Hej,
Gjort mitt bästa att söka genom hela forumet samt kolla samtlgia instruktionsvideor jag kunnat utan att få någon vidare input till min specifika fråga.
Vi har halvkaklat (nåja, en rad) väggen och kommer alltså ha en övergång mellan kakel till målad vägg. Nu återstår fogen och kommer köra med silikon eller motsvarande i hörn och mot skåp
Dock så undrar vi kring hur vi ska göra mot väggen som är ovanför kakelraden?
Iom det är ovanför spisplattan, så vill vi eventuellt kunna måla väggen smidigt igen, skapar en silikonfog problem med detta? Sen är "enkel avtorkning iom eventuell fettstänk bra. Vet inte hur kakelfog fungerar på det panet. List går för övrigt bort pga att vi är ute efter en list-free look.
Uppskattar hjälp input, erfarenheter och tyckande
P.S. Första kaklingen, så var snälla kring eventuell snehet, eller mängd fix bakom plattorna
Gjort mitt bästa att söka genom hela forumet samt kolla samtlgia instruktionsvideor jag kunnat utan att få någon vidare input till min specifika fråga.
Vi har halvkaklat (nåja, en rad) väggen och kommer alltså ha en övergång mellan kakel till målad vägg. Nu återstår fogen och kommer köra med silikon eller motsvarande i hörn och mot skåp
Dock så undrar vi kring hur vi ska göra mot väggen som är ovanför kakelraden?
- Alternativ 1 - Kakelfog
Blanda upp mer och lägga på kakelfog "uppe på" och riva bort tejp sen? RIsk för att pigmenterad fog "läcker" under tejpen mot nymålad vägg? Hur långt ut ska silikonen såfall ligga på kaklets ovankant?
- Alternativ 2 - SIlikonfog
Lägga på silikon med samma färg som fogen uppe på?
- Alternativ 3 - Akrylfog
Lägga på en akrylfog uppe på, eventuellt måla över? Blir detta snyggt eller blir det en ful vit läpp ovanför kaklet?
Iom det är ovanför spisplattan, så vill vi eventuellt kunna måla väggen smidigt igen, skapar en silikonfog problem med detta? Sen är "enkel avtorkning iom eventuell fettstänk bra. Vet inte hur kakelfog fungerar på det panet. List går för övrigt bort pga att vi är ute efter en list-free look.
Uppskattar hjälp input, erfarenheter och tyckande
P.S. Första kaklingen, så var snälla kring eventuell snehet, eller mängd fix bakom plattorna
Produkter som diskuteras: "Akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Återkommer efter lång tid.
Tack för alla tips! Vi gick till slut på något som låg närmat Alternativ 1: Endast fogmassa, ingen akryl/silikonfog och heller ingen målning ovanpå. Vi skippade även lister som vissa kör med. Detta efter jag såg en sådan lösning i en butik, vilket jag tyckte va snyggt..
Vi blev riktigt riktigt nöjda med detta - Resultat nedan:
Ingen rocketscience, säkert gjorts innan - men om någon undrar så gjorde jag såhär:
Bifogar även exemplet jag såg i butiken (Grönt kakel) som jag misstänker gjordes på ett liknande sätt.
Tack för alla tips! Vi gick till slut på något som låg närmat Alternativ 1: Endast fogmassa, ingen akryl/silikonfog och heller ingen målning ovanpå. Vi skippade även lister som vissa kör med. Detta efter jag såg en sådan lösning i en butik, vilket jag tyckte va snyggt..
Vi blev riktigt riktigt nöjda med detta - Resultat nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen rocketscience, säkert gjorts innan - men om någon undrar så gjorde jag såhär:
- 1. Innan fogning - Tejpade med Tesa gul avmsakeringstejp cirka 1-2 mm ovanför kaklets ovankant (Bilder på detta i första inlägget).
- 2.Kontrollströk den några ggr så den ligger tätt.
- 3. På med fogmassan både mellan och uppe på (mot den målade, maskerade väggen)
- 4. Torkade av överflöd med svampen, forma överkanten till önskad lutning/nivå.
- 5. Väntade en liten, men inte alltför lång stund. Kanske 5-10 min, o drog av tejpen väldigt väldigt försiktigt.
Bifogar även exemplet jag såg i butiken (Grönt kakel) som jag misstänker gjordes på ett liknande sätt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden