Handräckning - granne försöker använda min privata väg

102k läst  378 svar

1. O
    Medlem Nivå 2
    Att grannen gjort en väg för att undvika konflikt betyder självklart inte alls att denne inte skulle ha rätt att använda den här aktuella vägen.

”Tråden” är inte någon form av bibel eller koran - det är folk som har olika åsikter.

-Det verkar vara ”annat” som spökar bakom tvisten om den här gemensamhetsanläggningen

2. K
    Medlem Nivå 8
    Vilken tur att det kommit en expert då.
    Hade ändå varit bra att läsa hela tråden eftersom du uppenbarligen hade missat vissa delar av situationen....

3. O
    Medlem Nivå 2
    Jag tror det är du som missat vissa essentiella delar av situationen

4. A
    Medlem · Nivå 17
    Jo så kan det vara. Men om man inte läser hela tråden och vad ts hitintills har gjort så blir svaren tyvärr "goddag yxskaft", inte illa menat men med långa trådar tenderar det att hända och då kanske man ska vara lite försiktig att kasta sig in med påståenden om man valt att inte läsa hela "trådresan", finns även länkar till två andra tidigare trådar om vad som hänt.;)

5. A
    Medlem · Nivå 17
    Om du läst tråden så gjorde inte grannen det för att undvika konfilkt utan det var ett åläggande att göra egen utfart.
    Snälla läs.

6. O
    Medlem Nivå 2
    Om du riktar till mig - så har jag läst tidigare trådar, och förstått av dem att den nya grannen verkar ha betett sig väldigt illa.
    -Det med historien bakom ändrar ju ändå inte sakfrågan om vägen.

7. R
    Medlem · Nivå 9
    Det är inte någon gemensamhetsanläggning.
    Det är en väg som tillhör enbart TS fastighet ensam.

Och att grannen byggde en väg var för att myndigheterna krävde att han skulle ordna sin framkomlighet på det sättet - istället för att köra på TS väg.

8. O
    Medlem Nivå 2
    Den delen har jag missat när jag bläddrade genom trådarna
    Åläggande från lantmäteriet?
    -Eller är det kommunen som hittat på det?

-Det åläggandet/beslutet skulle jag vilja se.

9. K
    Medlem Nivå 8
    Möjligen, jag påstår mig inte vara expert så det är möjligt att jag tolkat saker fel.
    Men eftersom jag är läskunnig är det inte jättesvårt att förstå grundproblemet, jag har också läst alla inlägg och därmed följt diskussionen under flera dagar.
    Dina första inlägg antyder mycket starkt att du läst tråden med viss selektivitet, alt bristande uppmärksamhet, då du repeterade vad andra redan skrivit som om det vore originellt. Inlägg #188 bekräftar detta.

Sannolikt hyser du goda kunskaper i ännet och tycker det är trevligt att dela med sig av detta, vilket är jättebra. Trist att du gör det på ett så nedlåtande och arrogant sätt.

Jag blir ibland tillfrågad om yrkesspecifika frågor, fel svar kan leda till att någon dör. Då blir man lite försiktig i hur tvärsäkert man uttalar sig, även på ett nätforum.

Redigerat 20 maj 18:53
  10. R
    Medlem · Nivå 9
    Farbar väg är ett krav för att få bygglov.

• Laddar…
  11. K
    Medlem Nivå 8
    Som sagt, du påstod dig självsäkert ha läst tråden, och påstod nedlåtande att jag inte gjort det........

• Laddar…
  12. O
    Medlem Nivå 2
    -Redan Ts inlägg är väldigt nedlåtande och arrogant skrivet - och detsamma gäller många av de övriga kommentarerna i trådarna

-Det var dock aldrig min mening att mina kommentarer skall tolkas så.

13. A
    Medlem · Nivå 17
    I första inlägget står följande under bakgrund:
    "Bygg-grannen har egen mark hela vägen ut till samfällighetsmark och har därmed ingen grund att efterfråga servitut på min väg. Han har oxå efter påtryckningar (från mig först, och sedan från samhällsbyggnadskontor) byggt en mindre väg på egen mark fram till huset.

I ett skede erbjöd jag dem ett avtal om min väg (då de verkat inse fakta) - men de sade "nej" till mitt förslag (till ett par tusen per år)."

14. O
    Medlem Nivå 2
    -Då antar jag att den här aktuella vägen/gemensamhetsanläggningen är den som angavs i bygglovsansökan?

15. A
    Medlem · Nivå 17
    Gissar utifrån att Samhällsbyggnadskontoret agerat att det funnits kravställan på egen utfart i godkänt bygglovet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: