Byggahus.se

Handöverfräs: Vad missar jag?

1. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    När jag inte kan köra den som jag vill - för att jag inte ser ett skit vart frässtålet tar vägen!
    När jag försöker böja mig ner och titta in där stålet går, långt inne i maskinen - och får ansiktet fullt med spån för att utblåset skickar dem rakt upp!
    När jag inte kan styra den med en MDF-mall som alla verkar göra - för att stålet äter sig igenom den med!
    Vad har jag missat? Nåt särskilt titthål där man kan se vad man håller på med?

2. Bästa svaret

mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 623 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    För mig är det väldigt sällan jag behöver se vad jag håller på med. I de flesta fall riggar jag min bearbetning så att något styr maskinen eller arbetsstycket. Vid fräsning kan det vara en mall eller kant av något slag för handhållen fräs eller anhåll på bordsfräsen. Vid cirkelsåg är det skena eller anhåll. Jag får aldrig tillräcklig precision om jag ska bearbeta något på frhand. Det är därför det snackas så mycket om jiggar, mallar och skenor på forumet. Om jag bygger en någorlunda komplicerad möbel tar mallarna ofta längre tid att göra, än själva bearbetningen av möbeln. Forumet är en utmärkt källa till tips om hur en viss bearbetning kan göras med tillräcklig precision. Det är sällan man måste styra maskinen på frihand mot någon typ av markering. Därför behöver man sällan ha ögonen nära spånsprutet. Dessutom brukar det man har riggat för att ta hand om spånorna göra att man inte ser något i alla fall.

3. A
    Husägare · Kalmar Län · 13 312 inlägg

AndersS

Husägare
    Tar vi att fräsen arbetar sig in i mallen så har du troligtvis fel frässtål eller gjort mallen på fel sätt.. Med mallar så kör jag ofta stål med kullager som följer mallen.
    Med mall behöver man i regel inte titta så mycket utan bara kör på, ev. om man har start/stopp som man får kolla in men då stannar man upp och finlirar sista delen.

4. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    Det var som 17. Här har jag i alla år gått efter skolträslöjdens och min egen uppfattning "rita streck och såga efter" och sen undrat varför det aldrig blir rakt. Nu svindlar det lite för ögonen. Det VAR något jag hade missat. Tack.

• Laddar…
  5. H
    Moderator · Stockholm · 44 278 inlägg

hempularen

Moderator
    Att försöka följa en rak linje med en handöverfräs går inte, oavsett hur bra du ser var du kör. Du måste följa en mall eller kanten eller vad som finns tillgängligt.

När du sågar utefter en linje, så har du en mall. Sågen använder sågspåret som mall.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.