Jag har problem med bromsen och har läst många inlägg i den tråden. Kanske kan jag fixa det tack vare hjälpen där. Men handtaget - det är glappt. Jag har inte öppnat något ännu. Allt kanske hör ihop?!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bromsen är kopplad till handtaget. Fungerar bromsen inte alls, eller bara dåligt?R Rochr skrev:
Låter som att spanjoletten är sliten.
Faller kilar/kolvar in/ut som de ska när du "öppnar/stänger" med handtaget när dörren är öppen?
Här är en tråd med samma spanjolett,
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-att-oeppna-fix-made-in-sweden-1046f.295440/
Faller kilar/kolvar in/ut som de ska när du "öppnar/stänger" med handtaget när dörren är öppen?
Här är en tråd med samma spanjolett,
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-att-oeppna-fix-made-in-sweden-1046f.295440/
Var tydligare i felbeskrivningen med vad som fungerar och vad som är ett problem.
När och hur glappar handtaget och är det ett problem?
Vad är problemet med dörrbromsen? bromsar den dåligt eller inte alls? bromsar den alltid?
Vad har du för dörrbroms? infälld (ASSA 150, 160) eller en utanpåliggande dörrbroms?
Din spanjolett har en överföring för infälld dörrbroms som påverkar dörrbromsen när du reglar spanjoletten.
När och hur glappar handtaget och är det ett problem?
Vad är problemet med dörrbromsen? bromsar den dåligt eller inte alls? bromsar den alltid?
Vad har du för dörrbroms? infälld (ASSA 150, 160) eller en utanpåliggande dörrbroms?
Din spanjolett har en överföring för infälld dörrbroms som påverkar dörrbromsen när du reglar spanjoletten.
Kika ovanpå dörren och se om centrumaxeln i dörrbromsen roterar lite när du manövrerar handtaget på dörren. Om den inte gör det är det med största sannolikhet övergången mellan spanjoletten och dörrbromsen som hoppat loss/gått sönder. Det är någon sorts vinkelväxel (i brist på bättre ord) som sitter längst upp i dörrens ytterkant. Skruva bort lite och kika där, ganska basal mekanik som du säkert förstår dig på.
Beroende på typ kan man byta denna, eller så fån man köpa ny spanjolett, eller leka MacGyver och fixa den med tuggummi, två gråsuggor och ett gem…
Beroende på typ kan man byta denna, eller så fån man köpa ny spanjolett, eller leka MacGyver och fixa den med tuggummi, två gråsuggor och ett gem…
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Handtag till altandörr
Fönster & Dörrar -
Hur byter jag handtaget till min altandörr
Fönster & Dörrar -
Hejsan! Någon som kan identifiera detta handtag till min altandörr?
Fönster & Dörrar -
Handtaget/låset till altandörren går inte att låsa upp. Hjälp!
Fönster & Dörrar -
Söker handtag till altandörr
Fönster & Dörrar