Hej,

Jag skickade in en ansökan om bygglov för tillbyggnad till Stadsbyggnadsförvaltningen i Göteborg för drygt sex veckor sedan.

Hittills har jag fått tre mejl med information om att det just nu är en kö, vilket innebär att handläggningen kommer att dröja längre än vanligt. Det är förstås uppskattat att de informerar, men jag undrar ändå hur länge "lite längre" faktiskt innebär. 🙄

Senast vi ansökte om bygglov tog det en månad från inskick till startbesked, inklusive kompletteringar.

Därför är jag nyfiken – är det någon här som nyligen skickat in en bygglovsansökan som påbörjats? Hur länge fick ni vänta? 😇

Tack på förhand!

Maximalt kan ni få vänta tio veckor från att ansökan var komplett. Så max en månad till då.

B Emma_Boman skrev:
Hej,

Jag skickade in en ansökan om bygglov för tillbyggnad till Stadsbyggnadsförvaltningen i Göteborg för drygt sex veckor sedan.

Hittills har jag fått tre mejl med information om att det just nu är en kö, vilket innebär att handläggningen kommer att dröja längre än vanligt. Det är förstås uppskattat att de informerar, men jag undrar ändå hur länge "lite längre" faktiskt innebär. 🙄

Senast vi ansökte om bygglov tog det en månad från inskick till startbesked, inklusive kompletteringar.

Därför är jag nyfiken – är det någon här som nyligen skickat in en bygglovsansökan som påbörjats? Hur länge fick ni vänta? 😇

Tack på förhand!
Har några olika ärenden inne, men det är segt nu… du kommer få vänta minst 1 månad mellan varje komplettering och mail 🙃 har två ärenden där vi har hållit på i över 12 månader 🙃

Är det inte lågkonjunktur på byggsidan?

@Emma_Boman Gäller er ansökan en åtgärd som kräver bygglov eller bara en anmälan (dvs. bygglovsbefriad åtgärd, som attefallstillbyggnad)?

Jag skickade nyligen in en anmälan och fick svar att "stadsbyggnadskontoret ska fatta beslut inom 10 veckor för lov och förhandsbesked och inom 4 veckor för ärenden som kräver anmälan."

Då förstår jag det som att det är 4 veckor om gäller, vilket låter bra. Men sedan kommer det finstilta:
Handläggningstiden startar vid den senaste av följande tidpunkter:

• Dagen när vi tar emot din ansökan • Den dag du ändrar din ansökan genom att skicka in mer underlag • Den dag din ansökan är komplett, det vill säga när du skickar in alla handlingar som vi bett om.

Den sista punkten gäller bara om vi begär fler handlingar från dig inom tre veckor från den dag då vi tog emot din ansökan eller ändringar i din ansökan. När vi förelägger dig att komplettera din ansökan stoppas handläggningstiden och startar först när din ansökan är komplett eller när du ändrar din ansökan.

Om utredning och handläggning i ärendet kräver det kan vi förlänga handläggningstiden vid ett tillfälle med maximalt 10 veckor för lov och förhandsbesked och med maximalt 4 veckor för ärenden som kräver anmälan. Vi informerar dig om handläggningstider och eventuella ändringar av dessa under handläggningens gång.
Varje gång man alltså skickar in någon komplettering, startar perioden om...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Maximalt kan ni få vänta tio veckor från att ansökan var komplett. Så max en månad till då.
Ja, dom tio veckorna har jag koll på. Tänkte mer om någon befann sig i ungefär samma skede som oss och hade lite extra info :)

LaszloToth LaszloToth skrev:
Har några olika ärenden inne, men det är segt nu… du kommer få vänta minst 1 månad mellan varje komplettering och mail 🙃 har två ärenden där vi har hållit på i över 12 månader 🙃
Över 12 månader? Det låter ju riktigt segt... Men tack för informationen (även om det inte var det jag hoppades på att läsa 🙄🙃)

T tophee skrev:
@Emma_Boman Gäller er ansökan en åtgärd som kräver bygglov eller bara en anmälan (dvs. bygglovsbefriad åtgärd, som attefallstillbyggnad)?

Jag skickade nyligen in en anmälan och fick svar att "stadsbyggnadskontoret ska fatta beslut inom 10 veckor för lov och förhandsbesked och inom 4 veckor för ärenden som kräver anmälan."

Då förstår jag det som att det är 4 veckor om gäller, vilket låter bra. Men sedan kommer det finstilta:

Varje gång man alltså skickar in någon komplettering, startar perioden om...
Hej,

Vi har ansökt om en tillbyggnad av befintligt hus som kräver bygglov. Så precis som Clas nämnde ovan är det ju dom 10 veckorna som vi förmodligen behöver vänta om dom nu har så mycket att göra.
Och om vi behöver komplettera med något så börjar det om igen ja.....

