Byggahus.se

Halvkaklat badrum med skadat tätskikt, hur göra?

1. P
    Medlem · Jönköping · 2 inlägg

polymath

Medlem
    Hejsan, jag har nyligen skaffat ett hus från 60-talet där badrummet är av halvkaklad modell med inbyggt badkar.

Och där börjar problemet.

Mitt på väggen sitter det ett gammalt fönster som måste bytas pga att de som bott där inte vetat om att halvkaklat är gjort för att sitta och duscha i, inte stå.

Förutom detta så har de nog tvättat en cirkuselefant i duschen eftersom den delen av väggen som går upp från badkarets kant och upp till fönstrets underkant är intryckt ett par millimeter, så att kaklet har spruckit hela vägen, antagligen skivan bakom likaså.

Eftersom min ekonomi är begränsad och tummen inte sitter mitt i handen så ämnar jag utföra reparationen själv.

Min fråga är alltså, räcker det med att jag byter fönstret (och eventuell skiva som är sprucken) och tätar samt kaklar enbart denna vägg så att badrummet är i originalutförande.
    Eller är jag tvungen att riva hela rasket och helrenovera för att det inte ska bli problem..
    Både ur försäkrings och funktionssynpunkt?

2. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Kaklet har knappt någon fuktskyddande funktion. Om du gör som du tänkt så får du ett badrum från -60 talet med nytt kakel på vissa ställen. Alltså inte ett badrum från 2014.
    Jag skulle nog ändå rekommendera dig att göra om hela badrummet.... Med tanke på hur väggarna ser ut....
    Men då du har badkar så blir det inte lika mycket vatten på golvet.... Så en lösning tills pengarna ser lite bättre ut är att du sätter upp ett duschdraperi runt badkaret.... På så sätt slipper du onödiga fuktmängder på väggarna...
    Mitt förslag är bara en nödlösning tills vidare.
    SÅ du bör göra om hela badrummet. tyvärr

3. B
    Medlem · Stockholm · 3 087 inlägg

Byggis1976

Medlem
    Försäkringen är väldigt dålig på badrum från 60 talet. Vi har ett liknande där vi fått en skada och vi har en specialförsäkring med begränsat åldersavdrag, ändå lönar det sig inte att använda försäkringen troligtivs utan ROT ger mer......detta pga att all standardhöjning inte försäkras och i ett badrum är det nästan allt!

4. P
    Medlem · Jönköping · 2 inlägg

polymath

Medlem
    Tackar så mycket för svaren!

Jo det får nog bli att jag förbereder mig på att blåsa ur rubbet.

Jag slipper ju o va sysslolös i sommar :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.