Byggahus.se

Halverad elförbrukning

1. SaraS85
    Medlem · 56 inlägg

SaraS85

Medlem
    Hejsan, jag vet inte om detta ligger i rätt avdelning men jag testar här.

Vi har ett hus från 30-talet som värms upp med jordvärmepump (som är ca 15 år gammal), ca 140 kvm stort. Vi har två rum som är öppna till nock som värms upp med elradiatorer (nya sedan förra året). Utöver det har vi en gäststuga på 30 kvm som värms upp av en gammal elradiator, samt en sadelkammare på kanske 10 kvm som också har en elradiator.

Vi flyttade in i vårt hus i slutet av augusti förra året. I våras bytte vi fasaden på ena sidan där det hade regnat in, fönstren var fruktansvärt otäta och det var ständigt drag. Tre stora perspektivfönster insatta på 70-talet byttes till 2-glasfönster (ett glas är energiglas) samt ett äldre 3-glasfönster. Vi bytte även dörr, men ingen tilläggsisolering eller liknande utfördes. Vi har också bytt ut vattenpumpen under våren samt servat värmepumpen.

I maj 2020 så installerade jag appen Greenly och fick då koll på timdatan för vår elförbrukning. I september förra året så förbrukade vi 1378 kwh, och i år tom 27/9 har vi förbrukat 635 kwh.
    I maj i år förbrukade vi 1697 kwh och i juni (när timdata började redovisas och vår mätare kalibrerades) så förbrukade vi 666 kwh.

Tycker ni att det är rimligt att vår förbrukning har halverats av ovanstående åtgärder? Eller kan det ha varit något fel på vår elmätare? Visst att det var kallare i maj än i juni, men 1697 kwh jämfört med 635 kwh nu i september (då många nätter legat runt 5 grader), för då hade vi ju redan utfört alla de där åtgärderna.
    Tankar?

2. V
    Medlem · 536 inlägg

Vector

Medlem
    Vad tänker ni då göra isofall om nu mätaren mot förmodan visat fel... tänk om den visar fel åt" fel " håll. Var glad att era investeringar har lönat sig så bra å tänk på att renoveringar drar ström ... kap o gersåg, fönster står öppen mm

3. SaraS85
    Medlem · 56 inlägg

SaraS85

Medlem
    Om det känns helt åt skogen fel så tänker jag nog prata med Vattenfall och se om vi kan få kompensation för det, för det är ganska mycket pengar om den har visat fel under vintern. Men ja, så är det förstås, en hel del verktyg har varit igång det första halvåret och dörrar har stått öppna. Kan helt klart vara bidragande. Under vintern var dessutom en värmepump igång i verkstaden (stängde av den i januari pga läckage). Tack för input!

• Laddar…
  4. SaraS85
    Medlem · 56 inlägg

SaraS85

Medlem
    Vi har fått indikationen på att vårt hus har legat över jämförelsehus innan och nu var vi helt plötsligt under snittet. Kanske bara ska vara tacksam för det helt enkelt :)

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 102 inlägg

hempularen

Moderator
    Det går inte att jämföra enskilda månader på det sättet. Men första frågan, du använder Greenly för redovisningen, har du kontrollerat Greenly mot faktisk månadsförbrukning enl. elmätaren?

Jag tolkar annars att i juni var det såpass varmt att du inte hade någon uppvärmning alls. I maj användes uppvärmning iallafall delvis.

September i år har varit ovanligt varm.

Åtgärderna på fasaden kan ha givit stor förbättring, men det kan troligen inte förklara hela skillnaden.

En förbrukning på 1000 - 1500 kwh under en halvkall vårmånad är inget orimligt för ett 30 tals hus med dålig isolering ( bor själv i ett sådant).

• Laddar…
  6. surris
    Byggveteran · Sverige · 702 inlägg

surris

Byggveteran
    Som många skriver innan så går det inte bara jämföra så rakt av.
    För det behöver du först veta hur mycket el som faktiskt går till uppvärmning, sen att du brukat boendet och hållit samma temp inomhus och normalårskorrigera utetempen.

• Laddar…
  7. SaraS85
    Medlem · 56 inlägg

SaraS85

Medlem
    Jo, siffrorna stämmer mot elfakturorna från Vattenfall.
    Det är rejäl timmerstomme så det ska vara tillräcklig isolering i sig själv, men det är fortfarande ett gäng gamla fönster kvar och det är ju elradiatorer som värmer upp en stor del av övervåningen så det är nog inte orimligt. Ska bli intressant att se hur det ser ut under vintern! Tänkte förra året att jag kommer bli ruinerad en riktig vinter, för det var sällan kallare än tio minusgrader då :p

8. SaraS85
    Medlem · 56 inlägg

SaraS85

Medlem
    Ja, kanske hade behövt fler jämförelseår, helt sant.

9. V
    Medlem · 2 inlägg

Viper77

Medlem
    • Villa, sekelskiftet
    • Medlem jun 2020
    • 2 inlägg
    Vi har flyttat från ett hus med platta på mark, frånluftsvämepump, vattenburen golvvärme på nedervåningen och elradiatorer på övervåning samt 2 förråd med elradiatorer. Nu bor vi i ett större hus med källare, byggt 1916, bergvärme, vattenradiatorer och självdrag. Man kan såklart inte jämföra rakt av men vi har närapå halverat vår förbrukning och då har ändå flytten gått norrut. Vi bytte dessutom från "vanligt" abonnemang till timbaserat genom Tibber.

10. Nissens
    Medlem · 2 243 inlägg

Nissens

Medlem
    Något jag tror att du kan göra på Greenley är att jämföra elförbrukningen med utetemperaturen i samma graf. Följs de åt så har du en stor del av svaret där...

11. SaraS85
    Medlem · 56 inlägg

SaraS85

Medlem
    Ja, jag har ju inte kunnat följa det tidigare tyvärr. Värmen sticker inte iväg jättemkt med lägre temperatur så pumpen verkar ganska bra trots sin ålder (och timmerstommen verkar göra sitt). Elförbrukningen var högre under sommaren pga fläktar som var igång. Ser fram emot att kunna jämföra kommande år!

12. SaraS85
    Medlem · 56 inlägg

SaraS85

Medlem
    Nä sådant är inte lätt att jämföra. Vi flyttade från ett lättbetonghus byggt 1959, med bergvärme och några mindre rum med elburen golvvärme och källare. Vi hade en årsförbrukning på ca 14 000 kwh där, och nu har vi en uppskattad förbrukning på 24 000 kwh - som jag verkligen hoppas går ner nu.

13. B
    Medlem · Dalarna · 732 inlägg

Bjober

Medlem
    Jag har fått Vattenfall att betala tillbaks ett par års förbrukning retroaktivt så det går.
    MEN! Du kan inte ringa och säga att förra mätaren kanske visade fel. Det är till 100% meningslöst.
    Du måste själv konstatera att din mätare visar fel (eller anlita någon som på plats mäter och bevisar att mätaren visar fel).
    Sen måste du dokumentera detta på något vis så bevis finns kvar när nätbolaget hämtar sin elmätare. Och sist men inte minst måste du ge en rimlig förklaring/plan för hur din verkliga förbrukning har sett ut under hela den reklamerade perioden.
    Du ska utan att blinka kunna redogöra för effekt och driftsfaktor på dina anslutna apparater.
    Då går det.

14. SaraS85
    Medlem · 56 inlägg

SaraS85

Medlem
    Intressant! Jag gissar dock att mätaren inte visar fel efter kalibreringen, så det är väl ganska kört nu isåfall?
    Hur upptäckte du att din mätare visade fel?

15. B
    Medlem · Dalarna · 732 inlägg

Bjober

Medlem
    Det var min dåvarande flickvän , som sen blev min fru, som bodde själv med två tonårsdöttrar i villa.
    För varje elräkning hon fick så ökade elförbrukningen. Hon snålade på el, barnen som snart var vuxna var allt mer sällan hemma men ändå ökade elräkningen.
    En dag sa hon att det är billigare att elda i oljepannan än att köra luftvärmepumpen.
    Tekniknörd som man är så ville man ju kolla upp det och det visade sig att den fas som värmepumpen var kopplad på överdrev förbrukningen med 3-400%.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.