Byggahus.se

Hantverare debiterar för dator

1. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 986 inlägg
    ROT/RUT antar jag bara innebär att man inte får blanda ihop material med tjänst, och då rimligtvis material som levereras till kund i en viss affär. Det hindrar inte att man säljer sitt förbrukningsmaterial på ett mindre irriterande sätt. Och, om man vill det, är det säkert inte heller några som helst problem att baka in handskar i timpenningen precis som att företagets fastighet och andra inventarier inte behöver särredovisas (därmed inte sagt att det är en bra ide).

• Laddar…
  2. C
    Medlem · älvsborg · 299 inlägg

carl fabian

Medlem
    Precis hantverkare är riktiga nasare,ville få bytt ett antal fönster och varit i kontakt med 3 byggfirmor,och 2 har sagt sedan i våras att dom skall höra av sig.Trots påstötningar får jag ingen återkoppling ,har sagt dom kan göra jobbet när det passar och mot timpeng eller fastpris som dom önskar,men inget intresse.
    Väntar med stor spänning när dom får lägga lappar i brevlådan och stå med mössan i hand för dessa tider kommer fortare än dom tror

• Laddar…
  3. E
    Medlem · västernorrland · 27 inlägg

ehlmatlab

Medlem
    Hmm, gissar att programvaran kostar en slant också så det blir inte mycket dator för 5 tusen.
    Jämför man t.ex med Siemens datorer som dom rekomenderar till företag som programmerar deras styrsystem så kostar dom ca 60 000kr + moms utan programvaror.
    Sen är det inga problem att komma upp i ytterligare flera par hundra tusen för alla olika licenser som behövs.
    Men jag har ioförsig inte sett något automations-företag som fakturerat separat för dator. :D

4. B
    Medlem · 12 inlägg

B T Eriksson

Medlem
    Det var en riktigt dålig jämförelse. Visar bara att du inte är så insatt.

5. JacobH_
    Medlem · Norrtälje · 17 inlägg

JacobH_

Medlem
    Skulle också bli besviken om det kom en hantverkare för att laga min båtmotor. Hantverkare har däremot lägre timdebitering, så det är ju positivt.

Detta är ju praktexempel på hur svårt det är att speca en faktura som passar alla. Skriver man bara ”Arbete” och en klumpsumma är det inte bra alls, ”vad har blivit gjort egentligen”. Specar man ordentligt så kunden ser vad man gjort, så blir de sura miner. Då är det också fel.

Sen kan man ju som verkstad förklara posterna på ett snyggare sätt. Men alla kommer ju alltid samma vecka och ska ha allt. Så den stressen tryter en smula på tålamodet.

Sen saknas ju en del viktiga detaljer kan ju jag tycka som yrkesaktiv i just båtbranschen.

Vart i Sverige? (Påverkar stort timdebiteringen pga bland annat lokalhyra).
    Hur långt behövde verkstaden köra?
    Auktoriserad eller fristående?

Att datorn kostade 20.000 är inget märkligt. Den dator som krävs av tillverkaren att verkstaden har kostar 60.000kr. Mobilt internet ska vi dessutom ha med oss då parkoppling med telefon visat sig funka pissdåligt vid mjukvaruuppdatering.

En båtverkstad ska dessutom dra in stålar för sina omkostnader på personal, bil, lokal m.m. Under sen vår, sommar och höst. Inkomsterna i båtbranschen vintertid är ju grovt begränsade…

Sen finns det lika många mindre nogaräknade firmor procentuellt som det finns kunder som under högsommar söker upp ens privata nummer, bombar meddelanden på facebook. Rent av knackar på hemma på dörren en lördag kväll… Så alla kunder är inte guds gåva heller…. Ärligt talat… Eller de där med att visa respekt gäller bara för företag kanske?

• Laddar…
  6. N
    Medlem · Stockholm · 1 inlägg

nochten

Medlem
    Roliga tanke där!! Jag ska direkt fråga om grävmaskinisten har betalat av grävmaskinen för då borde ju han bara ta betalt för sin tid. Nu kommer jag ju tjäna massor med pengar på ditt tips...;-)

7. elpaco
    Trädgårdsfixare · Västra Götaland · 4 318 inlägg

elpaco

Trädgårdsfixare
    Jag tycker inte du skall ifrågasätta detta. Gör bara ett avdrag för din egen dator som du använder för att betala räkningar. Vem skall annars betala för den?

