Byggahus.se

Handdukstork som är kall

1. B
    Medlem · Stockholm · 29 inlägg

Björn81

Medlem
    Bor i en BRF och har en vattenburen handdukstork av märket FM Matsson som är kopplad på vvc. Nu har den blivit sval/iskall, förutom när man spolar varmvatten i kranen, då blir den sakta varm men svalnar strax efter. Har haft problemet i en annan lägenhet men hann flytta innan det löste sig så jag hörde aldrig vad som var fel. Ska värmen komma från det rör som termostaten är monterad på, alltså inkommande varmvatten?

Tre saker har hänt precis innan den slutade fungera

1. En rörmokare var hemma hos mig och byte ventiler från inkommande vatten för dom läckte
    2. Strax efter byte jag kommod och blandare
    3. Ett arbete med vattenledningarna ute på gatan gjorde att dom stängde av allt vatten under en period

Jag har luftat. Kom aldrig luft utan endast ljummet vatten.
    Termostaten fungerar, ventilen är motionerad.

Blir galen av att inte förstå, hjääääälp

2. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 524 inlägg

Krilleman

Plumber
    Handukstork på VVC är välkända för att vara känsliga för luft. Även fast du luftar i nippeln så är den kall.

Men jag antar att din handdukstork är bottenkopplad?

Lägg upp en bild på det hela!

3. B

Björn81

Medlem
    Det har varit väldigt varm sen vi flytta in för ett år sen. Bottenkopplad vet jag inte vad det är. Men så här ser det ut
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    588DA0E4-E02B-4763-A153-130559C1EEDF.jpeg

Inkommande varmvatten kommer där termostaten sitter(kanske är självklart?)

Torken blir(om jag spolar varmvatten i kranen) varm i motsatt riktning om det kan avslöja nånting?

Har inte tänkt på det tidigare men när man vrider på varmvatten i kranen tar det betydligt längre tid än förr att få varmvatten.

Redigerat 14 okt 2017 19:20
  4. Krilleman

Krilleman

Plumber
    Jodå, din handdukstork är bottenkopplad. Precis som det låter, rören ansluter underifrån.

Du har ingen termostat utan endast en ENH handratt från MMA.
    http://www.mma.se/produkter/handratt-enhnhknhn/

Det som jag brukar göra för att få dessa handdukstorkar är lite udda, men det fungerar oftast.

Under det kromade locket på anslutningen till höger sitter det en tag för insexnyckel.
    Lossa locket och dra skruven i botten så denna anslutningen stängs.
    Öppna handratten fullt.
    Lossa den kromade muttern upptill på den högra anslutningen. (ovan där du precis stängde)
    Nu sprutar det vatten friskt redan efter ett varv från den lekande muttern.
    Låt det spruta till all luft kommit ur.
    Dra åt. (Tätar konsikt - ingen gängtätning behövs)
    Klart.

På detta sättet tvingar du vatten att ta vänstervarv i torken och luften följer antagligen med.

Tänk på att skållningsrisk föreligger. Känner du dig osäker så kontrollera att du kan stänga av vattnet i badrummen på några inkommande ballofixer. Om du har några det vill säga. Kontrollera och bekräfta! Då kan det vara bra att din far/mor/sambo/bror/syster sitter där och är redo att stänga av om det skiter sig fullständigt!

Känner du dig minsta osäker så kontakta rörkrökare!

5. B

Björn81

Medlem

Ok. Men hur kan vattnet byta riktning, borde inte hela huset påverkas då?

6. Krilleman

Krilleman

Plumber
    Du har tryck i din VVC-ledning oavsett vilket håll som "öppnas".

Hur ser det ut under handdukstorken? Rördragning? Ballofixer?

7. L
    Medlem · 4 inlägg

lmgmags

Medlem
    Jag har exakt samma problem. Löste sig detta för dig?

8. B

Björn81

Medlem
    Ja det löste sig. Vattnet gick åt fel håll av nån anledning. Eftersom handdukstork egentligen är ett element är det BRF:ens ansvar. Jag ringde föreningen och bad dom skicka nån som kunde lösa det. Nu hade jag ett till problem som var att avstängningen för inkommande vatten inte fungerade så han löste båda sakerna åt mig.

9. L
    Medlem · 4 inlägg

lmgmags

Medlem
    Ok va bra. Mitt löste sig också det var en ballofix som inte var inställd korrekt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.