Eftersom jag fick så goda råd förra veckan så tänkte jag att jag provar igen Nu är det inköp av en handöverfräs som är på tapeten men jag har ingen aning vad jag ska rikta in mig på och kanske allt vilken prisklass jag ska lägga mig i som hobbysnickare. Vad man ska tänka på när man köper en handöverfräs? Jag tror väl inte att jag kommer att fräsa några tavlor och konstverk men kanske några spår hit och dit
Fräsa typ notspår till att börja med och sedan får man väl se vad man ställs inför.
Så dela gärna med er av erfarenheter av olika märken och maskiner
Om du "bara" ska använda fräsen handhållen till enklare jobb skulle jag gå på en av Bosch gröna serie. POF 1400 t ex. Jag har en sån som hanterar allt jag gör ovanifrån. Den gör det bra dessutom.
Men om du redan nu ser behovet av att kunna montera den upp och ned i ett bord, vilket de flesta gör till slut. Skulle jag gå på en dyrare version med mer kraft och möjligheten att höja och sänka fräsen direkt i bordet och som har en 1/2 tums chuck. T ex en Trend T11. Jag har en sån som hanterar allt jag gör på fräsbordet, vilket är det mesta numera. Den gör det möjligt att köpa flera olika frässtål också då den klarar alla storlekar med olika spännhylsor.
Som vanligt Bart så kan man lita på att få ett uttömmande svar från dig
Jag kanske ska göra som du skriver men ändå inte Kanske köper en lite billigare och börjar så och sedan när jag vill vända ut och in på mig själv...menade upp och ner på fräsen. När jag känner mig mer "vuxen" i fräsig miljö så kanske jag också köper en bättre och starkare fräs som de stora pöjkan har?
Bart skrev:
Nu ska du få ett sånt där jobbigt svar.
Om du "bara" ska använda fräsen handhållen till enklare jobb skulle jag gå på en av Bosch gröna serie. POF 1400 t ex. Jag har en sån som hanterar allt jag gör ovanifrån. Den gör det bra dessutom.
Men om du redan nu ser behovet av att kunna montera den upp och ned i ett bord, vilket de flesta gör till slut. Skulle jag gå på en dyrare version med mer kraft och möjligheten att höja och sänka fräsen direkt i bordet och som har en 1/2 tums chuck. T ex en Trend T11. Jag har en sån som hanterar allt jag gör på fräsbordet, vilket är det mesta numera. Den gör det möjligt att köpa flera olika frässtål också då den klarar alla storlekar med olika spännhylsor.
Jag skulle också ha satsat på en lite smidigare handhållen variant och planerat för en större för bänkmontering och/eller jobb som kräver lite mer kraft och tyngd när behovet uppstår.
Det känns som att det inte finns så många "mindre" handhållna som det är rätt kurs på förutom BOSCH och Makita RP0900J? Men det kanske är bara dom att välja mellan typ
Låter som en bra idé, just handöverfräs har jag flera av. Det är enklare att ha flera varianter till slut beroende på vad man vill göra.
Egentligen spelar det ingen större roll vilket märke du väljer. Jag började med en väldigt enkel Ferm från Jula för några hundralappar, den hänger med fortfarande. Men det är väl mindre risk att du blir missnöjd om du håller dig till de välkända märkena.
POF 1400 har mjukstart och bra medföljande tillbehör, eller hade i alla fall när jag köpte min för en massa herrans år sedan. Kraften räcker för det mesta jag vill göra dessutom.
Låter som en bra idé, just handöverfräs har jag flera av. Det är enklare att ha flera varianter till slut beroende på vad man vill göra.
Egentligen spelar det ingen större roll vilket märke du väljer. Jag började med en väldigt enkel Ferm från Jula för några hundralappar, den hänger med fortfarande. Men det är väl mindre risk att du blir missnöjd om du håller dig till de välkända märkena.
POF 1400 har mjukstart och bra medföljande tillbehör, eller hade i alla fall när jag köpte min för en massa herrans år sedan. Kraften räcker för det mesta jag vill göra dessutom.
Jag håller med ovanstående resonemang egentligen. Men, jag vill tillägga att jag idag gör 90% av alla fräsningar på fräsbordet. Är du seriös med snickeriet så är det där du kommer hamna så småningom ändå. Men ingen skada skedd genom att köpa en mindre fräs för att sedan skaffa en större den dagen du vill ha fräsbord. Den som sitter i bordet vill man helst inte flytta på då det är för omständligt.
Lite smidigare att hantera till småjobben... Sen köper du en lite större tvåhandsvariant som går att sätta i ett bord och använda till grövre frässtål.
Allt handlar ju om att hitta ursäkter för att skaffa fler verktyg, inte att hitta den perfekta kompromissen...
Jag köpte just POF 1400 som förstafräs och körde en hel del med den, supernöjd. Men den är ju lite stor och det är inte alltid superlätt att se vad man håller på med, så jag kompletterde med en Makita RT0700C och kör den så ofta jag kan nu, otroligt smidig. Håller saaaakta på att bygga ett fräsbord till Boschen, men borde väl egentligen skaffa något med bättre bordsegenskaper (inbygd lyft) i stället, det är lite dyrt bara.