Instämmer helt med ovan !
Tex hur många här på forumet och som bor i villa kommer att skifta till vinterdäcken själva och samtidigt passa på o kika på bromsbelägg samt skivor ??
Inte ens det kan man om sin bil idag..för det stod ingeti appen
Alla som sedan spyr galla över fakturor som är "för" detaljerade bara för att hantverkaren vill hålla ett lågt timpris och istället ta betalt för det som går åt, är för mig lika märkligt. Någon ironiserade sig över att elektrikern blir väl aldrig smutsig och behöver handskar.. Säg det till den som drar fram en ny matning till gödselbrunnens pump, eller komunalaren som kopplar in vägbelysning som är nerpissad av både människa o hund.
Tror ni även samma person spyr galla i Easy Jets incheckning till Tenneriffa bara för att han får betala x-tra för frugans resväska ?? I SAS de lux ingår det ju i. Priset ska väl vara samma ändååå, hallååå..
Näe lite skärpning på all galla får det väl vara ?
Som tråden startade så skulle vara kul o få reda på vad "motorfelet" var för något. Att "hantverkaren" inte löste/åtgärdade det skrev han senare, men han kanske identfierade det ??
Kan det ha varit dålig motorgång på grund av igensatt bränslefilter. Dvs handhavande fel/bristande kompetens ifrån ägaren och därav denna frustration för x-tra betalningen av datorn ??
82 779 läst · 290 svar
83k läst
290 svar
Hantverare debiterar för dator
-
-
13 okt 2022 16:55 #197
-
Medlem · 12 inlägg 13 okt 2022 17:5013 okt 2022 17:50 #198
-
-
13 okt 2022 19:46 #200
- Laddar…
-
13 okt 2022 19:55 #201
-
13 okt 2022 20:00 #202
Jag svarade på ditt inlägg där du påstod Citat: "En bra dator för felsökning kostar cirka 5 000 kr"
För 5000kr kan man få en simpel dator gjord för hemmabruk. En laptop med lite prestanda samt ip-klassning som är gjord för att släpas runt i diverse verkstäder kostar nog lite mer. Sen tillkommer kostnaden för licenser till programvaror.Redigerat 13 okt 2022 20:08- Laddar…
-
13 okt 2022 21:22 #203
- Laddar…
-
13 okt 2022 21:25 #204
-
13 okt 2022 23:01 #205
-
13 okt 2022 23:12 #206
Aldrig haft problem med debiteringar från hantverkare.- Laddar…
-
13 okt 2022 23:14 #207
-
13 okt 2022 23:34 #208
Det är ingen naturlag, och det kan och ska naturligtvis variera efter vilken affärsmodell som företaget valt att köra.
Jag ser det såhär (men det är inget facit, utan bara ett sätt att tänka).
Först och främst har man ofta ett huvudsakligt verksamhetsområde.
För att utföra jobb i detta område behövs det en viss uppsättning verktyg osv, som med liten variation behövs till de flesta jobben.
Då är det ju vettigast att de ingår i den timpenning man har, dvs det blir helt random utsmetat på alla kunder, någon vinner lite på det, någon förlorar lite på det. Men det kommer dock fortfarande ganska nära absolut rättvisa.
I den timpenning man har smetar man ju dessutom ut diverse kostnader, såsom bokföring, försäkringar, vidareutbildning, sjukdomskostnader osv.
Så timpenningen kommer bestå av lönekostnaden samt de kostnader som i princip de flesta jobb genererar, dvs den dagliga normala verktygsuppsättningen.
Men sen då? Om man stadigvarande utför mer kvalificerat arbete, som innebär att man använder en massa dyrare utrustning, ja då kan man ju ha en högre timpenning, för att täcka detta.
Men ifall man utför detta arbete bara i en mindre del av tiden, då blir det orättvist mot alla de kunder som bara nyttjar de enklare tjänsterna, att de måste betala för den speciella utrustningen.
Då finns det två vägar att gå.
* En högre timpenning för just dessa tjänster
* En extra ersättning för den avancerade utrustningen.
En dator som man tar med ut i fält för vissa jobb kan ju inte sägas vara den normala utrustningen för en random elektriker.
Så vid sådana jobb kan man nog förvänta sig antingen en högre timpenning, eller en extra avgift.
Men allt beror ju alltså på vilken affärsmodell man väljer, men väljer företaget modell dåligt, så kommer de mer ofta i diskussion över fakturorna.
Men i vilket fall, så är min åsikt att de "dagligt använda verktygen" ska vara inbakat i timpenning, men speciella saker som man bara ibland utför, men som orsakar extra kostnader, bör debiteras separat som antingen högre timpenning, eller fast belopp baserat på något som har med uppdraget att göra.- Laddar…
-
14 okt 2022 08:45 #209
De av er som inte förstår det kan till exempel fundera på hur det skulle vara att anlita mig för att byta bord i en träbåt och sedan tvingas betala ställningshyra för 26 meter hakiställningar som skulle ingår i timpenningen vad än jag gör.
Jag har väldigt mycket egen utrustning och eftersom jag är mångsysslare så blir det olika timtaxor för olika arbeten plus verktygshyra för vissa stora saker till exempel mina ställningar.
Vad jag inte tycker om är vissa företag som inte förvarnar kunden om att det kan komma tillägg och sedan hittar på tillägg på tillägg på tillägg i syfte att få ut mer ur ett alltför lågt fastpris som bara syftade till att locka kunder.- Laddar…
-
14 okt 2022 12:29 #210
Jag håller med om att lockpriser och oskäliga/ej överenskomna tillägg är fel, men det har dykt upp flera trådar sista tiden där folk har ifrågasatt varför dom fått en detaljerad faktura med simpla förbrukningsmaterial som batterier och handskar. Det är, enligt mig, ett resultat av de skatteregler vi har.