Hej,
Har dörr med Assa Abloy lås.
Försökt med Googles krafter hitta fram vilket låshus jag har i min dörr utan att plocka isär den.

Vi håller på med andra projekt som gör det svårt för mig att ta isär dörren i närtid men har en dag över lite längre för att byta då beställda delar.

Så om någon kan hjälpa mig att identifiera vilket låshus som är kompatibla med det jag har skulle jag vara väldigt tacksam!

Huset från 2010 (nyproduktion)

Bifogar alla märkningar jag kunde hitta.

• Öppen glasdörr mot en träveranda med vitt staket, handtag och lås synliga, inomhus-utemiljöövergång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterdörr halvöppen med utsikt över kök och terrass, handtag och låsmekanism synligt.
    Skapa konto
  • ASSA ABLOY-lås, dörrkarm, text "Made in Sweden", smutsigt, återspegling, vit bakgrund, inomhus- eller utomhusmiljö.
    Skapa konto
  • Öppen altandörr, metallhandtag, vitspröjs, träveranda, skymning, privatlivsskärm, ingen person synlig.
    Skapa konto
  • Närbild på ett fönsterhårdvarufäste märkt "LINEA" med skruvar, text och smutsstreck på ramen.
    Skapa konto
  • Etiketter på vit dörrkarm visar energimärkning och tillverkningsdatum för ett fönster, slitet utseende.
    Skapa konto
  • Ett fönster med en spegling av en informationsetikett, vita fönsterkarmar, suddig bakgrund med trästruktur.
    Skapa konto
Mats-S
Kolla med dörrtillverkaren, du har ju en bild med dom uppgifterna.

Missade denna tråden så skriver samma svar som jag skrev i den andra tråden.
Det ser ut som en spanjolett S3801, det går att byta endast låshuset.
Teknisk specifikation och måttdiagram för fallkolvspänjoletter till fönsterdörrar, inklusive tillbehör och egenskaper.
Skapa konto

Mats-S Mats-S skrev:
Kolla med dörrtillverkaren, du har ju en bild med dom uppgifterna.
De hänvisar till ÅF, vår fastighet är nyproduktion och firman finns inte kvar.
Skickat till ett par firmor som jobbar med tillverkaren men svar dröjer.

1 123abc skrev:
Missade denna tråden så skriver samma svar som jag skrev i den andra tråden.
Det ser ut som en spanjolett S3801, det går att byta endast låshuset.
[bild]
Superb, stort tack!
Ska kika på detta men ser ju väldigt bekant ut.

Här kan du byta endast låskista, men du måste släppa hela spanjoletten för att byta. Om inte fönstertillverkaren kan hjälpa dig så hade jag nog skruvat av den för att få rätt hos en låssmed, inget störra jobb att släppa den.

Det är troligen en fjäder som smällt av, och kistan är nitad ihop så det går inte byta bara fjädern.

Det ser ut som det är en sådan, det finns några mått man skulle vilja kolla. Skulle gå att mäta utan att demontera något, placering på handtag och låsvred och låskolv i förhållande till dessa.

Laukan Laukan skrev:
Ok, får väl bli så.
Tänkte chansa på att det är nedan, känns mest troligt. Går jag på en nit så får det lösas på plats då. Tack för alla svar

[länk]
Det är för SP, Traryd & Mockfjärds då bör dorndjupet vara rätt vilket är det enda man normalt behöver mäta vid byte (dorndjup 31, 45 och 41mm).
Det finns även en instruktion för bytet.
https://www.bygglagret.se/UserFiles...s_lashus_pa_en_3-glas_utatgaende_fonst_._.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.