Hej!

Jag är på väg att köpa bostadsrätt och undrar om det är möjligt att hänga upp en 85kg tung projektor i taket?
Hur ska jag bära mig åt? :)
Vad ska man använda för "prylar"?
Jag vet att det inte är ett trätak och det är i princip vad jag vet...
Är det omöjligt?

Tacksam för alla svar :)

Mvh Öberg

Om det inte är trä är det ju rimligtvis betong och då är det ju hur enkelt som helst att hänga upp 85kg. Det finns ju en rad olika fästelement som skulle funka - vanliga nylonplugg är väl det som ligger närmast till hands.

Det låter som att det är en tre-rörs kanon på gång? ;)

Japp. Siktet är inställt på en Barco 1209s som väger 82kg + lite för fästanordningen.
Det blir 4 fästpunkter som totalt måste bära ca 85kg, man blir ju dödad om den trillar ner i huvudet :)

Fattar jag rätt om man borrar 4 hål.
In med 4 nylonplugg.
In med 4 skruvar.

Håller det verkligen för totalt 85kg?
Vore ju toppen om det stämmer men det låter för bra för att vara sant.

Tack för din hjälp.

det håller om man tar rätt plugg, rätt skruv och borrar med rätt dimension....!

Det finns ju även expanders som kanske tillochmed är ett bättre val. Kolla www.essve.se - dom har även en ypperlig produktsupport som kan svara på knepiga frågor.

Redigerat:
Tack Mathias!

Toppen! :)

Även om det håller skulle jag bli paranoid och vägra gå\sitta under den :)
Men det är jag det.

gluecifer skrev:
Även om det håller skulle jag bli paranoid och vägra gå\sitta under den :)
Men det är jag det.
Om jag minns rätt så är specificerad draglast på EN 12mm nylonplugg 1,8kN. 1800N motsvarar ungefär 180kg. Antag att vi här fäster apparaten med fyra fästelement.

Känner man sig ändå paranoid kan man ju borrra fast någon typ av skena med dubbelt så många skruvar och sedan fästa projen i denna med skruv och mutter.....:rolleyes:

Hej
Satt under en tung projektor i helgen.
Inga problem, kändes säkert. :)

Enligt vad jag fick veta då skulle varje fastelement hålla för ca 300kg.
Men är det som Mathias säger att det håller för 180 kg x 4 fästen är jag nöjd :)

Jag arbetar med fasta ljus och ljud installationer och skulle aldrig använda annat än expanderbult på minst 8mm x 80mm. Minst fyra stycken. Detta gäller ren betong av god kvalitet! Har du puts på betongen måste du upp innanför putsen.

Vi brukar arbeta 6-faldig säkerhet, gärna per punkt! Som rekommenderat ovan så har Essve en produkt de kallar Essgrip som vi brukar använda. En M8 (tror jag) tål 5,8 kN i draglast, alltså ca 580kg BEROENDE PÅ BETONGKVALITET och om du följt monteringsanvisningen. Om du har 85kg i last så får du då 6-faldig säkerhet per punkt. Kan vara overkill vid hemmabruk... Vi hänger grejer på hög höjd, över publik, utomhus osv.

Montera först två skenor, en plyfaskiva eller metallskiva som är en bit större en projen så att du kan sprida punkterna, detta ger högre säkerhet vid dålig betong/sprickbildning. Sätt sedan projen i skenan/skivan och sätt alltid en säkerhetsvajer mellan projen och skivan/taket. Jag upplever att det oftast är tillverkarnas fäste mellan proj och tak som är den svagaste länken. Då hjälper inte att du har 6-faldigt i taket.

Jag testar alltid varje punkt genom att antingen dra i dom med en dynamometer tills önskad last (om man skall vara väldigt seriös) eller vid mindre jobb så hänger jag mina 90kg i punkten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.