Byggahus.se

Hantverare debiterar för dator

1. S
    Medlem · 20 inlägg

SSG3000

Medlem
    Instämmer helt med ovan !
    Tex hur många här på forumet och som bor i villa kommer att skifta till vinterdäcken själva och samtidigt passa på o kika på bromsbelägg samt skivor ??
    Inte ens det kan man om sin bil idag..för det stod ingeti appen :(
    Alla som sedan spyr galla över fakturor som är "för" detaljerade bara för att hantverkaren vill hålla ett lågt timpris och istället ta betalt för det som går åt, är för mig lika märkligt. Någon ironiserade sig över att elektrikern blir väl aldrig smutsig och behöver handskar.. Säg det till den som drar fram en ny matning till gödselbrunnens pump, eller komunalaren som kopplar in vägbelysning som är nerpissad av både människa o hund.
    Tror ni även samma person spyr galla i Easy Jets incheckning till Tenneriffa bara för att han får betala x-tra för frugans resväska ?? I SAS de lux ingår det ju i. Priset ska väl vara samma ändååå, hallååå..
    Näe lite skärpning på all galla får det väl vara ?

Som tråden startade så skulle vara kul o få reda på vad "motorfelet" var för något. Att "hantverkaren" inte löste/åtgärdade det skrev han senare, men han kanske identfierade det ??
    Kan det ha varit dålig motorgång på grund av igensatt bränslefilter. Dvs handhavande fel/bristande kompetens ifrån ägaren och därav denna frustration för x-tra betalningen av datorn ??

2. H
    Medlem · Österbotten · 8 270 inlägg

heimlaga

Medlem
    Då jag fakturerar genom företaget brukar det stå tex: "Spegeldörr med karm", eller "bytt sudband och några bord och delar av gaveln på en eka". Sedan brukar antalet timmar komma gånger timpriset inklusive utrustning. Oftast brukar kunderna skaffa materialet men när jag någon gång fakturerar material står det som en skild punkt.

3. B
    Medlem · 12 inlägg

B T Eriksson

Medlem
    Vilket skitsnack rent ut sagt. Hantverkare är generellt sett ena giriga jäklar som gärna saltar sina räkningar. Tar t.ex betalt per påbörjad timme mm. Behöver dom 5 cm kopparrör debiteras 6 m o.s.v . Jobb som skulle ta 2 veckor tar 2 månader. Gör tilläggsarbeten utan att få klartecken från uppdragsgivaren. Listan kan göras väldigt lång.

4. B
    Medlem · Skåne · 63 inlägg

Bob10

Medlem
    Pratar vi inte om hantverkare?

5. B
    Medlem · Skåne · 63 inlägg

Bob10

Medlem
    Vi pratar om datorn. Inte programvara. Nej. Är inga problem med att köra felsökningsprprogram med en dator för 5-8 000 kr. Har själv gjort det.

• Laddar…
  6. J
    Medlem · 11 805 inlägg
    Insatt det vet du inget om. Det var ett svar på frågan och inget annat och ett exempel på vad som görs. Men dt verkar klart att du har en klar uppfattning om detta, så jag går inte vidare med dina eventuella kunskaper

7. E
    Medlem · västernorrland · 27 inlägg

ehlmatlab

Medlem
    Hur menar du nu?
    Jag svarade på ditt inlägg där du påstod Citat: "En bra dator för felsökning kostar cirka 5 000 kr"

För 5000kr kan man få en simpel dator gjord för hemmabruk. En laptop med lite prestanda samt ip-klassning som är gjord för att släpas runt i diverse verkstäder kostar nog lite mer. Sen tillkommer kostnaden för licenser till programvaror.

Redigerat 13 okt 2022 20:08
  8. N
    Besserwisser · 63 inlägg

Nps

Besserwisser
    Grattis brorsan du har precis tagit 2022 års pris för den mest korkade kommentaren i forumet detta år. Sluta trolla och skaffa dig ett riktigt jobb. Dvs i ditt fall med tanke på dina inlägg något riktigt riktigt enkelt

9. N
    Besserwisser · 63 inlägg

Nps

Besserwisser
    Vad har du för yrke? Med tanke på hatet du har mot hantverkare vad gjorde han mot dig?

