Byggahus.se

Halvkaklat och med väv. Men vad är godkänt för väven?

1. A
    Medlem · uppsala · 20 inlägg

AnnetteN

Medlem
    Hej!

Funderar på ett halvkaklat badrum. Våtzon 1 blir helkaklat med våtrumsskivor klass VT, övrig vägg är vanlig gips klass VA.
    Vad gäller då för spackel och väv?
    Hos GVK, MVK, Alcro, Beckers m.m. hittar jag inte vad jag söker efter, bara hänvisningar till väv Tasso G135 (som jag inte kan hitta någon info om). Kan svaret i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/badrum/75653-olika-glasfibervavar.html vara giltigt med dagens regler?
    Jag antar att spacklet ska vara våtrumsspackel, eller finns det något kryphål?
    Länka gärna till var, och om, ni hittar kraven. Jag hittar bara luddiga formuleringar.

Tack!

2. nino
    Renoverare · Dalarna · 9 199 inlägg

nino

Renoverare
  3. A

AnnetteN

Medlem
    Tack för svaret, men Beckers ger anvisningar för klass VT med väv och klass VA utan väv.
    Deras val av väv är då enbart Tasso xxx med 'V` som suffix.
    Vad jag fastnat på är http://www.alcro.se/Global/Broschyrer inomhus/Arbetsrad/Arbetsrad_Mala_vatrum.pdf där det i en tabell på sid 4 står "Ej krav på väv" för klass VA. I andra Alcro broschyrer hänvisas till Tasso xxx utan suffix.
    Detta ger mig känslan att våtrumsväv inte behöver användas i zoner av klass VA.

Spackel måste nog bli av våtrumstyp även i klass VA då vårtumslim eller andra produkter kan lösa upp spacklet.
    Som länken till Beckers visar på är det ju även våtrumsspackel i taket.

Det är ju inte så att det blir lättare att hitta _tillräckligt bästa lösningen_ när leverantörer och intresseföreningar ger anvisningarna. Klart att de vill sälja sin tjänst/produkt som har både hängsle och snöre.

4. nino
    Renoverare · Dalarna · 9 199 inlägg

nino

Renoverare
    Står inte xxx för ett nr som anger vävens "grovlek" ?
    fanns ju även en hänvisning på beckers till ett dokument utförande anvisning eller nått sånt

gå in på en riktig färgbutik och fråga annars

5. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 939 inlägg

anders07

Medlem
    Jag håller på med liknande projekt. Dock har jag lagt våtrumsskivor i hela badrummet eftersom det är så litet. Tänkte helkaklat i duschhörnan och målat resten. Skarven mellan väv och folie kommer bakom sista kakelraden.

Följer detta med intresse! :)

//Anders

6. Lolle
    Medlem · Jämtland · 3 145 inlägg

Lolle

Medlem
    Ja men i erat fall så bygger ni kaklat enligt BKR eller GVK med våtrumsfolie. Övriga väggarna som ska målas anger du som utanför våtzon 1 vilket helt korrekt innebär endast krav på vattenavvissande (VA) skikt. För VA är det inte något krav på väv utan bara godkänd utprovad färg.

Ni ska överlappa det målade skiktet mot folien och sen sätter man sista raden så att den döljer överlappet.

Spackla ut kant mot överlapp enligt anvisning hos MVK

7. A

AnnetteN

Medlem
    Tack Lolle!

Ett riktigt proffsigt svar. Som referens till din hänvisning till MVK kan jag erbjuda andra intresserade att länken till deras dokumentsamling är: http://www.vatrumsmalning.se/Dokument.html. Där finns nämnda anvisningar för just överlapp med bilder, även om jag tycker att Beckers bilder var lite tydligare.

Redigerat 15 aug 2013 22:30
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.