12 749 läst · 7 svar
13k läst
7 svar
Hampaisolering
Har en bror som tänker använda hampaisolering. Har någon hört talas om detta?
Och kan någon förklara hampaisoleringens byggfysikaliska värden för en okunnig?
(Lambda) λ = 0,045 W/mk
k WLG 045/076
Brandklass B1 (nya EU C-s2,d0)
Diffusionsmotstånd μ = ½
Är detta bra värden, eller...?
Och kan någon förklara hampaisoleringens byggfysikaliska värden för en okunnig?
(Lambda) λ = 0,045 W/mk
k WLG 045/076
Brandklass B1 (nya EU C-s2,d0)
Diffusionsmotstånd μ = ½
Är detta bra värden, eller...?
Ju lägre λ (lambda-värde) ju bättre isoleringsförmåga
λ=0,045W/mK kan jämföras med ex.vis mineralullsskivor som normalt ligger mellan 0,036 0ch 0,039 W/mK
Lösull av mineralull brukar ha värden kring 0,040.
Ecofiber skriver på sin hemsida att deras lösull har värdet 0,038W/mK
k WLG 045/076 ?
Säger mig inget alls?
Brandklass C-s2,d0 innebär att materialet är brännbart (C), det får avge begränsad mängd med brandgaser (s2) och det får inte avge brinnande droppar eller partiklar (d0). Ecofiber och annan cellulosaisolering brukar innehålla borsyra eller annan brand- och mögelhämmande tillsats men jag vet inte om detta tillämpas för hampaisolering?
Diffusionsmotstånd μ = ½ säger heller ingenting?
Ånggenomgångsmotstånd mäts normalt i enheten s/m och är väl inte speciellt intressant för ett isolermaterial. Desto intressantare är väl adsorptionsegenskaperna om tanken är att använda isoleringen utan diffussionsspärr?
Dvs hur mycket fukt materialet kan ta upp och sedan avge när omgivande luftfuktighet sjunker.
/Ingenjören
λ=0,045W/mK kan jämföras med ex.vis mineralullsskivor som normalt ligger mellan 0,036 0ch 0,039 W/mK
Lösull av mineralull brukar ha värden kring 0,040.
Ecofiber skriver på sin hemsida att deras lösull har värdet 0,038W/mK
k WLG 045/076 ?
Säger mig inget alls?
Brandklass C-s2,d0 innebär att materialet är brännbart (C), det får avge begränsad mängd med brandgaser (s2) och det får inte avge brinnande droppar eller partiklar (d0). Ecofiber och annan cellulosaisolering brukar innehålla borsyra eller annan brand- och mögelhämmande tillsats men jag vet inte om detta tillämpas för hampaisolering?
Diffusionsmotstånd μ = ½ säger heller ingenting?
Ånggenomgångsmotstånd mäts normalt i enheten s/m och är väl inte speciellt intressant för ett isolermaterial. Desto intressantare är väl adsorptionsegenskaperna om tanken är att använda isoleringen utan diffussionsspärr?
Dvs hur mycket fukt materialet kan ta upp och sedan avge när omgivande luftfuktighet sjunker.
/Ingenjören
Någon som vet vad priset är på hampaissolering gämfört med tex mineralull eller lösfiber(ecofiber)?
Jag ska ha ca 300mm isolering (ca 200kvm takyta) i mitt kommande tak och letar olika produkter och priser för detta.
//nilhen
Jag ska ha ca 300mm isolering (ca 200kvm takyta) i mitt kommande tak och letar olika produkter och priser för detta.
//nilhen
Såg priset på hampa precis och det tilltalar inte min plånbok.
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/productslist.aspx?CategoryID=232
//nilhen
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/productslist.aspx?CategoryID=232
//nilhen
Jäpp - vindtätt (=konvektionstät) och halv-ångtätt på insidan. Det viktiga är att ha mindre ånggenomgångsmotstånd på utsidan än på isnidan, dvs ha en tätare papp på insidan jämfört med utsidan. Har man samma papp kan man ändå vara "räddad" om man målar / tapetserar på insidan. Detta i sig ger en diffusionsspärr.
Ett annat och billigare alternativ är ju linullsisolering. Ska man ha mycket lär man med fördel kunna beställa direkt från Finland där linull är precis hur stort som helst. Det har ju samma generella egenskaper som hampa dvs man slipper plast i konstruktionen.
Kan ju kanske vara värt att undersöka. Använder det själv i renoveringen av mitt gamla hus och det funkar mycket bra tycker jag.
Kan ju kanske vara värt att undersöka. Använder det själv i renoveringen av mitt gamla hus och det funkar mycket bra tycker jag.