Snailman
Under hammarbandet fäller man ju ofta in en avväxling (på högkant) i reglarna, denna placeras ibland närmast utsidan på huset, och ibland närmast insidan, finns det någon filosofi bakom vilken av metoderna man använder, eller singlar man slant?

Mikael_L
Jag vill minnas att det har betydelse och jag tror nästan att det är på insidan man ska ha den ...

Men jag skulle vilja att någon bekräftar, för idiotsäker är absolut inte.

Varför... Skulle kunna tänka mig att det kan bero på att takstolar och mellanbjälklag för ner större kraft nedåt mot den uppreglade väggen på insidan av reglarna. (i.e. pga att bjälklaget böjer sig och lägger mest tyngd på insidan och kanske t.o.m ev lyfter lite på utsidan).

Men någon ...? Byggaren, du vet väl ??

Citerar Byggaren från en annan tråd:

imported_Byggaren skrev:
Jodå. Det spelar visst roll på vilken sida bärlinan ligger. Den ska ligga på insidan av tre skäl. Det ena är att det är bättre att få värmeisoleringen på utsidan, dvs. mota kylan så fort det går. Det andra är att takstolarna (som inte ligger över en väggregel) får kortare spv. och vinkeländringen i upplaget tas upp rätt. Det tredje är att det är bra att ha något trä att fästa reformbeslagen för gardinuppsättning i bakom gipsen.

__________________-
Byggaren

Snailman
Tack för svar, intressant, det med isoleringen hade jag funderat på om det inte kunde vara så.

Har nu kollat igenom alla lösvirkes hus jag har tillgång till bilder på:

av 11st hus, har 7st dem på utsidan, och 4st på insidan...

Fiskarheden har i den samlingen 4 st hus, och av dem har 3 st dem på utsidan.

Mikael_L
Snailman skrev:
Tack för svar, intressant, det med isoleringen hade jag funderat på om det inte kunde vara så.

Har nu kollat igenom alla lösvirkes hus jag har tillgång till bilder på:

av 11st hus, har 7st dem på utsidan, och 4st på insidan...

Fiskarheden har i den samlingen 4 st hus, och av dem har 3 st dem på utsidan.
Intressant... :cool:
Jag har också ibland tittat på det på lösvirkesbyggen, inte räknat hur många men väl märkt att vissa har på utsidan och vissa på insidan. Jag antar att det inte har så väldigt livsavgörande betydelse.

Men de anförda skälen räcker för mig för att välja insidan. Om nu inte någon kan presentera någon trevlig anledning att välja utsida.

Har hört att det inte ska spela så stor roll, men det är att föredra att ha den på insidan för att underlätta skruvning av gips/osb och eventuell taklist.

Snailman
Jag har flyttat den till insidan numera ( i cad programmet)

Snailman, kan du inte lägga ut den detaljen från CAD ritningen här? Jag är inte riktigt med på vad som avses, men är hemskt nyfiken :p

Snailman
Det är den avväxling som den röda pilen pekar på vi diskuterar.

• hammarband1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, då förstår jag. Och jag begriper nu också de tidigare kommentarerna.

Tack så mycket.

Snailman
aha, då stämmer inte mina siffror ovan riktigt, ditt hus var nämligen ett av de jag räknade..:D

men jag har faktiskt bilder på ett hus typ domherren (ett symmetriskt hus) som har ett par bärande innerväggar som man ställer takstolar på och det hade dem inåt på högersidan och utåt på vänstersidan (eller tvärtom) Men annars har man varit konsekvent runt ytterväggarna på hela sitt hus, och det har väl du oxå, om man tittar på våningsplanen var för sig:p

Mikael_L
ByggaNytt skrev:
Jag har både in/utsida :)

[länk]
[länk]
Ja varför då? Nu får du allt förklara dig ... ;)

Hehe, jag gillar stabila konstruktioner!

Jo, utsidan var enligt K-ritningen och insidan kom till efter en "på platsen diskussion" med konstruktören angående avväxling över ett störrre dörr/fönsterparti. Jag ville inte ha någon synlig utstickande väggregel mellan fönsterkarmarna utan endast ett tunt foder. För att då kunna garantera hållfastheten på väggen sattes det upp dubbla K24 45*220 på högkant - sen fick det helt enklelt bli så i resten av kåken också. Visst, det blir lite mindre isolering men jag har i normalfallet 45+170+45 så det räcker ändå!

Mikael_L
Jag ville först höra vad du hade att säga ;), men annars tycker jag att yttersidan passar bra på övre plan med din konstruktion där takstolarna belastar ytterkanterna istället för innerkanterna som skulle vara fallet med vanliga takstolar.

På undre plan bra av samma skäl som redan anförts.

Men det är bara mina reflektioner, om takstolarna ligger på en regel så ska det nog inte spela någon roll...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.