Är på jakt efter en handöverfräs, gärna batteridriven. Vad ska man välja? Makita? Eller finns det mer prisvärt?

K
Vad ska du göra med den? Det torde ge en bättre inriktning på vilken typ av kravspec som du behöver

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K
Vad är prisvärt för dig? Alla har olika budget och syn på pris/kvalite

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag tittar på makita och de ligger på ca 4500 så allt under det är prisvärt

K
Maktitas går väl på typ 2200…? Såg att ryobis fanns för ca 1600, det är ju lägre.

Blir lite äpplen och päron om du tänkt dig baka in batteri, laddare etc. i hela ekvationen och få det ”prisvärt”. Har du något batterisystem sedan tidigare eller behov av andra maskiner blir det en helt annan situation.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
PeterFalun
om du inte använder den regelbundet, bara hemma skulle jag nog satsa på sladd

begagnad Festool?

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Makita DRT50ZJX5 runt 4000kr.
Man köper väl ändå inte en maskin som är beroende av sladd 2024?

• Wow
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
K
Man köper väl ändå inte en batteridriven fräs för att använda plungebase 2024.

K
S santos skrev:
Vänta två dagar så kan du köpa med sladd sen.. 😂

• Gilla
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
janwide
Jag gillar sladdmaskiner när det är maskiner som inte används så ofta. Inga urladdade batterier, utan alltid redo att köras när behovet dyker upp.

• Gilla
Deltidslantisen och 3 till
  • Laddar…
Saker som skitar ner en massa, som fräsar och slipmaskiner, använder jag alltid med dammsugare och då faller fördelen med batteri bort.

Alldeles för mycket pengar för den fräsen tycker jag. Det mesta är mer prisvärt jämfört med det.

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
S santos skrev:
Den där gjorde jag en recension på här för några år sen. Visserligen sladdvarianten men det mesta är applicerbart även på batteriversionen. Ska se om jag hittar recensionen.....jodå, här är den.
Bild på en Makita trimmer, tillbehör och olika reaktionsemojis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 5 till
  • Laddar…
Nu är du elak. För att runda av kanter med 6 mm stål är den faktiskt fullt fungerande. Fast alla de andra tillbehören och baserna är kass. Där håller jag helt med.

Någon nämnde begagnad Festool. Det ligger en 1010 på blocket som ser ut att vara i fint skick. Den har legat ute länge, så är den kvar går det nog att pruta ner den till makitapris och det är en väldigt mycket bättre fräs på alla sätt.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu är du elak. För att runda av kanter med 6 mm stål är den faktiskt fullt fungerande
Ja det har jag nog skrivit här nångång i stenåldern, att den är helt ok till 6mm kantoperationer och jag använder den till det + lite annat. Men många blir nog lurade av lådan med alla tillbehör (som känns påhittade i efterhand). De är skräp precis allihop. Fjädrande basen är raktigenom ett stort skämt.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.