Regnet öser ned här uppe i Norrbotten och jag började fundera på något roligt snickeriprojekt. Jag har länge varit sugen på att försöka mig på något där man laminerar/böjer trä och min hängmatteställning börjar bli rätt murken så det kunde ju vara ett tänkbart projekt.
Den består av fyra identiska sektioner så det räcker med en ”form” i alla fall. Satt och kikade runt vad XL Bygg kunde erbjuda när det gäller lämpligt virke och fastnade för pärlspontad innerpanel i furu (12x95 mm).
Tänkte att jag sågar bort spontdelarna med bordssågen så blir det lämplig bredd och sen kör dom i hyveln för att ta ned tjockleken till runt 9-10 mm.
De nuvarande sektioner är ca 65 mm tjocka, laminerade av fyra plankor. Tänkte om jag gör dom en aning tunnare, som jag nämnde runt 9-10 mm så borde dom vara enklare att böja utan att basa dom.
Sen borde man ju göra formen lite ”tvärare” då det färdiga ämnet fjädrar väl tillbaka en aning när man tar ur sektionen ur formen. Frågan är ju bara hur mycket, sektionerna är ca 30 cm ”djupa” så man kanske lägger på 10%…
Tänkte limma med Titebond III och hoppas kunna böja delarna utan att basa dom…
Vad tror ni om den lösa planen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder