Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hantering av regnvatten när kommunen tvingar mig koppla bort spygatt

1. A
    Medlem · stockholm · 100 inlägg

annerborn

Medlem
    Hej!
    Vårt kommunägda VA-bolag har anmodat mig att snarast koppla bort spygatten utanför min garagedörr i källaren från deras spillvattenrör (trots att den kopplades dit med deras godkännande när huset byggdes).

Jag behöver hjälp att hitta en ny lösning på hur jag kan ta hand om det regnvatten som rinner ner för garagenedfarten.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2021-10-26 kl. 11.33.05.png

Förutsättningarna är som följer:
    1. Jag misstänker att dagvattenrören (till vilket mina stuprör är kopplade) ligger för högt för att jag skall kunna leda regnvattnet från spygatten dit. Jag skall dubbekolla detta, men jag tror att det är så och att det är just därför spygatten är kopplad till spillvattnet istället
    2. Tomten består av lerjord. Jag TROR det gör att det inte är nån bra idé att skapa typ en stenkista för att ta hand om regnvattnet.
    3. Jag skulle givetvis föredra en lösning som fungerar även om strömmen går (vill helst inte ha en lösning som förlitar sig på en el-pump) även om jag misstänker att det är omöjligt i praktiken.
    4. Jag vill givetvis ha en lösning som inte är för dyr och som inte kräver mer än nödvändig överkan på garagenedfart, uteplats, mur, osv.

Jag har börjat skissa på en möjlig lösning (se bifogad bild), men jag är tveksam till att den är den bästa givet förutsättnignarna ovan då jag är total novis på sånt här med VA.

Skärmavbild 2021-10-26 kl. 11.33.25.png

Vad säger expertisen? Vad föreslår ni för lösningar?

mvh

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

2. M
    Medlem · 34 inlägg
    Vet du om stuprören är korrekt anslutna till dagvattenledning? Tänker att det kanske är lättare att från den pumpbrunn du tänkt dig längst ner vid garaget pumpa till stuprörsanslutningen till höger i bild för att slippa gräva längs med nedfarten?

3. S
    Medlem · 64 inlägg

Simmeman

Medlem
    Har du ingen dränering den kan kopplas till?

• Laddar…
  4. A

annerborn

Medlem
    Tack för ditt svar! Det känns som jag behöver all hjälp jag kan få.

Stuprören är korrekt anslutna till dagvattenledningen. Dock så är det ganska långt bort till stupröret till höger. Det sitter mitt på husets långsida. Därför siktar jag på dagvattenröret till vänster i bild.

nn.png

OBS!! rörens placering på situationsplanen är väldigt ungefärlig. jag vet inte exakt var de går!!

Jag tänkte att det kanske var enklare att gräva upp längs garagenedfarten än att ta mig under muren, men det kanske det inte är.

• Laddar…
  5. A

annerborn

Medlem
    Tack för ditt svar! Det känns som jag behöver all hjälp jag kan få.

Jag har fått för mig att det inte är rekommenderat att leda in (regn)vatten i dräneringssystemet. Men jag kan ha fått det om bakfoten. Får "gräva lite" i det. Bildligt talat alltså :)

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 34 inlägg
    Aha, okej, såg bara ett stuprör till höger men när jag ser din ritning förstår jag mer.
    Då kanske det är korrekt att sikta in sig på det röret du tänker på. Men behöver du isåfall en uppsamlingsbrunn? Tänker att du kan göra pumpbrunnen längst ner på nedfarten, och pumpa i PEM direkt till röret (när du hittat det) Känns som enklare grävjobb isåfall?

7. A

annerborn

Medlem
    Typ såhär tänker du?

mm.png

Ja, det är ju onekligen enklare.
    Jag ritade in den där uppsamlingsbrunnen då jag sett såna på principritningar för hantering av dagvatten när jag googlat runt. Men jag vet i ärlighetens namn inte vad den har för syfte.

• Laddar…
  8. A

annerborn

Medlem
    Om jag nu är inne på rätt spår så kommer ju detaljfrågorna som;

-Hur djupt måste jag gräva ner röret och hur djup måste pumpgropen vara. På frostfritt djup? Hur vet man vad som är frostfritt djup här i Stockholms norra utkanter?

-Vad skall jag bygga pumpgropen av? Ett betongrör med nån sorts gallerlock?

-Vad ska jag har för sorts pump?

-Ska pumpen hänga en bit upp i pumpgropen för att inte suga i sig eventuell sand som sköljs ner och hamnar på botten av gropen?

9. M
    Medlem · 34 inlägg
    Nu är det fler frågor än jag har svar på. Men jag TROR att du kan köpa en billig dagvattenbrunn på Byggmax och kapa den till typ 80 cm djup och sänka ner en billig länspump med flottörbrytare och sen gå ytligt med pemslang dit du vill ansluta. Se till att inget vatten kan bli stående i slangen bara.

Jag skulle även höra med kommunen innan så de inte hittar nåt nytt att anmärka på

• Laddar…
  10. A

annerborn

Medlem
    Tack. Alla tips å råd uppskattas verkligen.

11. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Hur lång sträcka är den blå linjen och påkoppling av PEM ska ske på ovansidan av dagvattenröret.

• Laddar…
  12. A

annerborn

Medlem
    Jag vet ännu inte exakt var det befintliga dagvattenröret går men jag skulle gissa att den nya dragningen (den mörkblå) blir ca 15 meter.

13. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Om du sätter en pumpgrop i nedfarten och nivåerna är upp första biten som troligt är och kanske lite nedförsbacke till dagvattnet. Så ska slangen som det pumpas i vara 16 mm PEM och backventilen i pumpen ska bort, det blir då att när pumpen startar så åker vattnet ut och när den stannar så åker en del ut i dagvattnet och en del tillbaka i brunnen. Slangen blir tom på vatten och kan inte frysa så det blir stopp i den. Med andra ord , du behöver inte gräva ner slangen till frostfritt, hävert är en naturlig del och är bra att använda . är du med ?

14. A

annerborn

Medlem
    Tack. Strålande lösning och beskrivning!
    (y)

• Laddar…
  15. M
    Husägare · Jönköpings Län · 4 078 inlägg

MagHam

Husägare
    Inte svar på din fråga (ber om ursäkt för det).
    Blev bara nyfiken på hur kommunen kom på att anmärka på detta nu?
    Självklart vill dom inte ha dagvatten i spillvattnet, men förr gjorde man ofta så om det var mindre mängder och svår att ordna utan pump.
    Har dom gjort någon revisionsrunda?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.