Byggahus.se

Handdukstork som är iskall... ibland

1. F
    Medlem Nivå 1
    Förra sommaren byte föreningen "värmesystem", från nåt till ett annat:) Före och efter det var handdukstorken svinvarm, även på sommaren(är jag rätt säker på). Så om jag förstått det rätt är den inte kopplad på samma som elementen då dom bara är varma vinterhalvåret. Men i höstas vart det en läcka i systemet och värmen var avstängd i två veckor. Efter det är torken ISKALL. Eventuellt kan man få lite värme ibland. Har inte lyckats koppla ihop det med om vi har gjort nåt typ duschat eller så som påverkar den ev. lilla värmen som kommer. Oftast är värmen i dom två översta rören?!(har 3st) Har luftat till förbannelse och då kommer det varmvatten men några timmar senare är det iskallt igen. Läste runt lite på nätet och provade sen att spola kallvatten i duschen, och då vart torken kokhet! Även det nedre röret. Tills jag stängde av kallvattnet...När jag luftade strax innan tyckte jag att det varma vattnet kom från returen, ingående röret vart iskallt och att det vart varmare när jag stängde ventilen. Men när jag spolar kallvatten kommer det varmt på ingående när ventilen är öppen. Som det ska alltså. Jag är bra på mycket men inte VVS tydligen:) bor i en bostadsrätt så tyvärr får jag lösa det själv.

Hjääääälp snälla

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det hela låter märkligt, och kanske lite förvirrande.

Troligen har du en tork som är inkopplad på den s.k varmvattencirkulationen (VVC). Det är ett system som finns i större fastigheter för att ordna så att man får varmvatten i kranarna inom rimlig tid. Det skall alltså cirkulera varmt vatten i rören, utom just sista metern till ditt handfat, dusch osv. Om det ev. vore avsvalnat vatten i rören ända ner till varmvattenberedaren i huset så skulle det kunna ta 5 minuter eller mer av spolande att få varmt vatten i kranen.

Det låter lite som om det inte längre finns cirkulation i VVC systemet i huset. Har du märkt om det kan ta lång tid att få fram varmvatten till kranarna nu sedan detta problem med torken började? VVC fungerar alltså så att någonstans i den översta änden av varmvattenröret i huset så kopplar man in det på cirkulationsledningen som leder en mindre mängd vatten tillabaka till varmvattenberedaren, en cirkulationspump pumpar runt vattnet, på så vis är varmvattenledningen (stammledningen) alltid varm.

Numera sedan några år så är det förbjudet att koppla in handdukstork (nyinkoppling) på VVC, detta pga att vatten kan bli stående i torken om termostaten stryper, och då kan det uppstå legionella (en bakterie som orsakar en särskilt farlig variant av lunginflammation). Den uppkommer med låg sannolikhet i stillastående halvvarmt vatten.

Detta att det påverkas av att du spolar kallt vatten i duschen är totalt ologiskt, märkligt. Och jag vet inte om jag förstår rätt det du skriver där.

3. T
    Medlem Nivå 4
    Har du några avstängningar till handdukstorken eller in till badrummet? En bild vore bra.

4. F
    Medlem Nivå 1
    Var tvungen att vänta nån dag med svar för efter jag gjort allting i första inlägget så fungerade torken. Tills idag. Imorse var den iskall. Frugan duschade strax innan om det kan påverka? Men helt klart är att nu spolar jag kallvatten i duschen och då kommer värmen tillbaka i torken. Men från väggen kommer 3 rör. 1 till tvättmaskinen. 2 till duschen som sen går vidare till handfat och tork. Det står ett badkar i vägen men jag ska försöka ta lite bilder på kopplingarna så ni kan se.

5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Då är din handdukstork kopplad på VVC:n!

6. T
    Medlem Nivå 4
    Kommer de 3 rören ut på samma ställe? Och igen, har du avstängningar inne i badrummet?

Redigerat 21 mar 2015 15:51
  7. F
    Medlem Nivå 1
    Ja precis. 3 rör, 2 med ballofix. Antar att dom två går till duschen sen vidare till handfatet, under handfatet finns även en extra koppling med ballofix. Och den utan går nog till torken. Toaletten, är den kopplad till dusch/handfat kallvatten? Ska försöka kolla bakom badkaret ikväll och se hur det ser ut.

8. T
    Medlem Nivå 4
    Handdukstorken sitter alltså efter handfatet? Stäng endast ballofixen för varmvattnet där de 3 rören kommer in, sen så spolar du varmvatten ett par minuter i handfatet. Öppna sedan ballofixen. Det borde få fart på handdukstorken.

• Laddar…