Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Hej,
jag har nyligen införskaffat en Makita RT0700CX5J handöverfräs.
Nu är det mycket möjligt att ett handhavandefel ligger bakom problemet, MEN det förbaskade frässtålet fastnar ju hela tiden. Fästanordningen som denna maskin förskaffats med är ju sanslös jäkla kass.
Finns ju inte så många håll att rotera åt, medsols / motsols ?
Instruktionsboken lämnar inga ledtrådar. Någon med kunskap om detta ?
jag har nyligen införskaffat en Makita RT0700CX5J handöverfräs.
Nu är det mycket möjligt att ett handhavandefel ligger bakom problemet, MEN det förbaskade frässtålet fastnar ju hela tiden. Fästanordningen som denna maskin förskaffats med är ju sanslös jäkla kass.
Finns ju inte så många håll att rotera åt, medsols / motsols ?
Instruktionsboken lämnar inga ledtrådar. Någon med kunskap om detta ?
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Jag funderar starkt på att skicka av skiten på blocket eller soptunnan. Men innan dess vill jag utreda ifall jag göra något fel 
Den övre svarta muttern är det inga som helst problem att lossa, men frässtålet sitter ju där de sitter. Jag har kört fräsen ca 2ggr. Första gången drog jag åt som bara den och körde utan problem, men då jag var klar satt stålet fast!
På nått sätt lyckades jag iallafall få loss det. Vid andra körningen så drog jag inte lika hårt, effekten blev istället att stålet letade sig utåt. På bilden ser man att det sitter väldigt långt ut.
Den övre svarta muttern är det inga som helst problem att lossa, men frässtålet sitter ju där de sitter. Jag har kört fräsen ca 2ggr. Första gången drog jag åt som bara den och körde utan problem, men då jag var klar satt stålet fast!
På nått sätt lyckades jag iallafall få loss det. Vid andra körningen så drog jag inte lika hårt, effekten blev istället att stålet letade sig utåt. På bilden ser man att det sitter väldigt långt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fastnar?? Aldrig varit med om. Enda handhavandefelet jag kan tänka mig är om man tror att frässtålet skall gå att lossa när låamuttern släpper första gången. Fortsätt skruva på muttern på låshylsan så blir det trögt igen och du behöver använda verktyg (igen). När muttern skruvats förbi detta andra tröga område så kan frässtålet enkelt plockas bort!
Hoppas någon förstår min beskrivning. Kan det vara detta?
Hoppas någon förstår min beskrivning. Kan det vara detta?
Jag gjorde misstagen med min Bosch en gång att jag satte in ett för tunt frässtål med följd att jag pressade ihop för mycket när jag spände och efter det ville låsmekanismen inte öppna sig igen - frässtålet fastnade. Du använder rätt dimension?
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Ja det är rätt frässtål, det medföljde vid köpet
Ska lira lite igen får vi se. Försökta tänka på de du säger vectrex, om jag förstår rätt då
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Det finns ju två nycklar.
1) man kan vrida på den stora - övre muttern!
2) maskindelen.
kan du skriva hur man gör ?
Lite har man ju innanför pannbenet, men den här konstruktionen, jag saknar ord, den är sååååå in i h************ **** ** ** **************** ************* dålig!
1) man kan vrida på den stora - övre muttern!
2) maskindelen.
kan du skriva hur man gör ?
Lite har man ju innanför pannbenet, men den här konstruktionen, jag saknar ord, den är sååååå in i h************ **** ** ** **************** ************* dålig!
Jag är beredd att hålla med mekkar mulle, har ju själv dissat makitan i ett par trådar redan pga andra anledningar. Jag fick också ett "vandrande" frässtål första gången jag använde fräsen, då hade jag spänt lagom/ganska hårt precis som jag gjort med andra fräsar jag ägt. Nu spänner jag stenhårt men litar inte 100 på den där spännhylsan.
Ska inte spännhylsan sitta fast i muttern, det gör det bo Boschen jag har och den som vectrex säger, släpper vid andra trögheten... Tror det är då som spännhylsan släpper från konan under om hylsan är lös kanske inte det sker?