Byggahus.se
A AndersS skrev:
Stämmer nog bra gällande frågan om ROT/RUT. Detaljerade fakturor borde ge färre ifrågasättande från Skatteverket och har säkert en påverkan att det blivit så.
Så krasst, inget konstigt alls att dessa kostnader idag dyker upp som egna poster till privatkund. Däremot något nytt att få se dem och allt som behövs för att verksamheten man bedriver ska ju finansieras, oberoende av om det inkluderas i timpris eller som t.ex. egen del.
ROT/RUT antar jag bara innebär att man inte får blanda ihop material med tjänst, och då rimligtvis material som levereras till kund i en viss affär. Det hindrar inte att man säljer sitt förbrukningsmaterial på ett mindre irriterande sätt. Och, om man vill det, är det säkert inte heller några som helst problem att baka in handskar i timpenningen precis som att företagets fastighet och andra inventarier inte behöver särredovisas (därmed inte sagt att det är en bra ide).
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
H HM2020 skrev:
Vi ska vara glada så länge dom inte fakturerar slitage på väckarklockan..

Hoppas hoppas lågkonjunkturen och inflationen slår så jävligt mot hantverkare och grossister (ahlsell) så dom slutar spela så jävla glassiga och viktiga. Längtar tills dagen kommer då dom får be om jobb på sina bara knän och dra ner sina uppsnurradde priser!! Hoppas hoppas
Precis hantverkare är riktiga nasare,ville få bytt ett antal fönster och varit i kontakt med 3 byggfirmor,och 2 har sagt sedan i våras att dom skall höra av sig.Trots påstötningar får jag ingen återkoppling ,har sagt dom kan göra jobbet när det passar och mot timpeng eller fastpris som dom önskar,men inget intresse.
Väntar med stor spänning när dom får lägga lappar i brevlådan och stå med mössan i hand för dessa tider kommer fortare än dom tror
 
  • Gilla
HM2020
  • Laddar…
B Bob10 skrev:
Han skulle upplyst om detta innan. Annars behöver du inte betala. Det måste vara skäligt. En bra dator för felsökning kostar cirka 5 000 kr. 20 000 kr är hans problem.
Hmm, gissar att programvaran kostar en slant också så det blir inte mycket dator för 5 tusen.
Jämför man t.ex med Siemens datorer som dom rekomenderar till företag som programmerar deras styrsystem så kostar dom ca 60 000kr + moms utan programvaror.
Sen är det inga problem att komma upp i ytterligare flera par hundra tusen för alla olika licenser som behövs.
Men jag har ioförsig inte sett något automations-företag som fakturerat separat för dator. :D
 
J jonaserik skrev:
Vad felsöktes . Se bara hur det är med märkesverkstäder för bilar, dom tar ca 600 kr för att koppla in sin dator för felsökning.
Det var en riktigt dålig jämförelse. Visar bara att du inte är så insatt.
 
Skulle också bli besviken om det kom en hantverkare för att laga min båtmotor. Hantverkare har däremot lägre timdebitering, så det är ju positivt.

Detta är ju praktexempel på hur svårt det är att speca en faktura som passar alla. Skriver man bara ”Arbete” och en klumpsumma är det inte bra alls, ”vad har blivit gjort egentligen”. Specar man ordentligt så kunden ser vad man gjort, så blir de sura miner. Då är det också fel.

Sen kan man ju som verkstad förklara posterna på ett snyggare sätt. Men alla kommer ju alltid samma vecka och ska ha allt. Så den stressen tryter en smula på tålamodet.

Sen saknas ju en del viktiga detaljer kan ju jag tycka som yrkesaktiv i just båtbranschen.

Vart i Sverige? (Påverkar stort timdebiteringen pga bland annat lokalhyra).
Hur långt behövde verkstaden köra?
Auktoriserad eller fristående?

Att datorn kostade 20.000 är inget märkligt. Den dator som krävs av tillverkaren att verkstaden har kostar 60.000kr. Mobilt internet ska vi dessutom ha med oss då parkoppling med telefon visat sig funka pissdåligt vid mjukvaruuppdatering.

