Byggahus.se

Hammarlack eller takplåtsfärg?

1. S
    Medlem · inget · 70 inlägg

slaffe

Medlem
    Saxar från en annan tråd som dog ut lite, jag ska måla om fönsterbläck som är i galvad plåt, färgen bortskrapad men har nu fått lite olika tips från olika färgaffärer, vilket tips bör jag ta till mig och göra?

Jag har redan börjat skrapa bort befintlig färg, den sitter väldigt löst. Den har mestadels släppt från plåten och resterande släpper väldigt lätt.
    Jag blev rekommenderad två olika metoder.
    Colorama tyckte att jag skulle använda Hammarlack direct to galv-varianten.
    Nordsjö tyckte att det var en dålig idé eftersom Hammarlack är lacknaftabaserad produkt och en väldigt varm sommardag kan värmen få hammarlacken att släppa alternativt spricka pga att den torkar och blir så hård. Akrylatfärgen är mera mjuk och spricker inte lika lätt. Blev då rekommenderad Hagmans påltfärg för tak. Först behövdes antingen en primer, eller tvätt med Betvätska som har surt pH värde som tar bort vitrosten.

Synpunkter på detta? Vad skulle ni köra på? Vem av dessa herrar ska man lita på?

Edit: Där det har rostat slipar jag av rosten och kör på ett lager zink på sprayflaska innan målning.

2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 385 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Eller gå på klassikern för plåt: linoljefärg.

Lätt att måla om nästa gång - bara att måla på ett lager till utan en massa underarbete. Färgen flagar inte utan kritar av. Nackdelen är att glansen försvinner efter några år så den blir matt.

Rost behandlas med fördel med Isotrol Klarlack Grund: http://www.introteknik.nu/sv/isotrol-klarlack-grund/

3. S
    Medlem · Västernorrland · 6 789 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Hammarlack var det dummaste förslaget någonsin från en färgaffär.........Använder du det så kan man inte använda nånting annat sen eftersom det är silicon i den färgen. (en av anledningarna till att den ser ut som den gör)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.