna pengar men problemet är när kostnaderna inte upplevs som skäliga. Solklart finns kunder som fläktar i det blå men får inte en lekman ( kunden) en vettig förklaring hur det hänger ihop och kanske inte förrän efteråt, blir det inte vettigt. Om hantverkaren kan ta till sig det, lär mycket vara vunnet, för alla.
Lycka till med båtmotorn.- Laddar…
-
Medlem · Dalarnas · 598 inlägg 27 okt 2022 21:4527 okt 2022 21:45 #280
Men i dina exempel så verkar ni ju lämna fastpris eller en offert på ett jobb.
Går inte att jämföra mot att någon tex vill ha en felsökning och det inte går att uppskatta tid och kostnad. Går ju inte ta 5000kr för en felsökning och sen tar den 1 eller 10 timmar. Eller går gör det väl, men tror inte man får speciellt många kunder.
Har man sen inte ens frågat vad som ingår eller kan bli att kosta extra, får man ju skylla sig själv.
Men detta är ju i min verklighet. -
-
29 okt 2022 02:24 #282
Allt beror väl på vad man har fått för pris eller debiteringsmodell för jobbet och att det där framkommer vad jag förväntas betala som en klumpsumma eller som det här per timme sen tillkommer det här och det här.. Alla andra påhittade kostnader som man lägger på slutfakturan som man inte tydligt kommunicerat om är det bara att bestrida som felaktiga och dra bort innan betalning så slutsumman överenstämmer med vad man kommit överens om...
Felar den som säljer tjänster på att har misssat eller glömt eller tycker att jag som kund ska gissa mig till detta så är det deras problem..
Men många idioter till folk gör ju ännu idag missen att inte fråga vad saker kostar utan anlitar först och sen när man får fakturan börjar man tjaffsa om att det är för dyrt. då får man stå sitt kast och betala -
29 okt 2022 12:45 #283
Visst frågar folk vad det kostar men svaret blir inte fullständigt och en kund som fågar ingående om priset och upplägget kommer inte att få en hantverkare för den anses besvärlig. -
29 okt 2022 20:51 #284
Lite standard verkar ju vara att firman berättar att det kostar 700kr timmen plus materialet och beräknas ta 1 vecka , byggställning tillkommer.. sen när fakturan kommer så tar man timpriset men utanpå det man kommit överens om så debiterar man 250 kr dagen per bil och ingen har berättat att man åker i tre bilar dit varje dag och sen 25 kr mil i milersättning och det kostar 1000 kr dagen i bilavgifter och sen glömde man nämna att det var 700 kr i timmen per snickare och självklart skickar man 3 då dom jobbar i lag och plöstligt så skiljer sig kundens förväntning på 30 000 plus material som ju var det som man fått info om till 100 000 för snickarna och deras bilar och resor i båda fallen tillkommer allt material och ställning..
Klarar man inte av att lämna en korrekt offert som tydligt påvisar vad det kommer kosta för den som betalar så är det dags att lära sig det
hade jag fått en prisuppgift som säger 30 000 och får en faktura på 100 000 så hade jag hänvisat till avtalet man har och det hade blivit läropengar för firman att lära sig att ge vettiga offterter som stämmer med vad man vill ha betalt när fakturan kommer
byt ut snickare mot valfri yrkesgrupp om det svider i nåns samvete ...- Laddar…
-
15 nov 2022 01:02 #285
- Laddar…