10. F
    Medlem · 12 inlägg

fyhrnils

Medlem
    Felet på motorn var att den inte gick upp i varv mer än ca 2000 varv vilket motsvarar ca 10 knop. Båten har gjort 30 knop. Hela sommaren har gått åt till felsökning och delar för flera tusen kr är bytta utan resultat. bl.a bränslefiltret. Därför kallades till slut experthjälp in för felsökning. Felet kunde inte lokaliseras eller åtgärdas. Tack och hej.

11. JacobH_
    Medlem · Norrtälje · 17 inlägg

JacobH_

Medlem
    Du har generellt sett gjort dåliga val av hantverkare.
    Aldrig haft problem med debiteringar från hantverkare.

• Laddar…
  12. B
    Medlem · 4 inlägg

Bastikk

Medlem
    Är man lärling går man inte i gymnasiet då är man anställd.

13. Mikael_L
    Medlem · 46 332 inlägg
    Nej.
    Det är ingen naturlag, och det kan och ska naturligtvis variera efter vilken affärsmodell som företaget valt att köra.

Jag ser det såhär (men det är inget facit, utan bara ett sätt att tänka).
    Först och främst har man ofta ett huvudsakligt verksamhetsområde.
    För att utföra jobb i detta område behövs det en viss uppsättning verktyg osv, som med liten variation behövs till de flesta jobben.
    Då är det ju vettigast att de ingår i den timpenning man har, dvs det blir helt random utsmetat på alla kunder, någon vinner lite på det, någon förlorar lite på det. Men det kommer dock fortfarande ganska nära absolut rättvisa.
    I den timpenning man har smetar man ju dessutom ut diverse kostnader, såsom bokföring, försäkringar, vidareutbildning, sjukdomskostnader osv.

Så timpenningen kommer bestå av lönekostnaden samt de kostnader som i princip de flesta jobb genererar, dvs den dagliga normala verktygsuppsättningen.

Men sen då? Om man stadigvarande utför mer kvalificerat arbete, som innebär att man använder en massa dyrare utrustning, ja då kan man ju ha en högre timpenning, för att täcka detta.

Men ifall man utför detta arbete bara i en mindre del av tiden, då blir det orättvist mot alla de kunder som bara nyttjar de enklare tjänsterna, att de måste betala för den speciella utrustningen.
    Då finns det två vägar att gå.
    * En högre timpenning för just dessa tjänster
    * En extra ersättning för den avancerade utrustningen.

En dator som man tar med ut i fält för vissa jobb kan ju inte sägas vara den normala utrustningen för en random elektriker.
    Så vid sådana jobb kan man nog förvänta sig antingen en högre timpenning, eller en extra avgift.

Men allt beror ju alltså på vilken affärsmodell man väljer, men väljer företaget modell dåligt, så kommer de mer ofta i diskussion över fakturorna.
    Men i vilket fall, så är min åsikt att de "dagligt använda verktygen" ska vara inbakat i timpenning, men speciella saker som man bara ibland utför, men som orsakar extra kostnader, bör debiteras separat som antingen högre timpenning, eller fast belopp baserat på något som har med uppdraget att göra.

14. H
    Medlem · Österbotten · 8 270 inlägg

heimlaga

Medlem
    Läs och begrunda. Här har han summerat ihop det hela väldigt bra.

De av er som inte förstår det kan till exempel fundera på hur det skulle vara att anlita mig för att byta bord i en träbåt och sedan tvingas betala ställningshyra för 26 meter hakiställningar som skulle ingår i timpenningen vad än jag gör.
    Jag har väldigt mycket egen utrustning och eftersom jag är mångsysslare så blir det olika timtaxor för olika arbeten plus verktygshyra för vissa stora saker till exempel mina ställningar.

Vad jag inte tycker om är vissa företag som inte förvarnar kunden om att det kan komma tillägg och sedan hittar på tillägg på tillägg på tillägg i syfte att få ut mer ur ett alltför lågt fastpris som bara syftade till att locka kunder.

15. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 849 inlägg
    Skillnaden är att du är verksam i Finland där inte ROT-avdraget finns med tillhörande krav på att fakturerad arbetstid bara ska var just nedlagd arbetstid.

Jag håller med om att lockpriser och oskäliga/ej överenskomna tillägg är fel, men det har dykt upp flera trådar sista tiden där folk har ifrågasatt varför dom fått en detaljerad faktura med simpla förbrukningsmaterial som batterier och handskar. Det är, enligt mig, ett resultat av de skatteregler vi har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.