Byggahus.se

Handöverfräs Makita RT0700C eller Bosch GKF600

5k läst  13 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Går i tankarna att köpa en smidig handöverfräs som ska användas till ett projekt där jag ska fräsa ut ett stort antal "in jack" på baksidan av panelvirke.

Jag har möjlighet att köpa handöverfräsarna Makita RT0700C eller Bosch GKF600 för i stort sett samma peng.

Dock vet jag inte vilken jag ska välja och undrar om någon har tips, tankar eller rent erfarenhet kring dessa två?

Makitan har en motor på 710 W, medan Boschens ligger på 600 W.

Vilken rekommenderas?

Mvh Fredrik-s

2. F
    Medlem Nivå 5
    Jag hade ( och gjorde) köpt makitan.

Avgörande för mig var att man lätt kan byta spännhylsor i den.
    Nånting jag tror är lite mer problematiskt med boschen.

Makitan har funkat utan problem, har använt den i stort sett dagligen senaste två åren.

3. F
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!

Det blir Makitan, såg även efter att jag postat att det ingick mer tillbehör till den. Om jag hade valt Boschen och köpt till liknande tillbehör till den så hade prislappen blivit en annan.

4. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Värt att nämna i sammanhanget är att www.verkter.se ligger på ungefär samma pris som övriga leverantörer på GKF 600 men enligt bild och separat fråga så ingår även utsugsadaptern vilken saknas i de flesta andra paket.

När det gäller spänntång så ser jag det som ett mindre problem då man förmodligen inte vill köra alltför stora stål i en så liten fräs. Har man 6 och 8mm fräsar är GKF 600 ypperlig då båda tängerna inkluderas. Man borde dessutom kunna köpa till 1/4" separat om man vill köpa stål i UK/US. Att UK-modellen med enbart 1/4" tång inte kan använda 8mm spänntång som den svenska modellen klarar är dock viktigt att hålla koll på.

5. F
    Medlem Nivå 5
    Det är just det sista där som är viktigt..
    Tror det är mången som beställt boschen från te.x axminster o trott att man fått samma maskin som i Sverige..

6. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Efter att ha mekat med fräsen lite i helgen vidhåller jag min dissning av Makitan som jag gjorde i en annan tråd. Fixa basen är bra och riktigt användbar om man gör en lite större sula till den så den inte välter så lätt (finns att köpa också men enkelt att göra själv).

Fjädrande basen...jag skulle göra en ny sula till den i helgen eftersom den som kom med inte var plan. Skruvade av gamla sulan och swwooong så flög fjädrarna ut. Så, fjädrarna hålls inne av den relativt tunna plastsulan, en lösning jag inte sett på någon annan fräs. Stort fjädertryck = konstant spänning i plasten och jag tror just detta kan vara anledningen att min sula inte var plan. Nu ersatt med en i tjockare plast. Fjädrande mekanismen är rätt glappig på min och parallellanslaget är ett skämt, finns ett "riktigt" att köpa till men kostar säkert en hel del.

Summering. Bra kantfräs, fjädrande fräsar finns det många bättre än denna. Är det din första fräs hade jag nog funderat på en bra fjädrande fräs då den är betydligt mer allround än en med fix bas.

7. A
    Medlem · Nivå 18
    Bosch GKF600 är en kantfräs med syfte att enkelt kunna köras med en hand och med stål avsedda för detta.
    Handöverfräs är kraftigare och klarar andra frässtål, bl.a. större platta och två handtag.
    Tycker inte man ska blanda samman dessa två maskintyper.

8. P
    Medlem · Nivå 13
    Helt rätt och lite fel, som jag ser det.

Har en Dewalt 625EK (tror jag den heter) och en Bosch GKF600 och med den senare fräste jag nyligen utan problem ett stort antal spår (7 mm breda och 8 mm djupa) i en hylla där jag trodde att jag skulle bli tvungen att använda min stora fräs. Överraskande stark och med möjlighet att ta stål med 8-mm skaft har den fortsatt att lösa många uppgifter för mig. Men, självklart, med större diameter på stålen uppstår ju begränsningarna.
    Dock, den duger väl till mer än kantfräs!

//Ronnie

• Laddar…
  9. A
    Medlem · Nivå 18
    Visst kan man köra annat än kanter med 600, men den saknar funktioner som en vanlig handöverfräs har vilket jag ville belysa med inlägget. Jag själv kör med både 600 och sedan en klassisk ELU Mof.
    Så om man ska handla sin första fräsmaskin skulle jag rekommendera en vanlig handöverfräs, innan man införskaffar t.ex. en kantfräs.

• Laddar…
  10. P
    Medlem Nivå 2
    Jag har en gkf600 och tycker den är mycket händig. Toolguyd blog skrev med bild om en ny bosch Palm router med bättre Höjdinställning. Vet inte om den släpps i Europa. Annars finns en sänkenhet till dagens gkf men totalen blir rätt dyr då. Orken är ju så klart inte som en större fräs.Tror det var Woodsmith tidningen som beskrev ett riktigt trevligt mini fräsbord för en Palm router.
    Självklart har jag en större fräs också men för att runda kanter så är den lilla bra. Dewalt har en kraftfullare variant också. Minns inte vad den heter.

11. P
    Medlem Nivå 2
    • Laddar…
  12. F
    Medlem Nivå 9
    Jag köpte detta kitt efter att ha funderat på Bosch vs. Makita: http://www.makita.se/tool/14958/RT0700CX5J.html

Anlände idag. Rent från första titten så ser det nice ut.

Köpte även ett Hitachi frässtålset. Men det har inte samma kvalitet som Hitachi borde leverera. Känns som smäck i jämförelse med de tre Makita frässtål som följde med i X5J kittet: http://www.hitachi-powertools.se/hi...el-verktoy-tilbehor/fresestaal/fresestaalsett

En Makita Anslagshållare 194579-2 blev det också för att kunna köra mot mina Festool skenor: http://www.makita.se/accessory/14984/194579-2.html

Nu återstår bara att finna något tillfälle att använda grejorna. :) Eller blir det en "garage queen" av det?

Vad finns det för vettiga frässtål med 6mm skaft att inhandla?

13. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Fräsen kom väl med 8mm hylsa också?, 6mm kör man mest i nödfall isåfall om liknande stål inte finns i 8mm.

14. F
    Medlem Nivå 9
    Visst är det så. 6mm & 8mm spännhylsa.

De tre Makita frässtålen som medföljde har 6mm skaft.

Men då är det 8mm som gäller i förstahand.

Tack.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka