Hej,

tänkte jag skulle sätta en typ utslagsback under vattenkranen i bild, slippa slabb i badrummet och kunna göra rent saker direkt i garaget!

Jag har som ni ser kapat upp ett spår i plattan som jag nu billar ur, tänker att ett 50 rör måste räcka (eller? ).

Nu till frågan; hur går jag lättast in i själva golvbrunnen med nya röret? Den är ju i gammalt gjutjärn så jag tänker mig en typ dosfräs eller liknande? Sedan antar jag att jag behöver täta på något sätt, vad borde jag använda då?

mvh,
David

• Vattenkran med upprullad slang, spår kapad i betonggolv mot en gammal golvbrunn i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du lyfter på gallret ser man om du kommer före eller efter vattenlåset.
Eller rakt i sidan rakt i sidoväggen.

Täta med em O-ring, knappast godkänt men kan fungera.

Protte

Så här ser det ut under gallret, tänker mig att jag ska gå in genom sidan. Är det ett problem att jag kommer in före vattenlåset?

• Vy inuti ett avloppsrör under ett galler som visar sidöppning och potentiellt vattenlås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från vilket håll tänker du att du ska komma åt med en dosfräs? Och vilken typ av dosfräs ska du ha för att kunna borra i gjutjärn?
Är nog tveksam till hela iden tyvärr.
Varför inte offra några timmar till och en tusenlapp till, med att byta brunnen helt o hållet, och göra en riktig och hållbar lösning!?

Då brunnen är så djup så kommer det att fungera som du tänkt.
Dosfräs är nog mest för trähaltigamaterial och gips men det finns hålsågar som går utmärkt att såga i metall.
Finns på JULA tex, köp BAHCO det är ett bra märke. Vet att det finns 51 mm vilket passar ditt rör,
Täta? Om du är noga med att få ner bruk under röret och mot brunnen är det tillräckligt tätt.
Sätt något runt röret på insidan så inget kan rinna på undersidan och tillbaka mot brunnen, ett slangklammer eller en O-ring.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...alsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsag-189134/
behövs en hållare också och kör långsamt med lite kylning.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Då brunnen är så djup så kommer det att fungera som du tänkt.
Dosfräs är nog mest för trähaltigamaterial och gips men det finns hålsågar som går utmärkt att såga i metall.
Finns på JULA tex, köp BAHCO det är ett bra märke. Vet att det finns 51 mm vilket passar ditt rör,
Täta? Om du är noga med att få ner bruk under röret och mot brunnen är det tillräckligt tätt.
Sätt något runt röret på insidan så inget kan rinna på undersidan och tillbaka mot brunnen, ett slangklammer eller en O-ring.
[länk]
behövs en hållare också och kör långsamt med lite kylning.

Protte
Låter bra, jag har kapat ung 10 cm djupt så det ska finnas utrymme för bruk runt om röret, även med lite fall.

Japp, ska köpa en 51mm hålsåg. Räknar att komma ner i brunnen med lilla batterimaskinen, men kanske behöver borras i vinkel första biten, beror på hur långt hålsågen bygger…

Är det finbetong som gäller för att gjuta igen det? (Har en säck med Cementbruk hemma, kanske funkar lika bra?)

J Jörgen Ö skrev:
Från vilket håll tänker du att du ska komma åt med en dosfräs? Och vilken typ av dosfräs ska du ha för att kunna borra i gjutjärn?
Är nog tveksam till hela iden tyvärr.
Varför inte offra några timmar till och en tusenlapp till, med att byta brunnen helt o hållet, och göra en riktig och hållbar lösning!?

Det blir lite Kurt Olsson lösning det här, men jag ville få till det så enkelt som möjligt

Har en reliningfirma som kommer efter semestern och gör om alla avloppen. Därför vill jag lämna brunnen orörd, men ha själva röret på plats till de kommer.

Om du köper en förlängare till hålsågshållaren så kan du köra utifrån, blir lite vinkel nedåt men kanske funkar eller bredda spåret så du får plats med maskin.

Protte

Var och ,
Om du köper en förlängare till hålsågshållaren så kan du köra utifrån, blir lite vinkel nedåt men kanske funkar eller bredda spåret så du får plats med maskin.

Protte
Var nere och måttade, ser ut att gå bra att få plats med maskin i spåret så det löser sig nog och då slipper jag borra på snedden.

Vad gjuter jag igen det med då?

Vad står på cementbrukspåsen? Kanske lite sand och grus att blanda i.
Eller så köper du ny finbetong.

Protte

Vad står på cementbrukspåsen? Kanske lite sand och grus att blanda i.
Eller så köper du ny finbetong.

Protte
Ja, det löser sig säkert. Stort tack för hjälpen iaf!
Får se ifall jag får ordning på det i helgen, eller om det blir andra projekt först. Beror på vad arbetsledaren säger ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.