En båtverkstad ska dessutom dra in stålar för sina omkostnader på personal, bil, lokal m.m. Under sen vår, sommar och höst. Inkomsterna i båtbranschen vintertid är ju grovt begränsade…

Sen finns det lika många mindre nogaräknade firmor procentuellt som det finns kunder som under högsommar söker upp ens privata nummer, bombar meddelanden på facebook. Rent av knackar på hemma på dörren en lördag kväll… Så alla kunder är inte guds gåva heller…. Ärligt talat… Eller de där med att visa respekt gäller bara för företag kanske?
 
  • Gilla
Obdwelx
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag hade direkt frågat vad han gör när datorn är betald, dvs när den använts hos 40 kunder. Blir den gratis för efterföljande då?
Roliga tanke där!! Jag ska direkt fråga om grävmaskinisten har betalat av grävmaskinen för då borde ju han bara ta betalt för sin tid. Nu kommer jag ju tjäna massor med pengar på ditt tips...;-)
 
Jag tycker inte du skall ifrågasätta detta. Gör bara ett avdrag för din egen dator som du använder för att betala räkningar. Vem skall annars betala för den?
 
F fyhrnils skrev:
Jag anlitade en hantverkare för felsökning av ett problem jag hade där det behövdes en felsökningsdator. Datorn fanns redan på firman så den behövdes inte köpas in för mitt jobb. När jag fick fakturan hade han debiterat 530 kr + moms för datorn. När jag ifrågasatte faktureringen sa han att datorn kostade 20000 kr och "någon måste ju betala den".
Ska inte all utrustning hos en hantverkare betalas via timpenning? Allt från skruvmejsel till bilar. Förbrukninsmtrl ska naturligtvis debiteras kunden extra.
Om man har råd att göra Hemmet intelligentare än en själv, så borde man ju ha råd eller vara så pass interligent att man själv kan fixa felet
Herre över huset eller bo i hyres lägenhet, brukar jag klura ofta på då man som Man till 99% är fastighetsskötare och 50% städerska i ett hus med familj‍
Heja jämlikheten.
"Hitte på jobb" är ju Sosse Feministernas slogan och hantverkare hakar på våra ljugande Politiker
 
N nochten skrev:
Roliga tanke där!! Jag ska direkt fråga om grävmaskinisten har betalat av grävmaskinen för då borde ju han bara ta betalt för sin tid. Nu kommer jag ju tjäna massor med pengar på ditt tips...;-)
Står det "Grävmaskin 22ton á 2500:-/h" på fakturan när man anlitar en grävare utöver själva timpriset för gubben alternativt att man fastprisat uppdraget?

(Jag har ingen aning, för jag har aldrig anlitat grävare på det viset).
 
Och för att återknyta till hur jag tolkar historien från TS och var det gick fel, är att hantverkaren som behövde datorn inte talade om att den kostade från första början.

Det är en sak att få förklarat tydligt från början: "Det tar kanske runt fyra timmar á x kronor, sedan behöver jag utrustning vi tar 500kr för i engångskostnad då den är dyr" mot att bara säga "det är x kr/h" och sen låta resten dyka upp på fakturan.

Samma för att ta analogin med grävmaskinisten ovan. Om en grävare säger till mig att han tar 1250kr/h räknar jag med att det är totalen, då vill jag inte ha tillägg på 2000kr/h för grävmaskinen på det, och 400kr/h tillägg för diesel och sen 1500kr i framkörningsavgift. OM jag inte fått informationen innan vi tecknat avtal.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Anläggarn skrev:
Läste någonstans en sak som iaf jag tycker är ganska vettigt faktiskt.
"Om jag utför ett jobb snabbt, smidigt och med perfekt resultat, betalar du inte bara för den timmen som jobbet tar. Du betalar också en del av alla de år jag utbildade mig och alla år det tog mig att bygga upp min kompetens och erfarenhet"
Det är en rätt bra kommentar. Har ett likande citat av en släkting: "Jag tar inte betalt för vad jag gör, utan för jag kan".

Kan påpeka att personen i fråga hade fog för sitt uttalande. Men det är just detta som skall återspeglas i prissättningen av sin tid. Om jag vet att jag är unik, extremt effektiv etc, så kan jag ju hålla ett högre timpris. Men om man inte tror tillräckligt på sig själv, så man vågar sätta det pris man anser sig vara värd. utan döljer detta i massa andra hitta på kostnader så blir det lätt fel.
Om jag får veta att en entreprenör vill ha 1000:-/h så kanske jag tänker att den dyra tar vi inte. Men om han också säger att våra maskiner gör att det tar 1/3 av tiden mot manuellt, som de andra erbjuder. Så inser jag ju att det är billigt. Men om en entreprenör istället säger att det kostar bara 500:-/h, men i efterhand utan att nämna ett ord begär 5000:- i hyra för en maskin som han då förklarar spara in tid, så kommer jag inte vara lika lättövertygad och nöjd.
Kanske Hantverkarskrået behöver bli lite bättre säljare helt enkelt, och sälja in sina processer och lösningar istället för som nu i allt för stor grad dölja dom.
För en säljprocess skall normalt resultera i 2 nöjda parter där ingen känner sig missnöjd över överenskommelsen.
 
M mojjen skrev:
Det är en rätt bra kommentar. Har ett likande citat av en släkting: "Jag tar inte betalt för vad jag gör, utan för jag kan".

Kan påpeka att personen i fråga hade fog för sitt uttalande. Men det är just detta som skall återspeglas i prissättningen av sin tid. Om jag vet att jag är unik, extremt effektiv etc, så kan jag ju hålla ett högre timpris. Men om man inte tror tillräckligt på sig själv, så man vågar sätta det pris man anser sig vara värd. utan döljer detta i massa andra hitta på kostnader så blir det lätt fel.
Om jag får veta att en entreprenör vill ha 1000:-/h så kanske jag tänker att den dyra tar vi inte. Men om han också säger att våra maskiner gör att det tar 1/3 av tiden mot manuellt, som de andra erbjuder. Så inser jag ju att det är billigt. Men om en entreprenör istället säger att det kostar bara 500:-/h, men i efterhand utan att nämna ett ord begär 5000:- i hyra för en maskin som han då förklarar spara in tid, så kommer jag inte vara lika lättövertygad och nöjd.
Kanske Hantverkarskrået behöver bli lite bättre säljare helt enkelt, och sälja in sina processer och lösningar istället för som nu i allt för stor grad dölja dom.
För en säljprocess skall normalt resultera i 2 nöjda parter där ingen känner sig missnöjd över överenskommelsen.
Var en del i en utbildning jag gick i "Mervärdesbaserad prissättning".

Jag har anlitat ett byggföretag några gånger, vid första tillfället säger ägaren "vill vara tydlig med att vi inte har lägsta pris och detta uppdraget kan vi börja om ca 6 månader".
 
tensiden tensiden skrev:
Och för att återknyta till hur jag tolkar historien från TS och var det gick fel, är att hantverkaren som behövde datorn inte talade om att den kostade från första början.

Det är en sak att få förklarat tydligt från början: "Det tar kanske runt fyra timmar á x kronor, sedan behöver jag utrustning vi tar 500kr för i engångskostnad då den är dyr" mot att bara säga "det är x kr/h" och sen låta resten dyka upp på fakturan.

Samma för att ta analogin med grävmaskinisten ovan. Om en grävare säger till mig att han tar 1250kr/h räknar jag med att det är totalen, då vill jag inte ha tillägg på 2000kr/h för grävmaskinen på det, och 400kr/h tillägg för diesel och sen 1500kr i framkörningsavgift. OM jag inte fått informationen innan vi tecknat avtal.
Det var precis det jag ville få fram. Tack för bra svar.
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Det är en rätt bra kommentar. Har ett likande citat av en släkting: "Jag tar inte betalt för vad jag gör, utan för jag kan".
Men precis. Det spelar ingen roll att datorn är färdigbetald, och inte heller om studielånen är avbetalda.

Kunden betalar för förmågan att få jobbet utfört när det handlar om kapitalvaror som en maskin eller en kompetens, inte för driftskostnaderna.

Jag äter mindre än en tonåring, men min chef betalar mig utan att klaga betydligt mer trots att jag är billigare i drift.
 
F
R RiMaX skrev:
Och den betalade du naturligtvis utan protester?
såklart!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.