B Emma_Boman skrev:
Hej,

Vi har ansökt om en tillbyggnad av befintligt hus som kräver bygglov. Så precis som Clas nämnde ovan är det ju dom 10 veckorna som vi förmodligen behöver vänta om dom nu har så mycket att göra.
Och om vi behöver komplettera med något så börjar det om igen ja.....
Eftersom det gått mer än tre veckor sedan ansökan lämnades in kommer handläggningstiden inte att börja om om ni kompletterar, däremot om ni ändrar ansökan. Så om handläggningen tar mer än tio veckor kommer avgiften reducerad med 20% per vecka efter det.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Contrefort Contrefort skrev:
Eftersom det gått mer än tre veckor sedan ansökan lämnades in kommer handläggningstiden inte att börja om om ni kompletterar, däremot om ni ändrar ansökan. Så om handläggningen tar mer än tio veckor kommer avgiften reducerad med 20% per vecka efter det.
Hej,

Jag läste ditt inlägg (stort tack för info) och såg att det stämde med PBL (ex. https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...de/handlaggning/tidsfrister-for-handlaggning/) som jag antar att Göteborg i det här fallet måste följa?

Fick nämligen idag, exakt 8 veckor efter vi skickat in, besked om komplettering med följande information:

Stadsbyggnadsförvaltningen har börjat granska ditt ärende, och ser att du
behöver komplettera din ansökan med fler handlingar för att vi ska kunna
bedöma din ansökan.

Stadsbyggnadsförvaltningens handläggningstid startar när ansökan är
komplett. Vi ska inom 10 veckor från komplett ansökan ta ett beslut i ditt
ärende om ansökan gäller lov eller förhandsbesked, respektive inom 4
veckor om ansökan gäller ett anmälanärende.

Stämmer det verkligen då??

B Emma_Boman skrev:
Hej,

Jag läste ditt inlägg (stort tack för info) och såg att det stämde med PBL (ex. [länk]) som jag antar att Göteborg i det här fallet måste följa?

Fick nämligen idag, exakt 8 veckor efter vi skickat in, besked om komplettering med följande information:

Stadsbyggnadsförvaltningen har börjat granska ditt ärende, och ser att du
behöver komplettera din ansökan med fler handlingar för att vi ska kunna
bedöma din ansökan.

Stadsbyggnadsförvaltningens handläggningstid startar när ansökan är
komplett. Vi ska inom 10 veckor från komplett ansökan ta ett beslut i ditt
ärende om ansökan gäller lov eller förhandsbesked, respektive inom 4
veckor om ansökan gäller ett anmälanärende.

Stämmer det verkligen då??
Det är ett automatitskick och du behöver inte bry dig så mycket om vad som står där. Om de drar över tiden och inte reducerar avgiften får du höra av dig.
Du kan ju slippa avgiften genom att dra ut på tiden att komplettera om det känns värt det.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Contrefort Contrefort skrev:
Det är ett automatitskick och du behöver inte bry dig så mycket om vad som står där. Om de drar över tiden och inte reducerar avgiften får du höra av dig.
Du kan ju slippa avgiften genom att dra ut på tiden att komplettera om det känns värt det.
Tack för svar! Låter rimligt :) Jag var mest "orolig" för att tiden skulle börja räknas från noll igen.

• Gilla
Contrefort
  • Laddar…
Jag lämnade in min ansökan om anmälningspliktig åtgärd till Göteborg stad den 6 mars i år och fick då ett bekrätelsemejl där de informerar om handläggningstider:

"Ärenden om lov, förhandsbesked och ärenden som kräver anmälan ska handläggas skyndsamt av byggnadsnämnden, enligt plan- och bygglagen. Därför finns det krav på maximala handläggningstider. Detta innebär att stadsbyggnadskontoret ska fatta beslut inom 10 veckor för lov och förhandsbesked och inom 4 veckor för ärenden som kräver anmälan."

Mitt ärende ska alltså handläggas inom fyra veckor.

Idag (4+ veckor senare) ringde jag till kundservicen och fick kontakt med handläggaren som tilldelats mitt ärende. Han sa att han fick det igår och skickade tillbaka det eftersom han anser att det krävs annan kompetens än den han har för att handlägga ärendet. Några timmar senare får jag ett mejl från stadsbyggnadsförvaltningen där de meddelar "Vi har just nu en kö, vilket innebär att det kommer dröja lite längre än vanligt innan vi kan börja handlägga ditt ärende."

