Har nu fått min Luft/vatten system installerad och undrar nu hur man ska ställa sig till sitt gamla luft/luft system?
Tänkte bra att ha den till sommaren när det blir väldigt varmt och använda den som AC men resten av åren.

Ska man

1. Stänga av huvudbrytaren så både uteenheten och inneenheterna är avstängda.
2. Bara stänga av inomhusenheterna
3. Ställa ner den på ett lågt värde (ex om luft/vatten systemet är ställt på 20 grader, ska man sätta luft/luft på 18 grader)

Beror ju lite på var luft/luft sitter i huset , vad luft/luften har för COP och vad luft/vatten har för COP.

Sitter Luft/luften så till att den värmer tex en hall där det kan vara trevligt att ha lite extra varmt kan den ju vara på. Eller i en källare som man vill ha lite luftcirkulation med , då skulle jag också ha den på.

Annars är luft/vatten mycket bättre sett till COP så / 3fas så den sprider belastingen på elsystemet bättre , så skulle jag nog bara använda luft/luft:en som AC på sommaren.
Personligen skulle jag nog bara ställa ned luft/luften till typ 18-19(med värmeläge , inte auto ) o ha lite cirkulation på.
Om mot förmodan nått skulle hända med din luft/vatten så kan ju luft/luften automatiskt ge lite värme tills luft/vatten blitt lagad. Redundans (Jobbat med IT-drift för länge ;) )

M MrDizzy skrev:
Beror ju lite på var luft/luft sitter i huset , vad luft/luften har för COP och vad luft/vatten har för COP.

Sitter Luft/luften så till att den värmer tex en hall där det kan vara trevligt att ha lite extra varmt kan den ju vara på. Eller i en källare som man vill ha lite luftcirkulation med , då skulle jag också ha den på.

Annars är luft/vatten mycket bättre sett till COP så / 3fas så den sprider belastingen på elsystemet bättre , så skulle jag nog bara använda luft/luft:en som AC på sommaren.
Personligen skulle jag nog bara ställa ned luft/luften till typ 18-19(med värmeläge , inte auto ) o ha lite cirkulation på.
Om mot förmodan nått skulle hända med din luft/vatten så kan ju luft/luften automatiskt ge lite värme tills luft/vatten blitt lagad. Redundans (Jobbat med IT-drift för länge ;) )
Haha har den tanken med, men vill inte att mitt luft/luft system ska dra onödigt med ström.
Vet inte hur mycket den drar om den inte jobbar speciellt.

C cazz skrev:
Haha har den tanken med, men vill inte att mitt luft/luft system ska dra onödigt med ström.
Vet inte hur mycket den drar om den inte jobbar speciellt.
Se den kostnaden som billig extra försäkringskostnad ;)

M MrDizzy skrev:

Riktigt dåliga råd med tanke på rådande elpris
”Sitter Luft/luften så till att den värmer tex en hall där det kan vara trevligt att ha lite extra varmt kan den ju vara på.”

Jo det är säkert många villaägare som är beredda att betala några hundralappar extra i månaden för att ha extra varmt i hallen när man knyter skorna.

Faktum är att en LLVP kan vara mer effektiv än en LVVP. Vattenburen golvvärme i äldre hus kan ge stora förluster även anslutna till LVVP eller BVP.

Ett annat problem är elementskydd framför radiatorerna. Inge kul att låta den goa värmen från nya bergvärmepumpen gå åt fel håll, ut genom fasaden.

Tur att jag varken har elementskydd eller vattenburen golvvärme :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.