VI har ett kök från kvik längs vår yttervägg det består av ett par skåp enligt följande:
80 cm skåp med 5 lådor, 120 cm skåp med 3 lådor, 120 cm skåp med 3 lådor, 30 cm skåp med en låda samt 60 cm skå med en låda.
Jag tänkte först sätta servodrive på alla lådorna men då det är kviks XXL skåp så finns det inte plats inne i skåpen (för litet utrymme mellan lådan och baksidan). Så nu funderar jag på att sätta handtag istället. Då kommer nästa fråga. vilken bredd på handtagen bör jag välja?
Först tänkte jag att det borde vara lika stort avstånd mellan handtagens slut och lådans kant. sedan funderade jag på om det var procentuell del av lådan som handtagets längd var men inget stämde.
skåp, handtag, kvar av längden, procentuellt
1200 ............1056..............144..................88%
800................640..............160..................80%
600................448..............152..................74,7%
300................160..............140..................53%
hur har ni andra gjort?
80 cm skåp med 5 lådor, 120 cm skåp med 3 lådor, 120 cm skåp med 3 lådor, 30 cm skåp med en låda samt 60 cm skå med en låda.
Jag tänkte först sätta servodrive på alla lådorna men då det är kviks XXL skåp så finns det inte plats inne i skåpen (för litet utrymme mellan lådan och baksidan). Så nu funderar jag på att sätta handtag istället. Då kommer nästa fråga. vilken bredd på handtagen bör jag välja?
Först tänkte jag att det borde vara lika stort avstånd mellan handtagens slut och lådans kant. sedan funderade jag på om det var procentuell del av lådan som handtagets längd var men inget stämde.
skåp, handtag, kvar av längden, procentuellt
1200 ............1056..............144..................88%
800................640..............160..................80%
600................448..............152..................74,7%
300................160..............140..................53%
hur har ni andra gjort?
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Vi har olika bredd på våra handtag, dvs lika stort avstånd mellan luckkant och handtagskant på alla luckor. Tycker det ser väldigt stilrent och proportionerna blir bra.
Bifogar två bilder!
/FlitigaLisa
Bifogar två bilder!
/FlitigaLisa
tack för tipsen, jag tycker också det är snyggare med lika stort avstånd mellan luckkant och handtagskant på alla luckor.
Då kommer jag till nästa fråga. Var hittar jag handtag till luckor som är 1200mm, 800mm, 600mm samt 300mm breda?
De handtag som jag hittat hos tex Kvik är de mått jag skrev ovan och de ger inte samma avstånd på de olika luckorna. Jag har hittat ett handtag på beslagdesign som heter QUATTRO (http://www.beslagdesign.se/produkter/26/631) men finns det andra?
Då kommer jag till nästa fråga. Var hittar jag handtag till luckor som är 1200mm, 800mm, 600mm samt 300mm breda?
De handtag som jag hittat hos tex Kvik är de mått jag skrev ovan och de ger inte samma avstånd på de olika luckorna. Jag har hittat ett handtag på beslagdesign som heter QUATTRO (http://www.beslagdesign.se/produkter/26/631) men finns det andra?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på tillförlitligt instrument för att mäta fukt i olika material?
Verktyg & Maskiner -
Överlämna fritidshus till yngre generation med olika viljor?
Socialt & Projekt -
Koppla diskmaskin till vatten (anslutningar i olika storlek)
Vitvaror -
Kan man ersätta gammal termostat till ny utan byta nåt annat ? Olika f
Hustillverkare -
Granitkeramik kvalitet olika tillverkare?
Badrum