Hej
Jag bygger en halv köksö som är ca 180 cm lång.
Räcker det med att skruva fast skåpen i varandra och skruva "det första" in i väggen, eller räknas det som otillräckligt? Det är en ö med el, vatten och annan rördragning etc, så det får inte röra på sig allt för mycket. Plus att det är troligt att det blir utdragbara lådor, så en stor del av vikten kan ju då alltså hamna utanför skåpens volym.
Antingen står skåpen på vanliga ben (ikea) eller så bygger jag en ram av reglar på golvet som skåpen står på. Om det behövs drar jag en skruv ner genom laminatgolvet (klick) och ner i betongplattan.
Då kan förvisso inte laminatgolvet röra sig så bra under, men det kanske man lever med. Eller så borrar jag ett större hål i laminatet kanske. Fast det är väl tveksamt om laminat rör sig under kök osv alls?
Hur skulle ni göra?
Den ska gå från väggen och precis förbi rören.
Tack för tips!
Jag bygger en halv köksö som är ca 180 cm lång.
Räcker det med att skruva fast skåpen i varandra och skruva "det första" in i väggen, eller räknas det som otillräckligt? Det är en ö med el, vatten och annan rördragning etc, så det får inte röra på sig allt för mycket. Plus att det är troligt att det blir utdragbara lådor, så en stor del av vikten kan ju då alltså hamna utanför skåpens volym.
Antingen står skåpen på vanliga ben (ikea) eller så bygger jag en ram av reglar på golvet som skåpen står på. Om det behövs drar jag en skruv ner genom laminatgolvet (klick) och ner i betongplattan.
Då kan förvisso inte laminatgolvet röra sig så bra under, men det kanske man lever med. Eller så borrar jag ett större hål i laminatet kanske. Fast det är väl tveksamt om laminat rör sig under kök osv alls?
Hur skulle ni göra?
Den ska gå från väggen och precis förbi rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tips!
Om du fäster köksön i väggen och sen fäster även med någon typ av konsol där vattnet går upp från golvet, bör det bli tillräckligt stabilt. Men använd inte IKEA-benen, utan regla upp en stabil ram och skruva fast skåpen i den.
Jag antar att el, vatten och avlopp går i sockeln och inte kommer upp ur golvet? Kommer det upp ur golvet finns ingen anledning att inte fästa den ordentligt eftersom ön kommer bli där. Med dragning i sockeln skulle jag säga att ön inte är permanent utan lika gärna kan flyttas någon annan stans. Vad tror du har längst livslängd; Stommarna, golvet, planeringen av köket? Allt avgör vad som är enklast.
Om köksön går rakt ut från väggen och inte är en förlängning av en annan rad med bänkskåp (L / U) så skulle jag fästa den i yttre ändan. En ram är kanon men försök fästa den på ett sådant sätt att du kan flytta din ö om det blir aktuellt.
Jag har en halvö (250cm) som går ut men är samtidigt en del av ett U. Hela U-konstruktionen har en 4cm ekskiva på sig. Min halvö står på vanliga Ikea-ben och är bara fäst i väggen (och anslutande rad med bänkskåp). Det sitter som berget och behöver inga fler fästpunkter.
Om köksön går rakt ut från väggen och inte är en förlängning av en annan rad med bänkskåp (L / U) så skulle jag fästa den i yttre ändan. En ram är kanon men försök fästa den på ett sådant sätt att du kan flytta din ö om det blir aktuellt.
Jag har en halvö (250cm) som går ut men är samtidigt en del av ett U. Hela U-konstruktionen har en 4cm ekskiva på sig. Min halvö står på vanliga Ikea-ben och är bara fäst i väggen (och anslutande rad med bänkskåp). Det sitter som berget och behöver inga fler fästpunkter.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag kommer också enbart förankra mot en vägg, kommer ha en 11mm OSB i bakstycket på skåpen för att ge extra styvhet till dem
Tack för svar. Rören kommer att gå ganska rakt upp där de kommer ut, så jag skulle kalla ön väldigt fast och permanent. Det blir väl att skruva fast en stående 45x70 eller liknande som sockel. En eller två skruvar ned i betongen kanske räcker.
Klicka här för att svara