8. K
    Medlem · 25 inlägg

K Nizze

Medlem
    Om man har råd att göra Hemmet intelligentare än en själv, så borde man ju ha råd eller vara så pass interligent att man själv kan fixa felet
    Herre över huset eller bo i hyres lägenhet, brukar jag klura ofta på då man som Man till 99% är fastighetsskötare och 50% städerska i ett hus med familj‍
    Heja jämlikheten.
    "Hitte på jobb" är ju Sosse Feministernas slogan och hantverkare hakar på våra ljugande Politiker

9. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 2 444 inlägg

tensiden

Husägare
    Står det "Grävmaskin 22ton á 2500:-/h" på fakturan när man anlitar en grävare utöver själva timpriset för gubben alternativt att man fastprisat uppdraget?

(Jag har ingen aning, för jag har aldrig anlitat grävare på det viset).

10. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 2 444 inlägg

tensiden

Husägare
    Och för att återknyta till hur jag tolkar historien från TS och var det gick fel, är att hantverkaren som behövde datorn inte talade om att den kostade från första början.

Det är en sak att få förklarat tydligt från början: "Det tar kanske runt fyra timmar á x kronor, sedan behöver jag utrustning vi tar 500kr för i engångskostnad då den är dyr" mot att bara säga "det är x kr/h" och sen låta resten dyka upp på fakturan.

Samma för att ta analogin med grävmaskinisten ovan. Om en grävare säger till mig att han tar 1250kr/h räknar jag med att det är totalen, då vill jag inte ha tillägg på 2000kr/h för grävmaskinen på det, och 400kr/h tillägg för diesel och sen 1500kr i framkörningsavgift. OM jag inte fått informationen innan vi tecknat avtal.

11. M
    Tillbyggare · Partille · 1 297 inlägg

mojjen

Tillbyggare
    Det är en rätt bra kommentar. Har ett likande citat av en släkting: "Jag tar inte betalt för vad jag gör, utan för jag kan".

Kan påpeka att personen i fråga hade fog för sitt uttalande. Men det är just detta som skall återspeglas i prissättningen av sin tid. Om jag vet att jag är unik, extremt effektiv etc, så kan jag ju hålla ett högre timpris. Men om man inte tror tillräckligt på sig själv, så man vågar sätta det pris man anser sig vara värd. utan döljer detta i massa andra hitta på kostnader så blir det lätt fel.
    Om jag får veta att en entreprenör vill ha 1000:-/h så kanske jag tänker att den dyra tar vi inte. Men om han också säger att våra maskiner gör att det tar 1/3 av tiden mot manuellt, som de andra erbjuder. Så inser jag ju att det är billigt. Men om en entreprenör istället säger att det kostar bara 500:-/h, men i efterhand utan att nämna ett ord begär 5000:- i hyra för en maskin som han då förklarar spara in tid, så kommer jag inte vara lika lättövertygad och nöjd.
    Kanske Hantverkarskrået behöver bli lite bättre säljare helt enkelt, och sälja in sina processer och lösningar istället för som nu i allt för stor grad dölja dom.
    För en säljprocess skall normalt resultera i 2 nöjda parter där ingen känner sig missnöjd över överenskommelsen.

12. A
    Husägare · Kalmar Län · 18 238 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Var en del i en utbildning jag gick i "Mervärdesbaserad prissättning".

Jag har anlitat ett byggföretag några gånger, vid första tillfället säger ägaren "vill vara tydlig med att vi inte har lägsta pris och detta uppdraget kan vi börja om ca 6 månader".

13. F
    Medlem · 12 inlägg

fyhrnils

Medlem
    Det var precis det jag ville få fram. Tack för bra svar.

• Laddar…
  14. M
    Medlem · 53 inlägg

McFace

Medlem
    Men precis. Det spelar ingen roll att datorn är färdigbetald, och inte heller om studielånen är avbetalda.

Kunden betalar för förmågan att få jobbet utfört när det handlar om kapitalvaror som en maskin eller en kompetens, inte för driftskostnaderna.

Jag äter mindre än en tonåring, men min chef betalar mig utan att klaga betydligt mer trots att jag är billigare i drift.

15. F
    Medlem · Västra götaland · 8 804 inlägg

fsn

Medlem
    såklart!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.