Jaha? Ska jag nu vänta i kö ytterligare fyra veckor bara för att ärendet hamnade hos fel handläggare? Måste jag acceptera detta? (Grejen är att leveranstiden på byggnadsmaterialet är ca. två månader och i juli sker ingen leverans. Jag vill inte beställa förrän jag fått mitt startbesked. Om beskedet dröjer för länge blir det leverans först i augusti eller vem vet när. Tanken var dock att jobba med pojektet i juli när jag är ledig.)

Hur ska jag hantera detta? Ska man tjata och riskera att man "bestraffas" genom extra petigt handläggande? Sådant ska såklart inte förekomma, men betoningen ligger på "ska". Så vid jag kan bedöma mitt ärende finns det mycket potential för att vara petig (eller att låta bli), t.ex. genom att kräva att jag använder en aktuell nybyggnadskarta (Eftersom vi inte bebygger ny mark använde en som är 15 år gammal från när huset byggdes).

Två frågor alltså kanske: 1. Vad har jag rätt till? 2. Hur mycket ska jag kräva min rätt?

T tophee skrev:
Jag lämnade in min ansökan om anmälningspliktig åtgärd till Göteborg stad den 6 mars i år och fick då ett bekrätelsemejl där de informerar om handläggningstider:

"Ärenden om lov, förhandsbesked och ärenden som kräver anmälan ska handläggas skyndsamt av byggnadsnämnden, enligt plan- och bygglagen. Därför finns det krav på maximala handläggningstider. Detta innebär att stadsbyggnadskontoret ska fatta beslut inom 10 veckor för lov och förhandsbesked och inom 4 veckor för ärenden som kräver anmälan."

Mitt ärende ska alltså handläggas inom fyra veckor.

Idag (4+ veckor senare) ringde jag till kundservicen och fick kontakt med handläggaren som tilldelats mitt ärende. Han sa att han fick det igår och skickade tillbaka det eftersom han anser att det krävs annan kompetens än den han har för att handlägga ärendet. Några timmar senare får jag ett mejl från stadsbyggnadsförvaltningen där de meddelar "Vi har just nu en kö, vilket innebär att det kommer dröja lite längre än vanligt innan vi kan börja handlägga ditt ärende."

Jaha? Ska jag nu vänta i kö ytterligare fyra veckor bara för att ärendet hamnade hos fel handläggare? Måste jag acceptera detta? (Grejen är att leveranstiden på byggnadsmaterialet är ca. två månader och i juli sker ingen leverans. Jag vill inte beställa förrän jag fått mitt startbesked. Om beskedet dröjer för länge blir det leverans först i augusti eller vem vet när. Tanken var dock att jobba med pojektet i juli när jag är ledig.)

Hur ska jag hantera detta? Ska man tjata och riskera att man "bestraffas" genom extra petigt handläggande? Sådant ska såklart inte förekomma, men betoningen ligger på "ska". Så vid jag kan bedöma mitt ärende finns det mycket potential för att vara petig (eller att låta bli), t.ex. genom att kräva att jag använder en aktuell nybyggnadskarta (Eftersom vi inte bebygger ny mark använde en som är 15 år gammal från när huset byggdes).

Två frågor alltså kanske: 1. Vad har jag rätt till? 2. Hur mycket ska jag kräva min rätt?
Du har rätt att få avdrag på kostnaden för beslutet med 20% för varje påbörjad vecka efter den fjärde. Detta räknas i det här fallet från när ansökan kom in. Om de byter handläggare har ingen betydelse. Att de byter handläggare är dock inget i sig att göra åt.

I övrigt är det inte direkt något du har ”rätt” till eller kan kräva.

Du kan ju prova att ligga på lite. Det kan löna sig att påminna om att man finns, men jag tror inte på att gå in som en Karen, utan det är överlag bättre att vara trevlig. I slutändan är det ju dock så stt det finns hundratals ärenden som ligger före dig i processen, så det är ju svårt för dig att påverka kötiden.

Jag har nog aldrig stött på att någon ”bestraffar” sökanden på det sätt du beskriver. Handläggaren vill ju också bli klar med ärendet så fort som möjligt och de flesta försöker trots allt vara professionella.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ett bygglovsärende i Göteborg ang en svartbyggd altan 1 meter från tomtgräns tidigare ägare hade uppfört.

Det tog 5 år eftersom dom bytte handläggare hela tiden, men det slutade med bygglov och grannen som anmält det fick sina argument negligerade.

Alla avgifter och sanktioner avskrevs, om jag kommer ihåg rätt betalade jag typ 800 kronor totalt för ansökan om bygglov😘

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.