4 135 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Handdukstork över badkar
Hej alla elgubbar.
Det går olika bud om man kan ha handdukstork el ovanför badkar.
Jag ska ha det cirka 50 cm ovanför badkaret.
Frågan lyder...
Är det godkänt att installera en ip44 handdukstork med dold anslutning genom vägg dold till rummet bredvid?
Tacksam för redogörelse!
Det går olika bud om man kan ha handdukstork el ovanför badkar.
Jag ska ha det cirka 50 cm ovanför badkaret.
Frågan lyder...
Är det godkänt att installera en ip44 handdukstork med dold anslutning genom vägg dold till rummet bredvid?
Tacksam för redogörelse!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
En elektriskt (230 V) handdukstork över badkaret, fast ansluten och skyddad av en JFB, hamnar i område 1 och är tillåten enligt badrumsreglerna.
Därmed inte sagt att det är en bra idé. Man får beakta risken för att den används som handtag och klätterstege för ungarna. Man bör välja en tork med omsorg, hur lätt det nu är, men man får försöka hitta omdömen som visar att torken är av hög kvalité och har papper på att den är testad mot produktstandard.
Jag tror inte det är ett krav, men jag skulle välja en dubbelisolerad tork, inte skyddsjordad. Detta för att minska risken för isolationsfel, med förhoppningen av torken även är rätt konstruerad och verkligen ger en högre grad av säkerhet mot fel.
Därmed inte sagt att det är en bra idé. Man får beakta risken för att den används som handtag och klätterstege för ungarna. Man bör välja en tork med omsorg, hur lätt det nu är, men man får försöka hitta omdömen som visar att torken är av hög kvalité och har papper på att den är testad mot produktstandard.
Jag tror inte det är ett krav, men jag skulle välja en dubbelisolerad tork, inte skyddsjordad. Detta för att minska risken för isolationsfel, med förhoppningen av torken även är rätt konstruerad och verkligen ger en högre grad av säkerhet mot fel.
Tack för lite redogörelse. Jag tittar på denna:https://rorfokus.se/produkt/handdukstork-nordhem-edsberg-eltork-mattsvart-830x560mm-42w/
jag har barn så vill göra det så korrekt för dom som det går.
Är den rätt eller fel? Eller råder du vatten istället. Båda är möjliga.
jag har barn så vill göra det så korrekt för dom som det går.
Är den rätt eller fel? Eller råder du vatten istället. Båda är möjliga.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Jag hittar inga länkar till produktspec, skyddsklass, installationsanvisning och försäkran om EU-godkännande så jag kan inte bedöma. Du kan kanske fråga dem. Att de har noll kundomdömen kan man tolka på olika sätt...
Klicka här för att svara